Ezt nézd! – Budapest, Pécs, Békéscsaba
A hétre nemcsak budapesti programokat ajánlunk: a Pécsi Galéria horrorisztikus tárlatát és békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum egyéni fotókiállítását. Természetesen a fővárosiak sem maradnak kiállítások nélkül, hiszen a héten startol a Csáth Géza-díj kísérő tárlata a Petőfi Irodalmi Múzeum árkádsoránál, valamint hamarosan zár a Kisterem galéria szokatlan, ám annál izgalmasabb helyszínen látható válogatása.
Keddtől látogatható a Csáth Géza-díj kísérő kiállítása a Petőfi Irodalmi Múzeum bejárati árkádsoránál. Az Egyáltalán, doktor úr, nem tudok rendesen aludni című pop-up tárlat az író, zeneszerző, orvos és nem utolsósorban pszichiáter szellemiségét igyekszik megidézni. Borsos Lőrinc, Douglas Gordon, Metzing Eszter, Pipilotti Rist és Tillmann Hanna alkotásai Csáth szorosan összefonódó területeire, a pszichoanalitikára és írásaira koncentrálnak, illetve kiemelnek egy-egy, az írásaiban megjelenő, többször visszatérő témát. Pénteken, a kiállítás finisszázsán a kiállítás kurátora, Kollár Dalma Eszter tart tárlatvezetést 20:00 órai kezdettel.
Csütörtökön 17:00-kor új kiállítással jelentkezik a Pécsi Galéria: A test ördöge. Győrffy László, Kis Róka Csaba és Szöllősi Géza kimondottan felnőtteknek szóló, közös tárlata az anyag, a test és a szellem kettősségét, a fájdalom és a gyönyör egymásba átcsapó, olykor alig-alig elválasztható állapotait, a bűn és erény filozofikus kérdéseit is felveti. A kiállítás három alkotója határokat feszeget, átlép, és sok tabut is ledöntenek azokkal az alkotásokkal, amelyek az alkotói stílusukat jellemzi. Mindhárman a test erőszakos szétválasztását, az embertől biológiai funkcióival elidegenült saját test és az élettelenné váló halott, tehetetlen anyag problematikáját ábrázolják különféle eszközökkel.
Szintén csütörtökön 17:00-kor startol Martin Wanda első solo show-ja, Az ártatlanság és a tapasztalás dalai című kiállítása a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban. Martin Wanda Junior Prima díjas vizuális művész, fotográfus. Az ELTE és a MOME diplomáinak megszerzése után a London College of Fashion fotográfia szakát is elvégezte. Képei évek óta neves divatmagazinokban jelennek meg, világmárkák megbízásából készít kampányfotókat, videókat. A szórakoztatóiparban zenekarok, előadóművészek front és backstage világát is bemutatja képein keresztül. 21. századi stílusát a hajdani olajfestményeket idéző romantikus hangulattal vegyíti és ez a különleges eklektika magával ragadja a szemlélőt. Fotói több csoportos kiállításon is bemutatásra kerültek Budapesten és Európa-szerte.
Szeptember 30-ig látogatható a Kisterem galéria rendhagyó kiállítása, a Végre tanulhatunk valamit. Már maga a helyszín is különleges, ugyanis a Reáltanoda utcai Kincsem-palotába költöztek be a galéria művészeinek legfrissebb alkotásai. A legendás versenyló egykori otthona, a Blaskovich Ernő által 1870-es években épült palota jelenlegi állapotában – a lepusztult, málló falakkal és az igencsak foghíjas tapétafoszlányokkal – egyre kevésbé árulkodik a hajdani pompájáról. Ám éppen ebben rejlik különlegessége, hiszen hosszú évek munkája húzódik meg a pusztulás mögött, amely egyrészt magában foglalja a fényűzést, ugyanakkor árulkodik az idő múlásáról, a változó értékekről. Ez az „időbeliség” a műveket is körüllengi, sőt a kiállított alkotások egy új réteget hoznak létre azáltal, hogy beköltöztek ebbe a különleges épületbe. A műveken belül is rendre megjelennek ezek a rétegek: ilyen például Kaszás Tamás Békét akarunk! című falfestése, amely egy 50–60-as évekbeli propaganda célzatú szöveget helyez át napjainkba. A kiállítás másik különlegessége, hogy a galéria művészei kifejezetten erre a kiállításra készítették műveiket, vagy olyan alkotásokat mutatnak be, amelyek valamilyen okból kifolyólag nem kerülhettek volna be a Képíró utcai térbe – így láthatjuk például a Randomroutines monstre betonvas installációját, amely egyszerre értelmezhető a kiállítás nyitányaként és zárásaként, és amely apokaliptikus kompozíciójával egyaránt okot ad a bizakodásra és a kétségbeesésre.