Az Aix-i hattyú

Topor Tünde

53. számunk megjelenése után sokan kérdezték: ha már Cézanne-t akartunk a címlapra, miért pont ezt az aktot? Az arcjátékból mindig kiderült, ezt úgy kell érteni, miért nem valami rendes Cézanne-t. Ha meg akarnám indokolni a választásunkat: nemcsak azért, mert nő, sőt meztelen nő, vagy mert az előző címlapunk tükörképe, hanem azért is, mert a Cézanne-kutatás egyik legérdekesebb epizódja köthető ahhoz a Léda-sorozathoz, amelynek tavaly októberi címlapképünk az utolsó darabja.

Paul Cézanne: Léda és a hattyú (Léda au cygne), 1880 körül, olaj, vászon, 59,7×74,9 cm, The Barnes Foundation
Paul Cézanne: Léda és a hattyú (Léda au cygne), 1880 körül, olaj, vászon, 59,7×74,9 cm, The Barnes Foundation

Mára már tudott dolog, hogy Cézanne „modelljei” sok esetben műalkotások, illetve műalkotások részletei voltak. Rengeteget másolta a régi mestereket, de a művek aurája jórészt hidegen hagyta, inkább konkrét elemeket, figurákat, mozdulatokat vett át, akár fekete-fehér reprodukciók, metszetek alapján. A Cézanne-képekre jellemző bizonytalan, több nézőpontból összeollózott terek is ennek a különböző léptékű elemeket összeillesztő alkotói módszernek a velejárói (egyúttal a kubizmus többnézetűségének előképei). Cézanne dolgozott élő modellek után is (felesége volt például olyan aranyos és türelmes, hogy órákat ült neki), de aktokat kizárólag szobrok, festmények, illetve azok reprodukciói alapján festett – nem bírta volna elviselni egy élő meztelen modell társaságát. Épp ezért volt sokáig rejtély, honnan vehette Cézanne a Léda-képein szereplő aktot, ezt az egyik kezével a pamlagon könyöklő, a másik kezével minden képen mást csináló, vörös hajú nő-figurát, és ezt a beállítást?
 
A Szépművészeti Múzeum Cézanne és a múlt kiállításához kapcsolódó konferencián, ami január 28-án zajlott, az egyik előadó a Sorbonne professzora, Jean-Claude Lebensztejn volt. Ő találta meg a Léda-képek forrását – egy akkori pezsgőscímkében. A pezsgőt Nanáról, Émile Zola híres kurtizánjáról nevezték el, remélve, hogy már a címke látványa megalapozza a pezsdülést, hiszen a regény az urak előtt általában meztelenül fellépő és a La blonde Venusból előadó szinte még gyereklány Nanával, megjelenésekor hatalmas botrányt kavart. (Itt már beúszik a képbe a hattyú, hiszen a fiktív La blonde Venus előképe meg Offenbach híres operettje, a Szép Heléna lehetett, aminek leghíresebb áriájában, az „Oh, Vénusz mondd, neked örömet ád, ha félre csúszik a csúszik az erényes láb...” kezdetűben a következő szövegrész fordul elő: „Egy példáról anyám beszámolt, hogy egykor hattyú szállt reá, és e hattyú jó atyám volt. Tudhatta ő mi vár reá... stb., stb.”)

Paul Cézanne: Női akt (Léda II), 1885–87, olaj, vászon, 44×62 cm | Von der Heydt-Museum, Wuppertal ©Von der Heydt-Museum, Wuppertal
Paul Cézanne: Női akt (Léda II), 1885–87, olaj, vászon, 44×62 cm | Von der Heydt-Museum, Wuppertal ©Von der Heydt-Museum, Wuppertal

Itt esetleg már nyakon lehet csípni azt a momentumot, hogy miért és hogyan lett Cézanne-nál Nanából Léda, és az először még pezsgőspoharat tartó kezet miért csippenti el egy hattyú csőre. A Léda-ábrázolások egyébként nagyon népszerűek voltak a korban, III. Napóleon (éppúgy, mint később Hitler) rajongott az akadémikus pornográfiáért, de a legmeglepőbb adalék, hogy Cézanne mamájának szobájában is volt egy kis lédás kép.
 
Zola egyébként Cézanne iskolatársa volt Aix-en-Provence-ban, később jó barátok lettek, de a barátság megszakadt, amikor Cézanne rájött, hogy Zola (nagyrészt) róla mintázta A mestermű című regényének szerencsétlen, örökké elégedetlen, a saját festészetébe szerelmes festőjét.

„Nana” pezsgősüvegcímke, 1880, Institut national de la propriété industrielle, Párizs
„Nana” pezsgősüvegcímke, 1880, Institut national de la propriété industrielle, Párizs

Arról is különböző elméletek születtek egyébként, hogy a második Léda-festményről miért tűnik el a hattyú, hogy egy hatalmas, teljesen más léptékű körtének adja át a helyét. A legegyszerűbb válasz, hogy valójában két különböző képről van szó, Cézanne elkezdett egy csendéletet, majd anélkül, hogy lekaparta volna, megfordította a vásznat, és odafestette a vörös hajú aktot. Csakhogy annyi minden történt 1886-ban, a körtés akt keletkezése előtti évben (ekkor szakít Zolával, meghal az apja, elveszti Hortense-t, akivel már évek óta együtt él), hogy valószínűbbnek tűnik Vollard véleménye, aki szerint ezzel az aktussal (vagyis hogy minden olyasmit letörölt a képről, ami Zolára emlékeztette, viszont odakerült a saját motívum, a gyümölcs) megszabadult A mestermű festőalakjának rávetülő képétől.
 
Mindezek elhangzottak Lebensztejn professzor előadásában, de utána, a vele készült beszélgetésben újabb adalékok kerültek elő, még mindig a Léda-kép kapcsán. Én ehhez csak annyit tennék hozzá: szerintem Cézanne-nak körtefeje volt, és ezt ő is tudta.