Ezt nézd! – Fókuszban a nők
A héten több olyan kiállítást is ajánlunk, amelyek kifejezetten a nőket, illetve női művészeket érintő kérdésköröket járják körül. Ilyen a FERi szereti sorozat legújabb tárlata, valamint a Várószoba című projekt a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban. Ugyanakkor a héten adják át a Capa-nagydíjat is, érdemes a nyilvános beszámolóval és a hozzá kapcsolódó kiállítással indítani a hetet, illetve Balatonfüreden, a Vaszary Galéria katalógusbemutatóján zárni.
Kedden 10:00-kor kezdődik a Capa-nagydíj idei ösztöndíjasainak nyilvános beszámolója – és egyúttal startol a hozzá tartozó kiállítás is a Project Roomban. A Capa Központ 2014-ben alapította meg a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjat azon alkotók munkájának elismerésére, akik kiemelkedő teljesítményt nyújtanak a magyar fotográfia bármely területén. A tavaly októberben kiválasztott ösztöndíjasok nyilvános prezentáció keretében számolnak be az elmúlt egy évben végzett munkájukról: Halász Dániel Sosem voltál itt, Neogrády-Kiss Barnabás Kettős kötés, valamint Szalay Krisztina Made in China című fotósorozatáról. A zsűri e munkák és az ösztöndíjasok nyilvános prezentációja alapján ötödik alkalommal ítéli oda a hárommillió forintos díjazással járó Capa-nagydíjat.
Szerdán 17:00-tól látható a FERi szereti sorozat következő kiállítása: Szépfalvi Ágnes Monique L. című anyaga. A tárlat egy 1996-ban létrehozott alteregóról szól, akit a ma Agnes von Urayként, akkor Szépfalvi Ágnesként alkotó fiatal festőnő teremtett meg, akkori férjével és alkotótársával, Nemes Csaba festőművésszel, valamint Szoboszlai János művészettörténésszel. A franciás hangzású névhez egy fiktív, ám valós elemeket tartalmazó életrajz társult, bemutatta a magát „diplomata feleségként” aposztrofáló fiatal művészt. Szépfalvi felvette a „hobbi tevékenységet” végző „feleség” szerepét, és tizenegy festménnyel, önálló kiállítással mutatkozott be a budapesti Francia Intézetben.
Szombaton 18:00-kor kezdődik a TOP 10 – Magyar kortárs című kiállítás katalógusbemutatója a balatonfüredi Vaszary Galériában. A beszélgetésen Barabási Albert László fizikus, hálózatkutató, dr. Beke László művészettörténész, a kiállítás konceptora és Kertész László művészettörténész vesznek részt, valamint moderátorként jelen lesz Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője is. A koronavírussal szembeni óvatosság miatt a programon maximum 40 fő vehet részt, ezért az alábbi e-mail címen várják az érdeklődők regisztrációját: [email protected].
Lassan egy hónapja ismét elindult a Várószoba – női gyógyítók és páciensek az orvoslás perifériáján című projekt, amely a nők és az orvostudomány közötti kapcsolódási pontokat, vitatott kérdéseket dolgozza fel kortárs képzőművészek alkotásain keresztül, illetve más tudományterületek képviselőinek bevonásával. A kiállítás több szempontból is rendhagyó: egyrészt a művek külön-külön, fokozatosan kerülnek be az Semmelweis Orvostudományi Múzeum kiállítóterébe, másrészt a legfrissebb alkotásokhoz egy-egy kerekasztal-beszélgetés is társul, ami segít elmélyíteni az adott témát érintő ismereteket, illetve helyzetet teremt a kritikai gondolkodásra. Ritkán találkozhatunk olyan kiállítással, ami ennyire sokrétűen mutat be egy kérdéskört, ráadásul itt olyan fontos témák kerülnek terítékre, amik nemcsak a múltat, hanem napjainkat is jelentősen meghatározzák. Igaz, ma már nem számít kirívónak, ha valaki nőként az orvosi pályát választja, de számos olyan probléma érinti a társadalmat, az embereket, amelyek még ma is, sőt manapság még inkább tabunak számítanak. Ilyen például Simon Zsuzsanna műcsoportja, amely a női szakállt veszi górcső alá. De épp ennyire aktuális Varju Tóth Balázs kétcsatornás videóinstallációja is, ami a hisztériával kapcsolatos előítéleteket leplezi le és ülteti át napjaink egyik népszerű mozgásformájába, a jógába. És már nem is kell sokat várnunk, hogy a következő alkotók is birtokba vegyék a teret, ugyanis csütörtöktől Trapp Dominika és Kremmel Sarolta közös műve is bekerül a múzeumba, ami a bábaság viszontagságos történetére reflektál.