HETI POP – Velencei női művészek, Ingres hegedűje, Kopeczky Róna a XVIII. Tallinni Grafikai Triennále kurátora
Velence női művészei kerülnek reflektorfénybe a Women Artist of Venice, azaz WAV névre hallgató és most induló restaurációs program keretein belül. A Save Venice (Mentsük meg Velencét) új kezdeményezése több mint harminc női művészre fókuszál, akik a 16. és 18. század között dolgoztak a régióban. Így a Tiziano mellett tanuló Irene di Spilimbergo, a 17. századi portréfestő, Chiara Varotari, Tintoretto lánya és asszisztense, Marietta Robusti és Rosalba Carriera képei is kutatás tárgyává válnak majd – nagyjából huszonöt másik női művész munkássága mellett. A kezdeményezés első fázisában a kutató művészettörténészek összeállítanak egy listát a Velence környékén az említett időszakban dolgozó női festőkről. Ezzel olyan további tanulmányokat kívánnak ösztönözni, amelyek később számos kérdésre választ adhatnak. Például, hogy valóban Velence fogékony volt-e a női festőkre, valamint hogy régen milyen képzési lehetőségek álltak a női művészek rendelkezésére.
A Christie’s elárverezi az ikonikus, meztelen női hátat ábrázoló Man Ray fotót, amely a becslések szerint rekord áron, akár 5 millió dollárnál is többért találhat új gazdára. Az ikonikus Man Ray fényképről készült vintázs nyomat – amely a művész múzsáját, Alice Print, művésznevén Kiki de Montparnasse-t ábrázolja – ritka, mivel eredeti, a fénykép készítésével egy időből származó nyomatnak számít. Így különösen értékes a fotográfia iránt érdeklődők szemében. Az 1924-es Le Violon d’Ingres (Ingres hegedűje) az aukciót követően akár a legdrágábban eladott fotográfiává is válhat. Ezt a rekordot most Andreas Gursky 1999-es tájképe, a Christie’s 2011-es aukcióján 4,3 millió dollárért eladott Rhein II tartja.
Kopeczky Róna a januárban nyílt XVIII. Tallinni Grafikai Triennále kurátora. A Warm. Checking Temperature in Three Acts (Meleg. Hőmérséklet ellenőrzése három felvonásban) címet viselő esemény tematikáját tekintve elsősorban a Kelet-Közép-Európát érintő radikális politikai, kultúrpolitikai és társadalmi fordulatokra fókuszál, ezeket a változásokat vizsgálja globális perspektíván keresztül. A projekt olyan a kortárs művészek munkáit mutatja be, akik Közép- és Kelet-Európai régióban élnek – vagy onnan származnak –, és bátran, valamint kritikusan reflektálnak olyan égető témákra, mint a jobboldali politika térnyerése, a globálisan elhibázott prioritások, a demokráciák összeomlása, a szabadság, valamint az ellenségesség napjainkban általánosan uralkodó érzése. Az eseményen szerepel többek között Gróf Ferenc, a Société Réaliste, Maurer Dóra, Perneczky Géza, illetve Ágnes Dénes is. A triennále 2022. március 27-ig látható több tallinni galériában, illetve a magyar kulturális intézetben (Liszt Institute Tallinn).
Források: theartnewspaper.com, wsj.com, triennial.ee