Pál Zsuzsanna Rebeka Krémes című kiállítása a Liget Galériában

Nemrég volt a tizedik évfordulója egy furcsa szeánsznak: krémest nyertek azok a megfejtők, akik a Pál Rebeka facebook posztjain feltűnő részleteket beazonosították. A krémeseket a ma is változatlan formában üzemelő Sport cukrászdában (Bank utca) fogyasztották el, ugyanis ennek a különlegesen kirakott metlachi-padlója volt az első rejtvény-feladvány.

Pál Zsuzsanna Rebeka: Krémes
A kiállítást megnyitja Topor Tünde 2020. február 13-án, 18 órától
A kiállítás megtekinthető március 12-ig a Liget Galériában

A kiállítás a megnyitót követően csak e-mail-ben történő előzetes időpont egyeztetéssel látogatható. E-mail: [email protected]

 
A kiállításhoz kapcsolódó beszélgetés: 2020. március 2-án, 18 órától
Résztvevők: Valkó Margit, Barakonyi Szabolcs, Esterházy Marcel

Screenshot 2020 02 06 at 8.30.18

A facebook őskorában, vagy inkább fénykorának elején járunk, de az azóta eltelt tíz évben is rengeteg hasonló fotó került ki Rebeka „falára”; ezek a körülöttünk lévő dolgok olyan együtt állását mutatták, amelyek detektálásához különleges látás kellett, egy, a művészkarrierjét épp szüneteltető, kisgyerekes, egyébként pedig a reklám- és filmiparban dolgozó nő tekintete, aki úgy tologatja a babakocsit, sétáltatja a kislányát Budapesten, mintha turistaként nézelődne egy ismeretlen városban. Ebben a nézelődésben minimum három szempont keveredik: a 90-es évek bölcsész-, majd művészképzésében részt vett esztéta, intermédiásé, a látványokra kifinomultan érzékeny látványtervezőé, és a mindent a kislánya szemével is néző nőé. De biztos azonosítani lehetne más szempontokat is, hiszen a fentiek egyikéből sem következik például az, hogy valaki feladványokkal aktivizálja facebook-ismerőseit. Ez a bevonó gesztus szoros összefüggést mutat egy másik aktivizálással, a HINTS institute for public art csoport megalapításával (2001), amelyet művészekkel és szociológusokkal együtt Pál Rebeka azért hozott létre, hogy galérián kívüli tereket vegyenek használatba, köztereken hozzanak létre művészeti, társadalmi problémákkal foglalkozó alkotásokat, bevonva ebbe a folyamatba a nem művészet-orientált közönségréteget is. De mindez még a tíz évvel ezelőtti kiindulópont közege. Azóta a facebook is sokat változott, akárcsak a dolgok állása. A fotókból, amelyek időközben összegyűltek, egyszer csak elkezdtek kiválni azok, amelyek hiába készültek telefonnal, maguk mögött hagytak bármilyen funkcionalitást, a feladvány-funkciót épp úgy, mint hogy előkészítő tanulmányok, motívumok legyenek egy-egy látvány megtervezésekor. Más léptékben, fotó-műként kezdtek helyet követelni maguknak, és ezt meg is kapják most a Liget Galéria kiállító terében