KÖRKÉP – Man Ray és baráti köre

Lépold Zsanett

Man Ray utolsó asszisztense, Lucien Treillard magángyűjteménye kerül kalapács alá március 2-án a Christie's párizsi székházában. A kollekcióban a szürrealizmus nagy mesterének tárgyai, fotói, könyvei, kéziratai és litográfiái szerepelnek, amelyek nemcsak azért érdekesek, mert betekintést engednek Man Ray munkásságába, hanem mert baráti köre is feltérképezhető általuk.

Lucien Treillard, aki Man Ray utolsó asszisztense volt, 2003-ban hunyt el, az ő hagyatékára lehet licitálni a párizsi aukción. A 203 tétel várhatóan 3 millió eurós (több mint 1 milliárd forint) bevétellel kecsegtet. Treillard magángyűjteménye több szempontból is érdekes válogatás: egyrészt mert teljes körű áttekintést nyújt Man Ray munkásságából, másrészt baráti-társasági köre, múzsái is rendre megjelennek a művész portréin. 2014 óta nem került piacra ilyen grandiózus és átfogó Man Ray-válogatás. A legutóbbi hasonló volumenű árverést a Sotheby's bonyolította le 7 évvel ezelőtt, akkor 400 alkotást adtak el nettó 3,7 millió dollárért.

Treillard és Man Ray találkozása Georges Visât litográfus és művészeti szerkesztőnek köszönhető. Treillard több évtizeden keresztül ápolt munkakapcsolatot Man Rayjel, ami egészen a művész 1976-os haláláig tartott. Treillard gyakran segített Man Raynek az alkotói folyamatok során, sőt kiállításokat is szervezett neki. Később, a művész halála után is meghatározó szerepe volt az örökség gondozásában: részt vett Man Ray munkásságának népszerűsítésében, a kiállítási kölcsönzések szervezésében és abban is, hogy minél több művet helyezzenek el archívumoknál.

Man ray la primauté de la matière sur la pensée 30000e 40000e scaled e1611857863419

Man Ray: La primauté de la matière sur la pensée (Az anyag elsőbbsége a gondolaton felül), 1931. A Christie's jóvoltából

Manray

Man Ray: Objet à détruire (Megsemmisítendő tárgy), 1923/1971. A Christie's jóvoltából

Az aukciós tételek között szerepel egy ritka, 1915-ben megjelent kötet, amelyet Man Ray illusztrált: Adon Lacroix A Book of Divers Writings (Különféle írások könyve) című alkotása, amely első feleségének verseit is tartalmazza. A Christie’s becslése szerint mindössze 20 darab létezik ebből a könyvből – közülük három példány múzeumi gyűjteményekben található meg, Jeruzsálemben, Párizsban és Philadelphiában. Az eladásra kínált példány, amelyet Treillard az 1980-as években vásárolt egy brit kereskedőtől, várhatóan 80 000–120 000 eurót (28,6–42,9 millió forint) hoz majd.

Man Ray fotográfiai munkássága is képviselteti magát az aukción. Például az a könyv, ami a művész röntgenfelvételeket idéző fotogramjait tartalmazza. Vagy olyan portrék, amelyek Man Ray baráti körének tagjait örökítik meg: mint Dora Maar, Pablo Picasso, Max Ernst és Jean Cocteau. Az egyik portré, amelynek becsült értéke 6000–8000 euró (2,1–2,8 millió forint), Lee Miller amerikai fotóriporter és modellt ábrázolja. Egy másik, kiemelkedően fontos múzsa portréja is megtalálható a gyűjteményben, méghozzá Méret Oppenheimet-é. Az 1933-as Erotique Voilée (Fátyolos erotika) című alkotáson a modell meztelenül áll egy nyomdagép kereke mögött – ennek értéke 50 000 euró (több mint 17 millió forint) körül mozog.

Az elmúlt időszak nem kedvezett Man Ray piaci renoméjának: a hagyatékának helytelen kezelése körüli spekulációk negatív hatással voltak az eladásokra. Már korábban is, 1998-ban is megingott a bizalom a Man Ray-műveket illetően. Ekkor a Christie'snél adták el a Noire et Blanche (Fekete és fehér, 1926) című művét, amelynek eredetisége vitatott volt. Azonban majdnem két évtizeddel később a Noire et Blanche eredetije ismét eladósorba került, s rekordáron, 3 millió dollárért (közel 9 milliárd forint) kelt el a Christie's 2017-es párizsi aukcióján.

Lee miller scaled e1611858057901 1536x1216

Man Ray: Lee Miller, 1929. A Christie’s jóvoltából

Források: christies.com, artmarketmonitor.com

full_004030.jpg
Dada-szürrealizmus

A meghökkentés talán mindmáig a dada és a szürrealizmus legfontosabb jellemzője, ehhez képest a két stílusirányzatról (sőt, művészi beállítottságról vagy máig élő gyakorlatról) szóló kiállításnak már a címében sincs semmi meglepő. Nincs jelentéseltolás, minden pontosan az, ami.

full_004893.jpg
A MODERN FOTOGRÁFIA ELFELEDETT HŐSNŐJE

Man Ray maga mellett őt tartotta a kor legjobb fotósának – ma pedig egyike lenne az avantgárd elfelejtett hősnőinek, ha egy német házaspár kitartó nyomozása vissza nem helyezte volna az őt megillető helyre. Radikális politikai nézetei és kíváncsisága nemegyszer sodorták extrém helyzetekbe hosszú és kalandos élete során. Fények és árnyak, gépóriások és lágy aktok: Germaine Krull élete és művészete mindig a végletek között mozgott.

Screenshot2020_05_15_23_33_47.jpg
A KIÁLLÍTÁS MINT TERÁPIA

2020 májusában jelent meg Brigitte Benkemoun Finding Dora Maar (Dora Maar megtalálása) című könyve – erről az Artmagazin Online-on a legfrissebb HETI POP-ban mi is beszámoltunk. A kötetben többek között szó esik egy régi Hermès noteszről, amelyet a szerző eBayen böngészve vásárolt meg, majd kiderült, hogy rengeteg művészettörténeti legenda régi lakcímét tartalmazza – és nem mellesleg Dora Maar tulajdona volt. Mi a friss könyvmegjelenés kapcsán most a megszokottnál hamarabb tesszük olvashatóvá az idei első Artmagazinban megjelent Dora Maarról szóló cikkünket.

full_003331.jpg
Meztelenül és szabadon

Egy nő a szürrealisták között. éppen idén lenne 100 éves a svájci hegyek közt nevelkedett, majd Párizsban sikereket arató Meret Oppenheim.

full_003982.jpg
Felebarátod házastársa

Hozzánk hasonlóan Velence, illetve Velencében a Palazzo Fortuny kurátorai is a nőket futtatják: egy-egy művésznő egyéni kiállítása mellett a fotográfia amazonjait állítják csatasorba, de a fő szenzáció a Dora Maar-kiállítás, ami nők ide, nők oda, mégiscsak a talán szörnyeteg Picassóhoz képest határozza meg, ki is volt Dora Maar. Hisz a kiállítás címe: Dora Maar. Picasso ellenében.