Budapesten kezdi meg világkörüli útját a nemzetközi jelentőségű techno kiállítás – már látogatható a Techno Worlds

A kiállításnak a techno bulikba járók számára sem idegen art quarter budapest ad otthont.

A technót mint globális jelenséget, a zene, a művészet, a popkultúra, a média és a technológia síkjain feltáró nemzetközi jelentőségű Techno Worlds kiállítás augusztus 28-án nyílt. A tárlatot a müncheni Goethe Intézet felkérésére német kurátorok állították össze – és budapesti debütálása után többek között az Egyesült Államokban folytatja majd útját. 

Az art quarter budapest a régi budafoki Haggenmacher sörgyár épületében üzemel, a több mint húsz látványos videót, fotót és installációt bemutató kiállítás itt látogatható négy emeleten. A kiállítók között szerepel többe között a Chicks on Speed feminista zenei és művészeti formáció, Japán vezető elektronikus zenei producere és képzőművésze, Ryoji Ikeda és a londoni Tate Modernben rendszeresen kiállító Otolith Group

The otolith group hydra decapita 2010 video still courtesy of the otolith group and lux london

The Otolith Group: Hydra Decapita, 2010, video still, 31 perc, © The Otolith Group and LUX, London

Ben Tausig New York-i zenetörténész professzor definíciója szerint a techno zene és kultúra felfogható úgy mint az ipariból a posztindusztriális korba való átmenetre adott reflexió. A Techno Worlds kiállítás a techno jelenséget ugyanilyen tágan értelmezi, mely a 20. század utolsó évtizedeiben politikai médiummá is vált. Különösen igaz ez Németországban, ahol összekötő elemként működött Kelet és Nyugat között: a fal leomlása után Berlin szinte a Love Parade-en egyesült először újra, és vált ezzel a világ egyik techno fővárosává. Az európai techno egyszerre született a kelet-európai országokban történt rendszerváltással, így a szocializmus és kapitalizmus bizarr egyvelegének emlékei sokszor köszönnek vissza a 90-es éveket is felidéző Techno Worlds kiállításon. A techno egyesítő természete a korábbi Jugoszlávia országaiban is feltűnt, a kiállítás egyik alkotója, Aleksandra Domanović egy olyan kornak állít emléket (19:30, 2010), amikor az országhatárokon átívelő, nacionalizmus-mentes techno partik oldották az etnikai feszültségeket. 

Domanovic 2011 0003 1 300dpi 1600x900

Részlet Aleksandra Domanović 19:30 című videójából, 2010, forrás: tanyaleighton.com/

A Techno Worlds az európai techno megszületésének előzményeivel is foglalkozik, a Detroitból származó afroamerikai technóval, amelyre példa lehet Maryam Jafri alkotása (Model 500, 2019). Az installáció egy keresztrejtvény, melyben a fekete négyzeteket az 1980-as évekbeli detroiti lemezek helyettesítik. Egy másik alkotás, Dominique White installációja (A refusal to be contained, a refusal to die, 2021) a fekete diaszpóra történelmét és tengeri mítoszait vizsgálja, amely a detroiti techno és a fekete radikális gondolkodás narratívájába illeszthető.

Jafri 500

Maryam Jafri: Model 500, 2019, kiállítási nézet, Laveronica Arte Contemporanea, Modica, forrás: artsy.net

A Techno Worlds kiállítás látogatójaként betekintést nyerhetünk a technohoz kapcsolódó szubkultúrák viselkedésformáiba, jelrendszereibe, vizuális kultúrájába. A zenéről és a szabadságról szól például az a gigantikus, több száz fotóból álló installáció melyben Vinca Petersen (Timeline of a Raver, 2021) az életét meséli el a 90-es évek rave partijainak mámoros napjaitól, ahogy több mint egy évtizeden át élt saját furgonjában az európai utakon a szabad parti mozgalom képviselőjeként. Sarah Schönfeld 5 fotóból álló sorozatban (All You Can Feel, 2013) dolgozza fel a folyékony gyógyszerek, a testünk által előállított szintetikus anyagok és illegális drogok fotónegatívon képzett mintázatait. Jeremy Shaw alkotása (Morning Has Broken, 2001) a buli utáni hajnalt örökíti meg filmen, míg Robert Lippok (Objects and Bodies, 2020) a zenei hangzás térbeliségét érzékelteti a kiállításon, kiemelve annak transzcendens mivoltát. 

Jeremyshaw morninghasbroken 2001 1

Jeremy Shaw: Morning Has Broken, 2001, videó, 3:30 perc, © Jeremy Shaw © Macaulay Fine Arts, Vancouver © KÖNIG GALERIE, Berlin, London, Seoul

A kiállítás helyszíne, az art quarter budapest a kortárs vizuális művészet mellett a kísérleti zenei szcéna egyik hazai központjának is számít. Itt működik például a zene térbeliségét kutató 4DSOUND holland intézet, amely hangstúdiójával térben tudja modellezni a zene terjedését. Az intézetnek, nemzetközi hírű rezidens programjának és az aqb elektronikus zenei közösségének is köszönhető, hogy a budapesti Goethe Intézet hazánkban tudja először bemutatni a kiállítást, mely innen indul el az Egyesült Államokkal kezdődő világkörüli útjára. A kiállítás egyik legizgalmasabb helyszíne az épület alatti budafoki alagútrendszer, melyben az aqb-ban rezidens Borsos Lőrinc duó állítja ki Mózes Techno 2.0 elnevezésű, Exodus története által inspirált munkáját.

Az art quarter budapest és a Goethe Intézet együttműködésében megvalósuló, a techno világát egy dokumentumfilmeket bemutató részleggel, zenei kísérőprogramokkal, szakmai beszélgetésekkel elmélyítő tárlat október 2-ig lesz látható. 

A Goethe Intézet további programjaival kapcsolatban ezen a linken lehet tájékozódni. 

 

Techno Worlds kiállítás helyszíne: art quarter budapest (Nagytétényi út 48–50., 1222 Budapest)
Nyitvatartása: keddtől péntekig 12:00 - 18:00, valamint előzetesen egyeztetett időpontokban
A kiállítás kurátorai: Mathilde Weh, Justin Hoffmann, Creamcake
Helyi kurátor: Kukla Krisztián
Kiállító művészek: Chicks On Speed / Tony Cokes / Zuzanna Czebatul / Deforrest Brown, Jr. & AbuQadim Haqq / Aleksandra Domanović / Rangoato Hlasane / Ryōji Ikeda / Maryam Jafri / Robert Lippok / Lőrinc Borsos / M+M / Mamba Negra / Henrike Naumann & Bastian Hagedorn / The Otolith Group / Carsten Nicolai / Vinca Petersen / Daniel Pflumm / Sarah Schönfeld / Jeremy Shaw / Dominique White / Tobias Zielony