Gavrilo Princip álma
Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma
A Debreceni Nemzetközi Művésztelepnek immár második éve volt központi hívószava a dizájn. A 2018-as alkotótábor résztvevői a dizájnt mint a rezisztencia eszközét vizsgálták, vagy éppen a dizájn mindenhatóságával szembeni ellenállás formáit keresték.
A kiállítótérben hamar felhívja magára a figyelmet Albert Ádám alkotása, mely egy kék színben tündöklő, grandiózus trapézlemez. Attól függően, hogy éppen honnan közelítünk felé mindig mást mutat, oldalirányból lassan sejteti, hogy mi rejtőzik mögötte. A falon kirajzolódni látszik egy lőfegyver képe, amit igazán csak akkor nézhetünk meg, ha bebújunk a lemez mögé és kissé összekuporodva szembe helyezkedünk vele. Ha nem olvassuk el a mű címét, akkor önkéntelenül is a felhőtlen gyerekkort idéző bunkerek világa juthat eszünkbe. Miután beléptünk és szemezünk a nagyméretű fekete-fehér fotón szereplő pisztollyal, rögtön láthatjuk, hogy precízen, élethűen megformált fegyverrel van dolgunk. A fából, drótból és cipőfűzőből konstruált pisztoly még akár működőképes is lehet, de a kép alapján nem több, mint egyszerű játékszer. A fotó a művész saját archívumából származik és a rajta szereplő bodzapisztolyt gyermekkorában készítette édesapjával. A lemez alatt, elzárva a kiállítótértől kissé nyomasztó álldogálni, hiába tudjuk, pontosan hol vagyunk, mégis óvatos léptek szükségesek a távozáshoz, akárcsak egy védelmező hely elhagyásakor. Ha távolabbról megnézzük a konstrukciót, rögtön világossá válik, hogy a fa alapzaton elhelyezkedő trapézlemez sokkal gondosabb tervezéssel és kivitelezéssel készült, mint egy gyerekek által buherált búvóhely – ahogy Albert más munkái esetében, itt is fontosak az esztétikai szempontok, a dizájn.
Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: Süli-Zakar Szabolcs / a Művész és a MODEM jóvoltából
Albert Ádám titokzatos építménye metaforikus gondolati térként funkcionál, ezért kifejezetten fontos a fizikai jelenléthez kötődő befogadói élmény. A műben sűrűsödő különféle elemek más-más történeteket hívnak elő, a szemlélők a látottak alapján személyes élményeket és jelentéseket idézhetnek fel az emlékek és a kulturális jelek halmazából. Ennél az alkotásnál – és Albert korábbi művei esetében is – olyan elemek vegyülnek egymással, melyek szorosan köthetők az emlékezethez – legyen szó történelmi eseményről vagy privát archívumról – és közös tudáson alapszanak. A műegyüttes komponenseiben egyszerre vannak jelen a privát és közösségi emlékezet jelei, szimbólumai.
Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: Süli-Zakar Szabolcs / a Művész és a MODEM jóvoltából
A konstrukció alapja az ipari felhasználásból ismert trapézlemez egyszerre funkcionál óvó tetőként és kirekesztő kerítésként. Mögötte felsejlik a művész személyes relikviája, a gyermekkorát megidéző játék, ami nem a múlt történésein való merengésről szól, sokkal inkább provokál és ütközteti egymással a különféle értelmezéseket: a fegyver – még ha csak játékszer is – disszonáns érzetet keltő, hiszen elsősorban veszélyes tárgyként gondolunk rá. Az alkotó munkamódszere az elemeire bontás és az új kontextusban való újbóli összerakás, mely során manipulálja és kombinálja a korábbi elemeket, majd a létrejövő, következetesen felépített rendszerben a privát és közösségi emlékezet jeleinek dekonstruálásával új jelentésréteget hoz létre. Elsőre szokatlannak tűnik az építmény, hiszen sűrűsödnek benne a privát gyerekkori emlékek, a gimnazista Gavrilo Princip Ferenc Ferdinánd ellen elkövetett merénylete, de – ha jobban belegondolunk – ugyanúgy jelen van a manapság hazánkat (is) érintő kerítésépítés gyakorlata. A globális társadalmi és ideológiai folyamatok kritikájaként megfogalmazott műegyüttes a játék és a terror kulturális jeleinek keresztezésével felhívja a figyelmet a valóság és az illúzió közötti határvonalak elmosódására.
Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: a Művész jóvoltából
Designrezisztencia
Debreceni nemzetközi művésztelep 2018
Kiállító művészek: Albert Ádám, Borbás Marci, Gábor Imre, Gróf Ferenc, Gryllus Ábris, Lőrincz Réka, Mátrai Erik, Molnár Dóra, Molnár Judit Lilla, Bartosz Mucha, Szigeti G Csongor, Sztojánovits Andrea
Művészeti vezetők: Csontó Lajos, Horányi Attila, Süli-Zakar Szabolcs
Helyszín: MODEM (4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.)
Megtekinthető: 2019. január 27-ig