HETI POP – Az ideiglenes Grand Palais, veszélyben a madridi Raffaello kárpitok, átadták a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógát
Felépült az ideiglenes párizsi Grand Palais – a monumentális pop-up épület a funkciójára pontosan utaló Ephemeral Grand Palais nevet kapta. Az átmeneti épület célja, hogy 2024-ig otthont adjon a francia főváros legfontosabb kulturális eseményeinek – mindaddig, amíg befejeződnek a Grand Palais felújítási munkálatai. Az Eiffel-torony közelében található könnyűszerkezetes tér szombaton nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. A több funkciós, moduláris épületben 2021 decemberében Anselm Kiefer kiállítás nyílik, lesz itt Chanel divatbemutató, majd a 2024-es párizsi olimpiai játék alatt pedig dzsúdó és birkózó versenyeket is fognak itt tartani. Az ívelt tetővel borított tízezer négyzetméteres szerkezetet Jean-Michel Wilmotte francia építész álmodta meg, majd a pandémia idején, három hónap alatt építették fel. Külön érdekesség, hogy a Fiac vásár és a Paris Photo idejére kiegészül egy Galerie Eiffel nevezetű és szintén könnyűszerkezetes térrel, ezzel biztosítva majd az eseményeknek szükséges extra kiállítóteret.
Raffaello a Sixtus-kápolna számára készített kárpitjainak másolatai – amelyekről korábban mi is írtunk – veszélybe kerültek, miközben a madridi királyi palotában vannak kiállítva. A kilenc kárpit az elmúlt ötszáz évet szinte tökéletes állapotban vészelte át, most azonban a galambok és azok ürüléke komoly kockázatot jelenthet kondíciójukra. Az apostolok cselekedeteit ábrázoló műveket X. Leó pápa rendelte Raffaellótól a római Sixtus-kápolna dekorálására. Miután elkészültek Raffaello Szent Péter és Pál életének jeleneteit bemutató tervei, azokat egy brüsszeli műhelybe küldték, ahol a mesteremberek arany és ezüst színű selyem, valamint gyapjú felhasználásával valósították meg a művész elképzelését. A szóban forgó kárpitok Raffaello egyedüli ma ismert kárpit-tervei – sőt az Apostolok cselekedetei a művész utolsó projektje, amelyet 1520-as halála előtt befejezett. Raffaello kárpitjai olyan sikeresek voltak, hogy több európai uralkodó, többek között a spanyol II. Fülöp is rendelt másolatokat a műből, hogy saját udvarában is bemutathassa. Most ezek a másolatok láthatóak Madridban. A madár-probléma az elmúlt hetekben merült fel, mivel a tavaszi és nyári hőség miatt a személyzet elkezdte a galéria szellőztetését, lehetővé téve a madarak számára, hogy a nyitott ablakokon keresztül berepüljenek az épületbe. Az intézmény képviselői közölték, hogy a károk megelőzésére két ultrahangos eszközt helyeztek el a térben – ez segíthet abban, hogy a madarak ne repüljenek a kárpitok közelébe.
Átadták a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagógát. Az 1872-ben fölavatott és a második világháború óta romos épületet négy év alatt újították fel. Az épületet a híres bécsi szecsessziós építész, Otto Wagner tervezte – megépülésének hátterében pedig az 1868-as zsidó kongresszust követően a magyarországi zsidó irányzatok között kialakuló ellentétek álltak. Az ország zsidósága a kongresszus után ortodox, status quo ante és neológ hitközségekre szakadt. Az ortodox és a status quo zsidók nem fogadták el magukénak a Dohány utcai zsinagógát – a Dohány utcai zsinagógával folytatott versengésben született meg tehát a Rumbach Sebestyén utcai épület. Az Otto Wagner által tervezett középkupolás, most újraéledő zsinagóga az aránylag rövid és keskeny Rumbach Sebestyén utcán álló majd százötven éves homlokzat mögött rejtőzik. Azoknak, akik részleteiben is érdeklődnek a zsinagóga felújításának szempontjai iránt ezt a linket ajánljuk.
Források: news.artnet.com, artnews.com, octogon.hu