HETI POP – Előbukkant Medici-freskók, hatalmas üvegház Franciaországban, online kurátor és Frank Gehry legfrissebb projektje
A firenzei Uffizi Képtárban zajló felújítási munkálatok közben bukkant elő néhány Medici-freskó – a képeket az 1600-as évek elejére datálják. A felszínre került képek a jómódú Medici család tagjait ábrázolják, és nagy valószínűséggel a tizennyolcadik vagy tizenkilencedik században festhettek rájuk – létezésükről egészen eddig nem is tudtunk. Nem meglepő, hogy éppen az Uffizi épületében kerültek elő a portréfreskók, hiszen az alsó szinten eredetileg a firenzei kormányzati hivatalok foglaltak helyet, és a Mediciek kiterjedt művészeti gyűjteményének otthonaként is működött. A most előkerült nagyobb méretű freskó alkotója feltételezhetően az olasz manierista festő, Bernardino Pocetti köréhez tartozhatott – a képen II. Cosimo de Medici, Toszkána nagyhercege látható. Lábánál két női alak, egy oroszlán és egy farkas pihen – ezek Firenze és Siena városaira utaló szimbólumok. A kisebb freskó egy tondóportré Cosimo apjáról, I. Ferdinando de Medici nagyhercegről.
Az idei Építészeti Biennálé látogatói találkozhatnak majd először a világ legnagyobb trópusi üvegház dómjának terveivel. A projekt a Tropicalia nevet viseli, és ha minden a tervek szerint halad, a komplexum 2024-re épül fel Kelet-Franciaországban. Velencében a tervek mellett vázlatokat, maketteket és videókat is láthatnak majd az érdeklődők. A Tropicalia dóm a Coldefy & Associés tervei mentén valósul meg, célja, hogy látogatóinak húszezer négyzetméteren nyújtson igazi trópusi élményt. A dóm belmagassága harmincöt méter lesz, a trópusi növényzet és élőlények érdekében pedig fix, huszonhat fokos hőmérsékletre számíthatnak majd a látogatók.
Egy új online projekt, amely a Whitney Museum és a Liverpool Biennial kapcsán összegyűjtött adatokból dolgozik, azt próbálja kideríteni, hogy vajon lehetne-e egy mesterségesintelligencia-szoftver a Whitney Biennial következő kurátora. A mostani projekt a mesterséges intelligencia segítségével hatvannégy különböző kurátori koncepciót és hozzájuk kapcsolódó művésznévsort képzel el. A projektnek az Artport ad otthont – ez a Whitney saját oldala, amely létrehozása, azaz 2001 óta webalapú művek bemutatásával és helyzetbe hozásával foglalkozik.
Május 7-én nyílik újra a Philadelphia Museum of Art, miután az 1928-ban épült múzeum Frank Gehry tervei mentén megújult. A kiegészítésnek köszönhetően az intézmény kilencvenezer négyzetméternyi kiállítótérrel és egyéb, a látogatók által használható belső terekkel bővült. A múzeum épületét érintő felújítási munkálatok legutóbbi stádiumának terveit 2004-ben fogadták el. Gehry az új terek létrehozása mellett lerombolta az intézmény 1965-ben létrejött földszinti auditóriumát és azt egy drámai, nagy belmagasságú fórumtérre cserélte. Az új tér két új lépcsőházzal érhető el. A többszintes fórum az első emelet előcsarnokához és a központi nagy lépcsőkhöz kapcsolódik – létrejöttének köszönhetően pedig a levegő keringetése is jobban megoldhatóvá vált az épületben.
Források: hyperallergic.com, designboom.com, news.artnet.com, theartnewspaper.com