Ezt nézd! – Kényelmetlen otthon, otthonos film

A remény feszültsége a Virág Benedek Házban, képileg is ismerős érzések az Inda Galériában és szorult helyzetek a Tér-Kép Galériában.

Home Sweet Home a Tabánban, a Virág Benedek Házban. Az egymásba nyíló terek falfestésétől idegen fabútorok teremről teremre elütnek egymástól is, a dohányzóasztalok és komódok egyetlen kiegészítője a képkeretek tömkelege. Benczúr Emese harsány színű, csillogó papírra applikált kaparós sorsjegy kivágásokat. A képmezők aprópénzzel átdörzsölése azonban nem funkcionális, nem leplezi le a vakszerencsét, helyette mantra-szerűen újra és újra a „hope” feliratot karcolja bele. Tovább árnyalják az egyébként sem letisztult stílusú életteret Kiss Tibor különböző színű és minőségű, transzparens sötétítői az ablakokon. A felületükre rajzolt virágkompozíciók összegabalyodnak a kinti kopasz fákkal, ahogy a látogató rózsaszín ködös közérzetébe is a málladozó lutri bizonytalansága vegyül. 10-én, szombaton lakásvásáron, azaz tárlatvezetésen lehet Emesénél és Tibinél vendégeskedni.

Home Sweet Home

Enteriőrkép a Home Sweet Home kiállításról

Uray-Szépfalvi Ágnes olyan filmes állóképekkel és jelenetfotókkal dolgozik, amelyeket ő is átélt, ezáltal át tud érezni. „Nélkülözhetetlenek a szerepátlépések a munkában és a magánéletben egyaránt. Egy szerepben nem is tudnánk életben maradni. Ha nem tudsz kilépni a szerepedből, maga alá temet. Egy másik szerepbe lépve felfrissül a levegő és élsz megint.”1 Szerinte az élet egyébként is filmszerű – festményein a filmek emlékezetesre komponált jelenetei ezzel az átélhetőséggel, a személyességgel nyernek új réteget. Az Inda Galériában egészen január végéig látható És most…? Megmentők, áldozatok, menedék című kiállítása 2002-től kezdődően olyan műveket válogat, melyek eddig nem, vagy csak kevésszer voltak láthatók.

Uray-Szépfalvi Ágnes: Nő késsel

Uray-Szépfalvi Ágnes: Nő késsel

Gerber Márton a Tér-Kép Galériában december 21-ig megtekinthető kiállításán egy angol idiómát – in dire straits – fordít vizuálissá, vagyis univerzálissá műveiben. A „szorult helyzetek” nem fojtogatóak, sokkal inkább humorosak, a komfortos megküzdési stratégia révén pedig nem esik a néző nehezére, hogy eleget tegyen az interaktivitás lehetőségének, és részvételével láthatóvá tegye a műveket.

Gerber Márton

Gerber Márton: Látási viszony

1 Perenyei Mónika: Áramlás – A Miskolci Galéria kiállítása kapcsán interjú Szépfalvi Ágnessel In: Artmagazin, 2008/6., 42–47. o.