Doktori praxis
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájáról
1882 januárjában az élettan akkor már neves kutatója, Sigmund Exner előadást tartott a bécsi Osztrák Művészeti és Ipari Múzeumban A repülés és a lebegés fiziológiája a képzőművészetekben címmel. Előadása középpontjában az angyalszárnyak álltak; azt vizsgálta, hogy a klasszikus műalkotásokon, Giotto, Michelangelo vagy Tintoretto festményein ábrázolt szárnyas lények élettanilag lehetségesek-e, illetve hogy az egyes régi művészek mennyire voltak képesek hihetően megjeleníteni az éteri figurákat.
A madarak izomeloszlásából kiindulva Exner úgy becsülte, hogy egy felnőtt embernek legalább tíz kilogrammal kellene megnövelni a mellkasi izomzatát ahhoz, hogy a szárnya valószínűnek tűnjön, ennek ábrázolása nyomán viszont az emberi alak megszokott formáját vesztenénk el. Exner fejtegetése ma persze elsősorban nem az angyalszárnyakhoz szükséges izommennyiség miatt érdekes, hanem mivel a tudomány – ebben az esetben a természettudomány – törvényszerűségeit, gondolkodásmódját szegezte szembe a képzelet szülte lények művészi megjelenítésével.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2002 óta létezik, s ez a több mint tíz év már elegendő ahhoz, hogy mérleget lehessen vonni a művészekhez rendelhető tudományos fokozat realitásáról; az iskoláról most megjelent kiadvány tanúsága szerint a mérleg jócskán pozitív. Nem önmagában azért, mert a már korábban nevet szerzett vagy pályájukon induló művészek a tudományos követelményrendszerhez igazíthatják művészi tevékenységüket, hanem inkább a képzés konzekvens építkezése és egyértelműen formálódó szellemisége miatt. Ha tudományos mérőszámokkal közelítenénk, akkor a Doktori Iskola intézményének szellemi elevenségét a felvett művészek munkája, a kutatások iránya és minősége, a programok és együttműködések milyensége együttesen adná ki. Bár számszerűsíteni mindezt nehezen lehetne, annyi mégis kétségtelen, hogy workshopok, csoportos kiállítások, nemzetközi projektek során vagy azok apropójából olyan alkotások születtek – többek között Mátrai Erik, Szvet Tamás, Kerezsi Nemere, Tarr Hajnalka, Soós Kata, Baglyas Erika művei –, amelyekből markánsan kirajzolódhat a kortárs magyar képzőművészet nemzetközi viszonylatban is érdekes képe.
A kiadványban Varga Tünde tanulmányában a kutatások szerepének kiemelése mellett az educational turn fogalmát említi, amely paradigmatikus változást okozhat a művészet és az oktatás viszonyában. Magyarországon azonban jelenleg mást jelent a fordulat: mintha a művészet és a kultúra alól a saját intézményrendszere fordulna ki. E mindent kiforgató átalakulás ellenében valószínűleg különösen fontos szerep hárulhat a működőképes rendszerekre, amelyek komplex – tudományos, művészi – módon bizonyítani tudják, hogy valóban léteznek.