Különleges, eddig rejtett információk derültek ki Modigliani egyik képéről
Az Antonia című festményt a C2RMF, azaz a francia nemzeti múzeumok közös laboratóriuma vizsgálta meg közelebbről.
A kétéves kutatómunka Modigliani összes, francia múzeumi gyűjteményben megtalálható művére kiterjedt – az eredmények pedig a Lille Metropolitan Museum of Modern Artban február 19-én nyíló Modigliani-kiállításon látnak majd napvilágot. A kutatócsoport azonban eredményeik egy részébe már betekintést engedett a The Art Newspaper számára – így számolhatunk be mi is a friss információkról.
A projekt során 27 festményt – köztük két másolatot –, valamint 3 szobrot vizsgáltak meg, ezek 11 közgyűjteményből érkeztek a laboratóriumba. Egyetlen olyan alkotó van Franciaországban, akinek hasonló részletességgel vizsgálták meg az életművét – Van Gogh művei hasonló kutatásban vettek részt 1999-ben.
A múzeum 2021 márciusának közepére szimpóziumot szervez, a kiállításon bemutatott eredmények mellett itt számolnak majd be a kutatás teljes egészéről. A kutatócsapat egyik vezetője, Anaïs Genty-Vincent szerint Modigliani Antonia című festménye tűnik a művész legösszetettebb munkájának.
A festmény, amely 1915 körül készülhetett, eredendően egyenesen a híres műgyűjtő, Paul Guillaume kollekciójából érkezett, napjainkban pedig a párizsi Musée de l’Orangerie falán lóg. Annak ellenére, hogy a képen szerepel az Antonia név, semmit nem tudunk a portré ábrázoltjának kilétéről. Az alkotás datálása is csupán egy másik festményhez viszonyítva, a hasonlóság okán született – az Antonia valamelyest emlékeztet az Art Institute of Chicago Modigliani-képére, Beatrice Hastings portréjára. A képek feltételezett készítésének idején Modigliani tuberkulózistól szenvedett, ezért éppen abbahagyta a szobrok készítését – a Lille Metropolitan Museum of Modern Art kurátora, Marie-Amélie Senot szerint éppen a szobrok hatása érződik az Antonia című képen. Például Antonia megfagyott arckifejezése, valamint az alak oldalán látható karcolásszerű ecsetvonások miatt gondolja ezt a kurátor – az utóbbi egy olyan technika, amit a büsztjeinél gyakran alkalmazott a festő.
A valódi érdekességek akkor kerültek napvilágra, amikor a kutatók megvizsgálták, mi rejlik a festékréteg alatt. Infravörös sugárzás és XRF (azaz röntgen fluoreszcencia spektroszkópia, ami egy roncsolásmentes atomfizikai anyagvizsgálati módszer) alatt egy kísérteties, fejjel lefelé fordított arc látszott közvetlenül az alak keze felett. Modigliani számára nem volt idegen eljárás, hogy korábbi tanulmányaira vagy éppen számára már nem érdekes kompozícióira fessen rá. A mostani kutatás is talált ilyen műveket – például Beatrice Hastings arcát egy 1915-ös, Novo Pilota című kép festékrétege alatt. Többször előfordult, hogy ha Modigliani nem akarta, hogy egy korábban megrajzolt arc zavarja a festményét, egyszerűen feje tetejére forgatta a vásznat és úgy folytatta a munkát.
Az Antonia további vizsgálata más érdekességeket is azonosított, köztük az arc mellett más testtöredékeket és rejtjeleket a festékréteg alatt. A röntgenfelvétel egy vagy esetleg két szoborszerű kariatidát is felfedett, négy karral (két leeresztett és két felemelt kar) – olyanokat, amiket Modigliani akkor festett, amikor Picasso és Brancusi afrikai inspirációjú munkái iránt érdeklődött az 1910-es évek kezdetén. A kariatidákat az Antonia festése során később fehérrel festette le, erre a rétegre pedig úgy tűnik, hogy egy keresztet viselő mellszobrot festett.
Így összesen négy kompozíció rejtőzik a most látható kép alatt – ezeket az 1908 és 1915 közötti időszakra datálják a kutatók.
Forrás: theartnewspaper.com