Gavrilo Princip álma

Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma



Lépold Zsanett

A Debreceni Nemzetközi Művésztelepnek immár második éve volt központi hívószava a dizájn. A 2018-as alkotótábor résztvevői a dizájnt mint a rezisztencia eszközét vizsgálták, vagy éppen a dizájn mindenhatóságával szembeni ellenállás formáit keresték.

A kiállítótérben hamar felhívja magára a figyelmet Albert Ádám alkotása, mely egy kék színben tündöklő, grandiózus trapézlemez. Attól függően, hogy éppen honnan közelítünk felé mindig mást mutat, oldalirányból lassan sejteti, hogy mi rejtőzik mögötte. A falon kirajzolódni látszik egy lőfegyver képe, amit igazán csak akkor nézhetünk meg, ha bebújunk a lemez mögé és kissé összekuporodva szembe helyezkedünk vele. Ha nem olvassuk el a mű címét, akkor önkéntelenül is a felhőtlen gyerekkort idéző bunkerek világa juthat eszünkbe. Miután beléptünk és szemezünk a nagyméretű fekete-fehér fotón szereplő pisztollyal, rögtön láthatjuk, hogy precízen, élethűen megformált fegyverrel van dolgunk. A fából, drótból és cipőfűzőből konstruált pisztoly még akár működőképes is lehet, de a kép alapján nem több, mint egyszerű játékszer. A fotó a művész saját archívumából származik és a rajta szereplő bodzapisztolyt gyermekkorában készítette édesapjával. A lemez alatt, elzárva a kiállítótértől kissé nyomasztó álldogálni, hiába tudjuk, pontosan hol vagyunk, mégis óvatos léptek szükségesek a távozáshoz, akárcsak egy védelmező hely elhagyásakor. Ha távolabbról megnézzük a konstrukciót, rögtön világossá válik, hogy a fa alapzaton elhelyezkedő trapézlemez sokkal gondosabb tervezéssel és kivitelezéssel készült, mint egy gyerekek által buherált búvóhely – ahogy Albert más munkái esetében, itt is fontosak az esztétikai szempontok, a dizájn.
  


Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: Süli-Zakar Szabolcs / a Művész és a MODEM jóvoltából

Albert Ádám titokzatos építménye metaforikus gondolati térként funkcionál, ezért kifejezetten fontos a fizikai jelenléthez kötődő befogadói élmény. A műben sűrűsödő különféle elemek más-más történeteket hívnak elő, a szemlélők a látottak alapján személyes élményeket és jelentéseket idézhetnek fel az emlékek és a kulturális jelek halmazából. Ennél az alkotásnál – és Albert korábbi művei esetében is – olyan elemek vegyülnek egymással, melyek szorosan köthetők az emlékezethez – legyen szó történelmi eseményről vagy privát archívumról – és közös tudáson alapszanak. A műegyüttes komponenseiben egyszerre vannak jelen a privát és közösségi emlékezet jelei, szimbólumai.
  


Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: Süli-Zakar Szabolcs / a Művész és a MODEM jóvoltából

A konstrukció alapja az ipari felhasználásból ismert trapézlemez egyszerre funkcionál óvó tetőként és kirekesztő kerítésként. Mögötte felsejlik a művész személyes relikviája, a gyermekkorát megidéző játék, ami nem a múlt történésein való merengésről szól, sokkal inkább provokál és ütközteti egymással a különféle értelmezéseket: a fegyver – még ha csak játékszer is – disszonáns érzetet keltő, hiszen elsősorban veszélyes tárgyként gondolunk rá. 
Az alkotó munkamódszere az elemeire bontás és az új kontextusban való újbóli összerakás, mely során manipulálja és kombinálja a korábbi elemeket, majd a létrejövő, következetesen felépített rendszerben a privát és közösségi emlékezet jeleinek dekonstruálásával új jelentésréteget hoz létre. Elsőre szokatlannak tűnik az építmény, hiszen sűrűsödnek benne a privát gyerekkori emlékek, a gimnazista Gavrilo Princip Ferenc Ferdinánd ellen elkövetett merénylete, de – ha jobban belegondolunk – ugyanúgy jelen van a manapság hazánkat (is) érintő kerítésépítés gyakorlata. A globális társadalmi és ideológiai folyamatok kritikájaként megfogalmazott műegyüttes a játék és a terror kulturális jeleinek keresztezésével felhívja a figyelmet a valóság és az illúzió közötti határvonalak elmosódására.  


Albert Ádám: One Shot – Loose Yourself, avagy Gavrilo Princip álma, 2018, installáció, vegyes technika (trapézlemez, fa, zselatinos ezüstbromid baritált fotópapíron), 200x220 cm. Fotó: a Művész jóvoltából


 

 

 

Designrezisztencia
Debreceni nemzetközi művésztelep 2018

Kiállító művészek: Albert Ádám, Borbás Marci, Gábor Imre, Gróf Ferenc, Gryllus Ábris, Lőrincz Réka, Mátrai Erik, Molnár Dóra, Molnár Judit Lilla, Bartosz Mucha, Szigeti G Csongor, Sztojánovits Andrea
Művészeti vezetők: Csontó Lajos, Horányi Attila, Süli-Zakar Szabolcs
Helyszín: MODEM (4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.)
Megtekinthető: 2019. január 27-ig

full_006015.png
Kibékülés vagy felejtés?

A Pannonhalmi Főapátság elmúlt huszonöt éve került terítékre a Kibékülés című kortárs képzőművészeti kiállításon, ami egy időszak lezárása és egyben az új apát beiktatásával egy új korszak kezdete is. A visszatekintés azonban óhatatlanul maga után vonja a múlt fájó részleteinek megidézését.

Screenshot 2020-03-17 at 10.08.04.png
Beszédes falak

A szokatlan helyzetre való tekintettel, amelyben a tavasz ellenére az a legbölcsebb, hogyha kerüljük a népes baráti társasággal együtt töltött időt, és a természetben tett séták mellett saját nappalinkba menekülünk, mi most nem kiállításokat ajánlunk, hanem olyan korábbi Artmagazin-cikkeket, amiknek éppen aktualitása van, vagy egyszerűen: nagyon szeretjük őket.

full_006080.jpg
Csicsibua

A titokzatos című, oltárszerű – de akár síremléknek is beillő – szobor a Műcsarnok Rejtett történetek című kiállításán szerepel, amely a 20. század első felének életreform mozgalmait, illetve e mozgalmak és a különböző művészeti ágak, művészcsoportok néhol nyilvánvaló, néhol rejtett összefüggéseit hivatott feltárni. (A felhalmozott izgalmas dokumentumok, tárgyi emlékek és műalkotások elképesztő mennyisége egyébként inkább megnehezíti, mint segíti az átlátást, inkább csak bepillantást enged abba a különleges kapcsolati hálóba, ami a századelő reformgondolkodóit ezer szálon összefűzte.)