Te, ez ugyanaz a kép?

Tihanyi Lajos Pont Saint-Michel című képe árveréseken

Topor Tünde

Nagyon csodálkoztak az aukciós kiállítások látogatói, és tulajdonképpen mindenki, aki figyelemmel kíséri a magyar műkereskedelem alakulását, hogy alig egy évvel a tavalyi 170 milliós Kieselbach-rekordleütés után újra piacra kerül Tihanyi Lajos Pont Saint-Michel  című képe a Virág Judit Galéria most vasárnapi árverésén.

Csakhogy ez a kép nem ugyanaz a kép! Mi is elkövettük a hibát, amikor azt hittük csak egy ilyen mű létezik, amikor a Best of Artmagazin 1-99 című kiadványunkban a Kieselbach Galériában elárverezett képpel illuszráltuk különös megtalálás-történeteket felidéző cikkünket, mert ahhoz valójában a Virág Judit-féle kép tartozott volna. A témát ugyanis szinte teljesen azonos módon kétszer is megfestette Tihanyi. A Virág Judit Galériában azt a verziót lehet most megnézni, vasárnap pedig megvenni (az induló 80 milliós, de inkább jóval afölötti áron), ami a valószínűsíthető második, egyébként aláírt, és 1908-ra datált változat.
100. lapszámunk kapcsán visszatekintettünk hosszú múltunk sikertörténeteire, például egyik kedvencünkre, a WANTED rovatra, amelyben időről időre lappangó képek archív fotóit közöljük annak reményében, hogy előkerülnek, megint megjelennek vagy a műtárgypiacon, vagy egy-egy kiállítás erejéig a közönség előtt. Barki Gergely, a rovat ötletgazdája amikor a Nyolcak csoport működését felidéző centenáriumi kiállításra készültek írt hozzánk egy cikket a Nyolcak lappangó műveiről (ezt olvasva hívta őt a Virág Judit Galéria művészettörténésze Kaszás Gábor, hogy tudomásuk van a Barki által keresett Tihanyi kép hollétéről, majd az szerepelt is számos kiállításon).
Visszatérve még WANTED rovatunkra: a közös cél érdekében, hogy minél több ismeretlen helyen tartózkodó mű kerüljön elő a pécsi után megrendezett budapesti Nyolcak kiállításra, az Artmagazin közvetítésével összefogott a két fő galéria, a Virág Judit és a Kieselbach, így azonos időben két helyszínen is megnyílt 2012-ben a NYOLCAK WANTED kiállítás.
Biztosan nem ennek köszönhető, csak vicces véletlen egybeesés, hogy pár évre rá mindkettejüknél felbukkant egy csodálatos, színes, vad Tihanyi, a legjobb korszak emblematikus helyszínen készült, emblematikus műve. 

                                                  Tihanyi Lajos: Pont Saint-Michel, 1908, olaj, vászon, 53,5 x 65 cm      Tihanyi Lajos: Pont Saint-Michel, 1908, olaj, vászon, 55x65 cm, 
                                                   © a Kieselbach Galéria és Aukciósház jóvoltából                                 jelezve jobbra lent: Tihanyi Paris 08. © a Virág Judit Galéria és
                                                                                                                                                                          Aukciósház jóvoltából

 

full_000594.jpg
Wanted – A Nyolcak lappangó művei

Alig pár hónapnyi idő van hátra a régóta tervezett, hosszú előkészítő munkával járó, centenáriumi NYOLCAK kiállítás megnyitásáig, mely az Európa kulturális fővárosa Pécs rendezvénysorozatának egyik legfontosabb pillérprogramja lesz.

full_003587.jpg
Wanted - Előkerült művek

Az Artmagazin 2005/6. és 2006/1. számában megjelent írásunk olyan műtárgyakról szólt, amelyeket valaha magyar gyűjteményekben őriztek, az érvényben lévő törvények értelmében ma is Magyarországon volna a helyük, különböző okoknál fogva azonban őrzési helyük ismeretlenné vált. Az európai művészet e Magyarországon eltűnt, illetve lappangó műveinek száma óvatos becslések szerint is meghaladja az ezret. A Szépművészeti Múzeum évtizedek óta figyelemmel kíséri a határokon belül őrzött európai művészeti alkotások sorsát, s folyamatosan igyekszik közzétenni az eltűnt művek aktuális listáját. Természetéből adódóan a lappangó műtárgyak köre folyamatosan változik, hiszen ismert, vagy ismertnek hitt művek egyik pillanatról a másikra kerülhetnek ebbe az állapotba. Ezúttal olyan műtárgyakat szeretnénk bemutatni, amelyek hosszabb-rövidebb lappangás után kerültek elő, s ily módon lehetőség nyílott alkalmasint szakszerű és korszerű művészettörténeti vizsgálatukra, esetenként pontosabb meghatározásukra is.