Az Ékszerek Éjszakája 2019 Artmagazin-díjas alkotásai

Szuda Barna

Az Artmagazin által díjazott alkotások tökéletes arányérzékkel ötvözik a koncepciót és a funkciót. Emellett pedig összefüggésbe hozhatóak a képzőművészettel, ami nekünk különös fontosságú volt a zsűrizés során.

Aliki Stroumpouli: Locked Finger
A görög származású Aliki Stroumpouli ékszere élethű ujjbegyet és egyúttal nyitott lakatot formáz, de az alkotás valójában egy bross – a mi megkülönböztetett kedvencünk. A tervező értelmezése szerint az ékszer jelképezi, hogy milyen zavarba ejtő tud lenni az az erős szükség, az az intenzív vágy, aminek hatására mindannyian „tartozni akarunk valakihez”. Az ember és az ember alkotta tárgy egyesítése nálunk kiérdemelte az első helyezést. Eszünkbe juttatta azokat az ékszereket, amiket Salvador Dalí tervezett, de a késő György-korban népszerű lover’s eye kitűzők és a keresztény fogadalmi, illetve hálaadó ex voto tárgyak gondolatisága is azonosságot mutat vele.


Aliki Stroumpouli: Locked Finger, Fotó: Aliki Stroumpouli / Ékszerek Éjszakája

Ex voto függő, Forrás: flickr.com

Salvador Dalí: The Eye of Time, 1949, Forrás: flickr.com

Szem miniatúra, korai 19. század © Victoria and Albert Museum, London
 

Fekete Fruzsina és Veszprémi Gabriella: Layers of Impressions
A magyar alkotópáros nyaklánca minden bizonnyal a zero waste mozgalom egyik legszebb tárgyi produktuma. Az anyagok és a tervezők sajátos stílusának párosítása telitalálat. Kiegyenlített, zavartalan. Ehhez hasonló bravúros megoldások érhetők tetten Keserü Ilona festőművész szín és formavilágában.


Fekete Fruzsina és Veszprémi Gabriella: Layers of Impressions, Fotó: Piti Marcell / Ékszerek Éjszakája

Ilona Keserü Ilona: Sírkövek(hibás), 1969, papírnyomat, linocolor papír, 75 × 50,5 cm, (IKI-1969) I Major János fotója Keserü Ilonáról I Ilona Keserü Ilona: Képződő tér (barna-szürke) 2., 1969-1971, vaskarc, papírnyomat, papír, 68.5 × 50 cm, (IKI-1969/372), Forrás: artmagazin.hu


Viktoria Münzker: Animal Instinct
A szlovák tervező, Viktoria Münzker saját elmondása szerint a természet szabályait, a káosz és a harmónia viszonyát foglalta össze alkotásában, ami az anyagok és a formák tekintetében valóban a naturalizmust idézi. Ezt ellensúlyozzák a művi, elrugaszkodott színek és az ékszer aprólékos kidolgozottsága, ami szinte műszaki pontosságú. Minket leginkább az új-mexikói táj szerelmesére, Georgia O’Keeffe-re emlékeztet.


Viktora Münzker: Animal instrinct, Fotó: Viktora Münzker / Ékszerek Éjszakája

Georgia O'Keeffe: Deers Skull with Pedernal, 1936 Forrás: flickr.com