Ezt nézd! – Budapest és Pannonhalma
A hétre csupa olyan budapesti kiállítást ajánlunk, amik egy-egy művész munkásságába engednek betekintést. Ilyen az ISBN könyv+galéria solo show-ja, ami a 8. kerület építészeti öröksége mögött megbúvó részletekre nagyít rá, vagy a Budapest Galéria egyénije, ami egy játszótérszerű installációval világít rá a mindennapi teendőink közötti zsonglőrködésre, illetve a Trafó Galéria kiállítása, ami pedig egy világhírű művész kiállításán keresztül tárgyalja az emberi érintkezések, a biztonság és a szabadság új formáit egy meglehetősen korlátozott időszak közepette. És ajánlunk egy olyan pannonhalmi kiállítást is, amit hosszú kutatómunka előzött meg, s ahol egy közösség (kutatók és művészek) gondolatai egyesülnek.
Keddtől látogatható Oláh Norbert Nyolcnegyed című solo show-ja az ISBN könyv+galériában. A művész Józsefváros szenvedélyes rajongója: az elmúlt években számos munkájában kereste a kerület jellemző hangulatát. A festő nem szociografikus szemszögből közelít, inkább az épületek, utcák, terek „zajmentes”, letisztult képét fogalmazza meg. Vásznain háztetők egymásba vágó lapjai, foghíjtelkek robosztus tűzfalai sorakoznak, melyekhez jellemzően múlt század eleji épületeket, vagy azok lebontása után feltáruló téglafalakat választott modellnek. Legújabb sorozatában a kerület tarka építészeti örökségéből egy másik szempont szerint válogat: a Nyolcnegyed című kiállítás képeit olyan épületek inspirálták, melyek látványában dominál valami fajta ritmus, ismétlődő geometriai szabályszerűség.
Kedden 18:00-kor kezdődik Molnár Judit Lilla Tervezett véletlen című kiállításának megnyitója a Budapest Galériában. A tárlat egy felnőtt játszótér. A játékban lévő feladat és felelősség, kísérletezés és kockázat úgy szivárog át a munka világába, hogy legtöbbször épp annak könnyedsége és nyitottsága akad fenn a szabályok alkotta rostán. Kényszerek és belső szükségszerűségek, lehetőségek és szabályok mátrixa alkotja azt a hétköznapi terepasztalt, amelyet felnőttként nap mint nap bejátszunk, megpróbálva egyensúlyt teremteni munka és pihenés, egyéni és közösségi szempontok, szabálykövetés és új kezdeményezések között.
Pénteken 19:00-kor startol Wolfgang Tillmans A te tested a tiéd című egyénije a Trafó Galériában. A művész fényképei aktívan beékelődnek a minket körülvevő valóság repedéseibe, halkságukkal, sebezhetőségükkel, intimitásukkal és közelségükkel hol kitöltik, hol tovább feszítik ezeket a réseket. A Trafó Galéria-beli válogatás – mely egyben a művész első egyéni kiállítása Magyarországon – szintén egy ilyen résnek tekinthető. Résnek, ami teret ad a félelem nélküli emberi érintkezéseknek, a biztonság és szabadság pontszerű pillanatainak, és ahol a normának és az igazságnak nem csak egyetlen formája fogadható el. Tillmans megközelítése ilyen értelemben radikálisan nyitott és reményteljes. Kapcsolódó programként szombaton este 7 órától az alkotó tart előadást művészeti gyakorlatáról a Trafó Nagytermében.
Május 1-jétől látogatható a Láthatatlan spektrumok című csoportos kiálllítás a Pannonhalmi Főapátságban. A tárlat együttműködés és dialógus eredménye – terepe a Pannonhalmi Főapátság többszáz éves gyűjteménye (múzeum, könyvtár, levéltár, iskola), gondolati tere pedig a bencés közösség tudása és emlékezete, amely az idő, a tér és a szerzetesi tapasztalat ma is változó világa. A tárlat létrejötte a kiállító művészek (azaz Villányi Csaba – Salát Zalán Péter, Tranker Kata, Albert Ádám – Lepsényi Imre, Gosztola Kitti, KissPál Szabolcs) és a kutatómunkát végzők (a ...NYITOTT MÚZEUM... tudós közössége – ami a Néprajzi Múzeum szervezésében működő kutatócsoport (2015–2018) –, valamint a kiállításban részt vevők, azaz Foster Hannah Daisy, Gadó Flóra és Frazon Zsófia – együttműködésében született.