HETI POP – Reneszánsz női festő munkája bukkant fel, velencei múzeumok küldenek segítséget Ukrajnába, menesztették a Muzeum Sztuki vezetőjét
Évszázadokon keresztül úgy tudták, hogy a reneszánsz női művész, Caterina Angela Pierozzi egyetlen festménye sem maradt fenn. Most azonban a londoni Colnaghi Gallery kiállításán egy neki tulajdonított mű is látható. Az elmúlt években megnövekedett az érdeklődés a reneszánsz női művészek iránt – példa erre az a velencei program is, amiről mi is beszámoltunk. Biztosan tudjuk, hogy a korabeli Firenzében két festőnő is felvételt nyert az Accademia del Disegno-ra, az egyikük Artemisia Gentileschi, másikuk pedig Caterina Angela Pierozzi, akit még a Medici-udvar is pártfogolt. Mindennek ellenére munkáiról alig-alig esett szó, talán leginkább azért, mert évszázadokon keresztül úgy tartották, hogy egyetlen műve sem maradt fenn. Ez 2020 végén változott meg, amikor Franciaországban felfedeztek egy kis alkotást, amely magabiztosan Pierozzinak tulajdonítható (a művön még aláírás és dátum is van). Most ezt a a londoni Colnaghi Gallery Forbidden Fruit: Female Still Life (Tiltott gyümölcs: Női csendélet) című kiállításán mutatják be. A festmény alig 15 x 20 centiméteres és egy 14. századi Angyali üdvözlet freskó kicsinyített másolata, amelyet a Medici-udvar nagyra értékelt – így sok másolat készült róla.
A velencei múzeumok olyan eszközöket küldenek az ukrajnai lvivi Nemzeti Galéria csapatának, amik segítségül lehetnek abban, hogy az intézmények nagyobb sikerrel tudják megvédeni műveiket a bombáktól, tűztől és nedvességtől. A küldött anyagok között vannak védőszövetek, habpanelek és a páratartalom és a hőmérséklet változásainak nyomon követésére alkalmas adatrögzítők is. Az adományt a magáncégekből, közintézményekből és múzeumokból álló hálózat, a Save Ukraine Art 22 küldi – a szervezet célja egy olyan ellátási lánc létrehozása, amely a művészet megmentéséhez és megőrzéséhez szükséges alapvető anyagok szállítására szolgál. Míg a leghevesebb harcok Ukrajna keleti részén összpontosultak, a lvivi Nemzeti Galéria elrejtette műveit arra az esetre, ha ott is fellángolnának a harcok. Sok munkát ideiglenesen egy ismeretlen épületben tárolnak, itt azonban a művek nedvességnek vannak kitéve, illetve az épület bombázások és tűz esetén sem tud teljes védelmet nyújtani.
A lengyelországi Łódźban működő Muzeum Sztuki vezetőjét menesztették tisztségéből – ami nem az első ilyen történés a jobboldali kormány által vezetett ország múzeumi szférájában. Jarosław Suchan 2006 óta vezette a múzeumot, az általa vezetett intézmény intenzív kapcsolatot ápolt a nagy külföldi múzeumokkal, ezzel a lengyel város felkerült a művészeti világ nemzetközi térképére. Az állam Kulturális és Örökségvédelmi Minisztériuma azonban tavaly decemberben azonban megtagadta az igazgató szerződésének megújítását, helyette ideiglenes igazgatói címet ajánlott fel neki. Sokak szerint kirúgása csak idő kérdése volt. Suchant Andrzej Biernacki festő – aki egy Łódźtól nagyjából egy órára lévő kisváros magángalériájának művésze – váltja fel. Biernacki korábbi intézményi vezetői tapasztalat nélkül kezdi betölteni új szerepkörét.
Források: theartnewspaper.com, theartnewspaper.com, news.artnet.com