Pokolbéli víg napokra

A rough guide to Hell, a Société Réaliste NYC-ben



Szeptember 5-én a francia-magyar Société Réaliste duó New York Cityben debütált, a művészek szerint meglehetősen nagy látogatottság és lelkes fogadtatás mellett. Első egyéni kiállításukat a P! nevű új galéria mutatja be a New Museumtól pár lépésnyire a Chinatownban. A P!-t egyébként az a Prem Krishnamurthy vezeti, aki a nemzetközi, de főleg a New York-i művészeti életben az elmúlt pár évben igencsak felkapott és egyenrangú partnerként foglalkoztatott Project Projects tervezőcsapat egyik alapító tagja. Ennek fényében nem meglepő és talán fontos visszajelzés is, hogy a P!-nek bejött a designra mindig is érzékeny Société Réaliste művészete. A duót pedig az a Niels van Tomme (független kurátor) mutatta be a P!-nek, aki már 2009-ben interjút készített velük a Foreign Policy in Focusnak.





A kiállításra a duó kidolgozott egy új betűtípust media police néven, amelyet nevükben földrajzi helymeghatározást tartalmazó nemzetközi újságok fontjaiból állítottak össze – ezt használják a kiállítás kommunikációjában, a bejárat fölé írt, a duó által nem először bevetett elferdített Dante idézeten, és le is tölthető a kiállítás ideje alatt a P! weboldaláról.
A Société Réaliste globális kapitalizmus kritikáját jól reprezentáló válogatáson bemutatják a Fountainhead című videót (2010), amely a magyar közönségnek már a Ludwig Múzeum 2012-es kiállításáról ismerős lehet. A teremnyi Circles of Errors (2013) installáció egy rekurzív, poétikus szövegre épül, amely komputeres hibaüzenetekből áll össze. A Laissez-faire City pedig egy javaslat egy 1995-ös hirdetés újbóli megjelentetésére ugyanabban az Economistban, amelyben majd' két évtizede egy önrendelkező, szabad kapitalista város megalapítását promotálta Costa Ricán (erről egy kis infó itt), úgy tűnik, nem sok eredménnyel; a művészek megvételre kínálják ezt a művüket, az ár pedig az Economist egy oldalas hirdetésének mindenkori tarifája, amelyből az újbóli megjelentetést finanszíroznák.
(A kiállítás címéhez pedig ld. még az Economist 2012. decemberi címlapját.)

További információ a P! weboldalán.

Fotók: Prem Krishnamurthy