Biciklisták a raktárból
Ha Iparművészeti Múzeum, akkor szecesszió, ha szecesszió, akkor Iparművészeti Múzeum – az intézmény új kiállításaival is azoknak kedvez, akik a századforduló művészete miatt térnek be a lechneri épületbe.
A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében és A Bigot-pavilon – szecessziós épületkerámiák Párizsból című kiállítás egyaránt jövő tavaszig várja a látogatókat. Előbbi akár állandó kiállításként is megállná a helyét: ebben művészekből, technikákból, irányzatokból egyaránt széles (és nemzetközi) a merítés főműveket is bemutatva, utóbbi viszont egy unikális tárgycsoport napvilágra, illetve végre a kiállítótérbe kerülésének eredménye. Alexandre Bigot francia kerámiagyáros épületkerámiai mintakollekcióját az 1900-as párizsi világkiállításon vásárolta meg a múzeum legendás igazgatója, Radisics Jenő, akinek sikerült lealkudnia az eredetileg húszezer frankba kerülő kollekciót ötezerre. A majd’ 13 tonnás összsúlyú kollekciót miután vonattal Budapestre szállították, a múzeum pincéjében helyezték el, itt pihent, amíg az 1980-as években indult pinceszigetelési unkálatoknak köszönhetően újra elő nem került. A teljes műtárgyegyüttes most látható először, kiállításuk az év egyik szenzációja. A múzeum hosszú távú tervei közt szerepel egyébként, hogy az épület rekonstrukcióját követően egyre több, raktáron lévő, eddig be nem mutatott műtárgyukat teszik valóban közkinccsé.
A Bigot-pavilon kerámiadíszei között találjuk egyébként az egyik első kerékpárábrázolást, az oszlopokon, konzolokon, frízeken najádok, szelet fúvó lények és hermelinek kavarognak, de a mitológiai lények közé az egyik frízen egyszer csak biciklisták tekernek. A sportág hatalmas népszerűségnek örvendett, a pavilon elkészülte után nem sokkal, 1903-ban indult el például az első Tour de France, a kerámiafrízen tehát csupa új dologgal találkozhatott a korabeli világkiállítás-látogató: kísérletezés egy új technikával egy új sport jegyében az új művészet (Art Nouveau) oltárán, aminek bátorságához és különlegességéhez még az sem érne fel, ha mondjuk a 4-es metró látszóbeton felületeit gördeszkás figurák díszítenék.
A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében
2014. február 28-ig
A Bigot-pavilon – szecessziós épületkerámiák Párizsból
2014. február 28-ig
Igazi európai stílus igazi européer szereplőkkel. Akár Radisics Jenő, akinek jelentősége a 19–20. század fordulójának művészetében betöltött szerepe, jelentősége szinte csak Pulszky Károlyéval vethető össze. 1896-tól haláláig, 1917-ig az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum vezetője volt. Tévedhetetlen kvalitásérzéke már az 1889-es párizsi világkiállításon megnyilvánult, ahol három Gallé-mű vásárlására adott megbízást: ezek a múzeum szecessziós gyűjteményének máig legjelentősebb darabjai. Radisics jó kapcsolatot ápolt például a szecesszió egyik párizsi bázisát képező Art Nouveau galériát alapító Siegfried Binggel is, aki galériájának anyagából európai körutat szervezett Modern művészet címmel. 1898-ban Budapestre, az Iparművészeti Múzeumba is eljutott a kiállítás, amelynek számos darabja – Radisics jóvoltából – a múzeum gyűjteményébe került és megtekinthető az új állandó kiállításon is.