BUDAPEST CONTEMPORARY KÖRKÉRDÉS III. RÉSZ – Kisterem, Deák Erika Galéria, Inda Galéria, TOBE, East of Eden, Ancora

Az Artmagazin Online – üdvözölvén az új kortárs vásár megjelenését a piacon – a holnap elstartoló Budapest Contemporary kapcsán körkérdést intézett a kiállító galériához: Milyen kiállítói programot visztek az új vásárra és mi a legérdekesebb mű/műegyüttes, amit nálatok láthatunk? Harmadik rész.

Kisterem:

Anna Mark: R 9, 1985, gipsz, márványpor, műgyanta, homok farostlemezen, 97 x 146 cm, fotó: Sarkantyu Illés

Anna Mark: R 9, 1985, gipsz, márványpor, műgyanta, homok farostlemezen, 97 x 146 cm, fotó: Sarkantyu Illés


A Kisterem az első Budapest Contemporary-n egy olyan válogatást mutat be képviselt művészeinek legújabb munkáiból, ami egyfajta bemutatkozásként képet ad a galéria profiljáról. 2006-os alapítása óta a galéria feltörekvő tehetségek és befutott művészek, valamint a közelmúlt újra felfedezésre váró alakjainak képviseletével foglalkozik. Ennek megfelelően a látogatók találkozhatnak majd Keserü Ilona, Nádler István, Jovánovics György és Anna Mark műveivel; olyan kiemelkedő középgenerációs művészek alkotásaival, mint Káldi Katalin, Kokesch Ádám, Kristóf Krisztián, Fodor János, Vécsei Júlia és Szegedy-Maszák Zoltán; valamint a fiatal magyar művészek közül Szinyova Gergő, Fischer Judit, Trapp Dominika, Molnár Zsolt, Kristóf Gábor és Zalavári András munkáival. 

Anna Mark: G 356, 2015, ceruza, gouache szitanyomott papíron, 50 x 50 cm, fotó: Sarkantyu Illés

Anna Mark: G 356, 2015, ceruza, gouache szitanyomott papíron, 50 x 50 cm, fotó: Sarkantyu Illés

A kiállított alkotók közül Anna Mark műveire szeretnénk felhívni a figyelmet. A Franciaországban élő, magyar származású művésztől a Budapest Contemporary-n egy nagy méretű, 1985-ben készült monokróm fehér relief és négy, 2014-15-ös, vörös gouache festmény lesz látható – alkotások Mark kiforrott, érett alkotói periódusából. Bár Anna Mark kapcsolata a magyarországi szcénával sosem szakadt meg, műveivel hazai tárlatokon, kiadványokban és aukciókon is találkozhatunk, a rendkívül izgalmas életmű sokszínűsége itthon és nemzetközi szinten is felfedezésre vár. Műveire egyre több figyelem irányul, amit az is igazol, hogy a Kisterem Mark műveit állítja majd ki az idei Frieze Masters vásáron. A Spotlight szekcióban 1960 és 1980 között készült, korai reliefek lesznek láthatóak, melyek bepillantást nyújtanak abba a folyamatba, ahogy a művész rátalált saját alkotói hangjára.

Deák Erika:

Vásár. A kiállított művészek egy-egy munkával szerepelnek majd a standunkon. A galéria mindig fontosnak tartotta, hogy a legfiatalabb tehetségeknek is bemutatkozási lehetőséget adjon, miközben az idősebb, már ismert művészeinknek is folyamatos láthatóságot biztosítunk.

Szűcs Attila, Mapping plush toys and sculls, 2023. olaj, vászon 80x110cm

Szűcs Attila, Mapping plush toys and sculls, 2023. olaj, vászon 80x110cm

Inda Galéria: 

Uray-Szépfalvi Ágnes: Maszk, 1995, olaj, vászon, 100x100cm

Uray-Szépfalvi Ágnes: Maszk, 1995, olaj, vászon, 100x100cm


Az INDA standján időalagút nyílik a 90-es évek és a ma művészete között. A már a 90-es években is aktív művészeink: Csáky Marianne, Csontó Lajos, El-Hassan Róza, Lovas Ilona, Ravasz András, Uray-Szépfalvi Ágnes akkori munkái – festmények, rajzok, fotók, lightboxok, objektek, nyomatok, textil alapú munkák – mellé helyezzük az ezekhez valamilyen formában köthető mai műveiket, illetve olyan fiatal alkotóinkkal is bemutatunk tematikus és mediális kapcsolódásokat, mint Koós Gábor, Metzing Eszter, Neogrády-Kiss Barnabás és Zellei Boglárka Éva.

Neogrády-Kiss Barnabás: Untitled 07 (Kettős kötés című sorozatból), 2020

Neogrády-Kiss Barnabás: Untitled 07 (Kettős kötés című sorozatból), 2020

TOBE:

Reményeink szerint az már sokak számára nyilvánvaló, hogy az idén 10 éves TOBE Gallery küldetése a fotóművészeti kultúra minél szélesebb körű terjesztése, megismertetése és megszerettetése, illetve a kortárs magyar fotográfia nemzetközi kontextusba helyezése. A galéria hitvallása pedig, hogy a fotográfia egyenrangú partnere bármely más művészeti területnek. Ennek érdekében TOBE Project nevű kezdeményezésünkkel évek óta számos olyan kiállítást valósítottunk már meg, ahol a kortárs képzőművészet több más médiuma (festészet, video art, szobrászat stb.) is megjelent a fotóművészet mellett és ezzel a különböző művészeti ágak izgalmas kölcsönhatásba kerültek egymással. Talán azt viszont még kevesek tudják (pedig már az Art & Antique-on is minkét “galériával” jelen voltunk), hogy elkezdtünk építeni egy új galériát, melynek szintén a TOBE Project nevet adtuk. Míg a TOBE Gallery fotóművészeket, illetve olyan képzőművészeket képvisel, akik főképp fotóalapú műveket hoznak létre, addig a TOBE Project alkotói más képzőművészeti médiumban alkotnak.

Standovár Júlia Chainsmoking II., 2022 34,5 xx 46,5 cm keretezve 1/3 + 1AP Analóg fotográfia. Archív pigment nyomat metallic papíron.

Standovár Júlia Chainsmoking II., 2022 34,5 xx 46,5 cm keretezve 1/3 + 1AP Analóg fotográfia. Archív pigment nyomat metallic papíron.


A vásáron való program összeállításakor az volt számunkra a legfontosabb, hogy izgalmasan szemléltessük, hogy mennyire játékos és szellemileg is inspiráló tud lenni a műfajok “keveredése”. Illetve, mi mindig kiemelten figyelünk arra, hogy a nőművészek megfelelő számban legyenek reprezentálva. Egyébként a galéria több nőt képvisel, mint férfit és ezzel itthon mindenképp úttörőknek számítunk. Ahogy azzal is, hogy több a külföldi művészünk, mint a magyar.

A fentiek mentén állt össze ez a sokszínű csoportos megjelenés: Bohus Réka, Juan Brenner (GT), Carolina Chocron (AR), Gál András, Kontha Dora, Patel Rebelo (PT), ‘Chuchi’ Sánchez (VE), Sóváradi Valéria, Standovár Júlia, Zalavári József. 

© Patel Rebelo Capitan’s Egg / Ovo à capitão, 2023 90 x 110 cm Egyedi Vegyes technika, vászon a TOBE Project jóvoltából

© Patel Rebelo Capitan’s Egg / Ovo à capitão, 2023 90 x 110 cm Egyedi Vegyes technika, vászon a TOBE Project jóvoltából


A stand változatossága miatt rettentő nehéz kiemelni csak két alkotást, de ha nagyon muszáj, akkor mi most Standovár Júlia és Patel Rebelo munkáit emelnénk ki.

East of Eden:

Köszönjük a kérdést. Úgy kezdeném talán nem is a legérdekesebb, de a legtöbb értékes tartalommal Zoltai András Blue Memoir fotósorozatának egyik fotója szolgál. Zoltai András kiállításán a fotó esztétikai minőségén túl az AuW workshop szimbolikus “gát “ installációjával és 5.000 példányban nyomtatott ismeretterjesztő újsággal hívtuk cselekvésre a befogadót, nézőt. 

Korunk globális környezeti változásai Magyarországot sem kerülik el. Ezek közül az egyik legfontosabb a víz eltűnésének kérdése, amely alapvetően az eddigi vízgazdálkodás következménye. Ha a jelenlegi éghajlati trendek érvényesülnek, a század végére Magyarország területének kétharmada mezőgazdasági termelésre alkalmatlan, kiszáradt területté válik. Zoltai András Blue Memoir című fotóesszéjében ezt az égető problémát helyezi középpontba. 

Első lépésként 2020-ban a világ legnagyobb folyami szigetére, az indiai Majulira utazott, hogy ott megörökítse a sziget árterületein élő közösségek természethez és a folyóhoz való törékeny viszonyát. Ezt követően tért vissza gyermekkora tájaira, a Tisza partján fekvő Szentes városába és járta be az Alföldet.  Műve testközelbe hozza a víz látható és láthatatlan jelenlétét és a hiányából fakadó változásokat is. Mindezt nemcsak a természet vonatkozásában mutatja meg, hanem a társadalomra, a kisközösségek működésére és az egyéni életre gyakorolt hatását is vizsgálja. Intuitív fotóesszéjében az ember és víz viszonyának kényes egyensúlyában bekövetkezett változásokat olykor metaforává is váló képekben tárja fel: utóbbiak magukba sűrített tanulságai pedig, tudjuk, valójában mindannyiunkra vonatkoznak. (Csizek Gabriella, Robert Capa Központ, kurátor.)

Zoltai András | Blue Memoir – a water diary sorozatából, Kiskundorozsma, Hungary, 2022–, 60x75 cm — 1/5 + 2AP, Limited editions, caption: Aftermath of a reed fire.

Zoltai András | Blue Memoir – a water diary sorozatából, Kiskundorozsma, Hungary, 2022–, 60x75 cm — 1/5 + 2AP, Limited editions, caption: Aftermath of a reed fire.

Zoltai András [1990], szabadúszó dokumentarista és alkalmazott fotográfus. Az emberi identitás törékenysége és az ehhez kapcsolódó társadalmi és környezeti témák formálták fotográfiai szemléletmódját. Hosszú távú dokumentarista történeteiben ötvözi az újságírói és a konceptuális gyakorlatokat. Munkáit számos hazai és nemzetközi (Society, Le Monde, M Mag, Libération, Courrier International, El País, La Repubblica, Coda Story, De Volkskrant) kiadványban publikálták, valamint több rangos díjat és ösztöndíjat is elnyert. Kétszer részesült a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjban. Az európai FUTURES platform tehetsége. 2023-ban jelölték a Leica Oskar Barnack Díjra és részt vett a holland Noor fotóügynökség ‘Visualizing Climate Crisis’ mesterkurzusán is.

A fotóesszé a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj keretében, az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával valósult meg.

Szauder Dávid, Intimate Dresses, 2022, giclée print of AI assisted & generated image | 60×80cm | Edition of 5 + 2AP

Szauder Dávid, Intimate Dresses, 2022, giclée print of AI assisted & generated image | 60×80cm | Edition of 5 + 2AP

Második alkotás új média - intermédia - fotó kategóriában Szauder Dávid Intimate Dresses címet viselő Ai assisted alkotása.Szauder Dávid a mesterséges intelligenciát saját vizuális tartalmaival tréneli, manipulálja annak algoritmusát és dialógust folytat a számítógéppel, hogy megalkossa néha Wes Andersont is megidéző képeit. Sokakat foglalkoztat az Ai szerepe a művészetben. Mellékelten küldöm a Portugál GQ cikkét amit Dáviddal készítettek angolul ahol még több értékes gondolatot oszt meg Dávid az alkotói folyamatáról. GQ Must Follow – David Szauder Dávid 15 éve él Berlinben jelenleg a Veszprém Kulturális Főváros projekt új média művészeti vezetője. 


Ancora Contemporary Gallery: 

Az Ancora Contemporary Gallery 2022 tavaszán nyílt meg Pécs belvárosában, és hamarosan a város kortárs művészeti életének aktív alakítójává vált. A galéria pályakezdő, feltörekvő és középgenerációs művészeket kéthavonta bemutató kiállításai mellett különböző művészeti projektekkel is foglalkozik, intézményi együttműködéseket épít. A szakmai és társművészeti események, workshopok kontextusokat rajzolnak az alkotások köré. A Budapest Contemporary Kortárs Képzőművészeti Vásáron bemutatott művek válogatást adnak az Ancora Galéria művészkörének legkülönbözőbb műfajaiból, amelyek között a festészet, a plasztika, a kritikai és a participatív művészeti stratégiák is megtalálhatók.

Bóbics Diána: Faden, 2023 formázott filc, hímzés 140 cm x 100cm x 30 cm

Bóbics Diána: Faden, 2023 formázott filc, hímzés 140 cm x 100cm x 30 cm

A vásáron Bóbics Diána The Shape of Light sorozatának Faden című darabját mutatjuk be. Az áttört, filcből összevarrt majd kivágott alkotás a vonal és a folt viszonyainak térábrázolási, térépítési tényezőit vizsgálja.  A Faden a szín és azok kontraszthatásainak térképzési kísérletei, gyakorlati alkalmazásai az objekten, valamint az ezekhez rendeződött árnyékok beemelése a képértelmezés tartományába. 

bpcontemporareegycover.jpg
BUDAPEST CONTEMPORARY KÖRKÉRDÉS I. RÉSZ – MOLNÁR ANI GALÉRIA, HÁROM HÉT GALÉRIA, SZIKRA KÉPZŐMŰVÉSZETI BEMUTATÓTEREM , KNOLL GALÉRIA, HORIZONT, NEMES GALÉRIA

Az Artmagazin Online – üdvözölvén az új kortárs vásár megjelenését a piacon – a szeptember 21 és 24 között megrendezésre kerülő Budapest Contemporary kapcsán körkérdést intézett a kiállító galériához: Milyen kiállítói programot visztek az új vásárra és mi a legérdekesebb mű/műegyüttes, amit nálatok láthatunk? Első rész.

ketteskoverbpcontvasar.jpg
BUDAPEST CONTEMPORARY KÖRKÉRDÉS II. RÉSZ – MissionArt Galéria, The Space, Einspach Fine Art & Photography, Várfok Galéria, Faur Zsófi Galéria, Neon Galéria, Modem

Az Artmagazin Online – üdvözölvén az új kortárs vásár megjelenését a piacon – a szeptember 21 és 24 között megrendezésre kerülő Budapest Contemporary kapcsán körkérdést intézett a kiállító galériához: Milyen kiállítói programot visztek az új vásárra és mi a legérdekesebb mű/műegyüttes, amit nálatok láthatunk? Második rész.