Ezt nézd! – Színkavalkád Budapesten és Pécsett

Lépold Zsanett

Bár még javában tart a naptári tél, az időjárás már egyre inkább a tavasz közeledtét jelzi. És ugyanígy vannak ezzel a múzeumok és galériák terei is: színesebbnél színesebb kiállításokkal várják a látogatókat. Ezúttal három olyan kiállítást ajánlunk, amelyek átvezetik az embert ebből a többnyire borús, szürke téli időszakból a tavaszi színkavalkádba. A Vaserely Múzeumban az újrarendezett állandó kiállítás mellett bemutatkoznak a legújabb szerzemények is, a pécsi Nick Galériában Vető Orsolya Lia organikus, burjánzó entitásai elevenednek meg a festményeken, míg a Molnár Ani Galériában Ernszt András és Marafkó Bence duója bontja le formákra és színekre a világot.

Ha élettel teli színekre, vizuális „sokk”-ra vágyik az ember, érdemes betérni a budapesti Vasarely Múzeumba. Nemcsak az újrarendezett állandó kiállítás apropóján, hanem A tárgyak más(od)ik élete – Új szerzemények című időszaki válogatás miatt is, amely május 31-ig látogatható. Január közepén a Múzeum hosszú hónapokig tartó zárvatartás után újranyitott – rögtön két kiállítással. (És azóta még eggyel, amelyet korábban ajánlottunk.) Az időszaki kiállítás két műtárgycsoportra fókuszál, Robert Zussau és Bruno Fabre adományára, amelyek között nemcsak a névadó alkotásai találhatók meg, hanem fia, Jean-Pierre Vasarely (művésznevén Yvaral) művei is. Zussai Vasarely munkatársa volt közel harminc éven át, ő vezette a művész párizsi Silium szitaműhelyét. Fabre közgazdászként vágott bele a műgyűjtésbe, ami aztán hivatássá nőtte ki magát: később a Vasarely-életmű tanulmányozásának és kutatásának szentelte életét. A pécsieknek (vagy arra járóknak) pedig kihagyhatatlan program az ottani Vasarely Múzeum állandó kiállítása.

A targyak masodik elete vasarelymuzeum

Forrás: vasarely.hu

Pécsett nemcsak a Vasarely Múzeum kínál életteli teli színeket, hanem Vető Orsolya Lia Frissen facsart című kiállítása is, amely a Nick Galériában látható, egészen március 6-ig. A művészre jellemző vonások – amelyek sajátosan ötvözik a gesztusszerű ecsetkezelést és a posztdigitális képi elemeket –, az élénk színvilágú és a folyékony halmazállapotot visszaadó áramló/hullámzó vonalak jelennek meg Liquid Slices of Time (Folyékony időszeletek) című sorozatának legújabb darabjain. A művekben egyszerre sejlik fel a múlt – a geológiai nyomok, fosszíliák természetközeli jelensége – és a jövő pszichedelikus-posztdigitális leképezése. S teszi mindezt markáns vonalak és harsány színek egymásba kapcsolódó, egymást átfedő, vad burjánzásával – akárcsak a természeti erők, az indák tekergőző, mindent behálózó organikus rendszere.

273654791 4916818008375105 9206166617609157537 n

Vető Orsolya Lia: Liquid Slices of Time (23PDL), részlet, 2021, akril, vászon, 175 × 110 cm, fotó részlet a művész jóvoltából

  

A természeti formák (festészeti) leképezésének egy másik válfaja mutatkozik be a Molnár Ani Galériában. Ernszt András és Marafkó Bence Színrezgések – Köztes terek című kiállítása, amely április 9-ig tart nyitva, az organikus absztrakció két, látszólag egymástól eltérő, azonban alapjaiban azonos világát tárja a látogatók elé. Ernszt András festményein a színek és organikus-geometriai alakzatok kavalkádja idézi meg a természeti formák szeriális-aszimmetrikus voltát, miközben a különféle absztrakt elemek sokasága dinamikussá, játékossá teszi az ismétlődésen alapuló rendszert. Marafkó Bence objektjeinél, formázott vásznainál pedig a legtisztább, legegyszerűbb, konstruktív-geometrikus absztrakció érvényesül. Műveinél a színek (és a tónusátmenetek) és a térbeli alakzatok kölcsönhatása révén a szín- és formaalkotás új dimenzióit tárja fel.

273519108 5557866797561702 4126586701070039594 n

Ernszt András: Olvadás, 2021, akril, szitanyomat, vászon, 110 x 140 cm. Marafkó Bence: Négyzet és kör interakciója II., 2017, akril, fluor akril, rétegelt lemez, MDF lap, 45 x 45 x 5,5 cm

 

lakatos-gelleri-barnabas-csodaszarvas.jpeg
Ezt nézd! – Fiatal festők társasága

Az elmúlt időszakban sorra jelentkeznek az olyan kiállítások, amelyek fiatal festőművészek munkáit mutatják be. Ezek a kiállítások nemcsak azt bizonyítják, hogy a festészet mint médium egyre népszerűbbé válik és újra „reneszánsz”-át éli, hanem azt is megmutatják, hogy milyen új technikákkal és vizuális nyelvi eszközökkel operálnak az úttörő fiatal művészek. Az 1111 Galériában és az acb Galéria csoportos kiállításán a virtuális és/vagy digitális világ esztétikáján alapuló, azok képi elemeit felhasználó alkotások mutatkoznak be, míg a Fest;tisztít Galériában egy, a férfiasság kérdéskörével foglalkozó, intuitív-érzéki festészeti tendencia jelenik meg.

gerhes__talakozas_akis.jpeg
HAVI ARCHÍV – február

Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk. Éppen azért, hogy az általunk kedvelt, szeretett, sokszor forgatott Artmagazin-cikkek ne merüljenek feledésbe, néhány éve elkezdtük az Artmagazin Online HETI ARCHÍV rovatát, ami idén HAVI ARCHÍV-vá alakult.

272858147_7049067588498186_3264740924604971908_n.jpeg
Ezt nézd! – Gyűjtemények

Az elmúlt két hétben három nagyszabású magángyűjteményi válogatás is bemutatkozott Budapesten – pontosabban csak egy-egy kisebb szelet belőlük. A Q Contemporaryban és a rákosmentei Vigyázó Sándor Művelődési Központban egy-egy hazai műgyűjtő házaspár kollekciója, míg a Mai Manó Házban egy francia gyűjtőé.

vecseijulia.jpg
Ezt nézd! – Óbudai trip

Az elmúlt két hétben sorra nyíltak az újabbnál újabb kiállítások Óbudán – mi most ezekből választottunk hármat, amelyeket nem érdemes kihagyni. A Budapest Galériában két bécsi „telephelyű” művész legújabb munkái mutatkoznak be, a Vasarely Múzeumban az OSAS idei első kiállítása debütál, míg a Kiscelli Múzeumban egy sok éve tartó projekt tárul a nagyközönség elé.

272010882_3213744452229691_8128089258651343094_n.jpeg
A héten két, Fajó János műveit bemutató kiállítás is látogatható Budapesten

Ezek egyike pénteken 18:00-kor zár, míg a másik csütörtökön délután nyílik – helyszíneik, az Einspach Fine Art & Photography, valamint a Deák Erika Galéria nincsenek is messze egymástól, így csütörtökön vagy pénteken egy mindkét helyszínt érintő galéria-túra kereteiben akár egymás után is megtekinthetőek. Arról nem is beszélve, hogy a két kiállítás kiinduló gondolatát a művész két, egymástól majdnem tíz évre rendezett budapesti tárlata és azok apropóján megfogalmazott gondolatai adták.