Kasztrációs félelmek, tetovált képek a falakon
Topor Tünde
Beszélgetés Tóth Ferenccel, a Gustave Moreau-kiállítás kurátorával
A Szépművészeti Múzeumban május 3-ig látható egy válogatás a párizsi Gustave Moreau Múzeum anyagából. Ez a kiállítás is része annak a sorozatnak, aminek első állomása volt már tulajdonképpen a nagy sikerű Monet és barátai-tárlat, de ehhez tartozik a legutóbbi Hodler-, a most nyílt Mucha-, a nemsokára megrendezésre kerülő Turner-, majd a 2011-re ígért Cézanne-kiállítás, és idesorolhatjuk a 2007-es Van Goghot is, hiszen ezek mind-mind a 19. századi művészetről alkotott – kicsit begyepesedett – képet frissítik, pontosítják. Moreau kapcsán először is a szimbolizmus kérdése vetődik fel.
A szimbolizmusról gyakran olyan vélekedéseket lehet hallani, hogy nem is volt mozgalom, hanem szerteágazó stílustörekvések gyűjtőfogalma, ami egységes irányzatként valójában nem is létezett. Voltaképpen igenis létezett, mert számtalan teoretikus, művész, művészeti szakíró fogalmazta meg alaptéziseit, manifesztumait. A végeredmény az, hogy szimbolizmus gyűjtőnév alá soroljuk azokat a művészeket, akik az adott korban nem a látvány felszínének érzéki megragadását tűzték ki a művészet céljául, nem a felület megragadását, hanem a belső világ kivetítését, a spirituális szellemű művészetet. Ők meg is próbálták magukat egy táborba vonni, hogy aztán a művészettörténet is kísérletezzen ezzel.
Moreau-nak sok levele maradt ránk, ezekből mi derül ki, nála a szimbolizmus mennyire manifeszt? Mennyire foglalkozott teoretikus kérdésekkel?
Kicsit konzervatív törekvésnek tűnik ez akkor, amikor mondjuk Courbet éppen a teljesen természetes, mindennapi témákat emeli a festészet körébe. De legalább jól illusztrálja a 19. század sokszínűségét, és hogy viszonylag retrográd talajon is nőhet újfajta festőiség.
Azért az életidegenség a legtöbb itt látható képére jellemző. Mit tudunk, hogyan dolgozott?
Modellekkel kezdte, a Moreau Múzeumban több ezer modelltanulmány van. Köztük olyanok is, amelyek kifejezetten a modellek vonásait viselik, noha nem az ő megörökítésük volt a cél, arra kellettek, hogy a különböző beállításokat próbálgathassa. Aztán a beállított testtartást egyre idealizáltabban rögzítette, majd a különböző pózokat beillesztette egy-egy nagy kompozícióiba. Egyáltalán nem naturalista festő, éppen hogy igyekszik elszakadni a naturális valóságtól, és valami történelmen és kultúrákon átívelő ideát megjeleníteni.
Ehhez képest a témaválasztásai elég különösek, sőt morbidak. Mi lehet ezek mögött? A lernai hidra esetében például még Herkules tizenkét munkáján belül is nagyon érdekes, hogy épp ezt a motívumot választja, egy hatalmas kígyót, aminek kilenc feje van, ha az egyiket levágják, rögtön kettő nő a levágott helyébe. Freud után ilyet már senki sem festene. De a Saloméban is levágják Keresztelő Szent János fejét, az egyik változatban, ami sajnos nincs itt kiállítva, viszont korának legnagyobb hatású műveként említik, a Jelenésben, még lógnak az alvadt vériszamok a levágott fejről, alatta vörös tócsa. De ha erről a kiállításról akarom venni a példákat, ahol szemmel láthatólag nem a horror-szál kiemelése volt a cél, ennek is az egyik fő darabja az angyali nyugalmú Orpheusz című kép. Ez olyan jelenetet ábrázol (egyik irodalmi előképben sem szerepel, tehát Moreau „idealizálásának” gyümölcse), amin Orpheusz a Hebrosz folyón úszó fejét egy trák hajadon éppen kihalászta a vízből. Tény, hogy aztán, az idealizálás eredményeként, úgy állnak ott, mint a költészet síremléke. De ha belegondolunk, minden egyes témánál mikről kellett hosszan és részletekbe menően képzelegnie, és aztán micsoda ellentét feszül a jelenet időtlensége és az eredeti eseménysorok morbiditása között, akkor az egész Moreau-életmű olyan, mint Freud szublimáció-elméletének illusztrációja.
Akkor kicsit konkrétabban kérdezek. Mit tudhatunk a magánéletéről? A kiállítás kísérőszövegeiben is jelentőségteljesen említődik, hogy egész életében a szüleivel élt, „imádott édesanyja” volt a legfőbb lelki társa. Noha volt egy életre szóló barátnője is, Alexandrine Dureux, ezt a kapcsolatát teljesen titokban tartotta, a kortársak nem is tudtak róla. Emiatt kaphattak lábra később mindenféle feltételezések a nőgyűlöletéről, esetleges homoszexualitásáról.
Nem véletlen, hogy misztikus remeteként tekintettek rá, valóban alig tudtak róla a kortársak valamit. Amikor házát a benne lévő művekkel, iratokkal az államra hagyta, a hagyatékot gondozó Rupp is sok mindent megsemmisített, valószínű, hogy ezek között az anyagok között lehettek a magánéletére vonatkozó utalások is. De megbízható forrásaink nincsenek, életének ilyenfajta részleteiről nagyon keveset tudunk. Az kiderül a leveleiből, különféle feljegyzésekből, hogy a képein is megjelenő küzdelem tulajdonképpen az anyag, az alantas, közönséges dolgok ellen zajlik, a cél a misztikus, a költői, a spirituális szférába emelkedés. Az utolsó két évtized visszavonultsága egyébként csak a nyilvános kiállításokat érintette, a népszerű társasági szalonoknak továbbra is vendége volt. Ez viszont csak fokozta a személye körüli misztikumot, hiszen tudták róla, hogy továbbra is intenzíven alkot, de ezeket a munkáit nem láthatta senki, csak néhány ember, egyébként ezek között ott vannak a tanítványai is, és még néhány kiváltságos ember, például a Musée Luxembourg akkori igazgatója, aki egyébként nagyon lelkes volt attól, amit a műtermében látott. Tanítványai, Matisse-ék, rendszeresen jártak hozzá. Többi kortársa szemében azonban zárkózott, csak magának élő művész volt, aki azért ezzel a misztikus remeteséggel nagyon imponált is az akkori túlfinomult szubkultúráknak, a homoszexuálisnak is. De számára az egész élet ideák körül zajlott, nem az élet praktikus oldala izgatta, hanem szellemi távlatokban rögzítette minden gondját-baját. Saját magáról alig ír valamit. Legfeljebb olyan megjegyzései akadnak, hogy a kortárs festőket nagyon nem szereti. Vagy nem írta alá például a Caillebotte-hagyaték petícióját (amit azért adott be néhány kollégája, hogy az állam ne fogadja el a gazdag festő-gyűjtő által felajánlott impresszionista anyagot), és más alkalmakkor is gyakran reagált az impresszionizmusra. Amikor már nem mutatkozott kiállításokon, akkor viszont tanított, tehát volt kapcsolata, legalábbis a fiatalokkal, Matisse-szal, Rouault-val stb., akik nagyszerű tanárként emlékeztek meg róla.
Egyébként mit tudunk, élete utolsó két évtizedében miért maradt otthon a műveivel, miért tagadta meg őket a közönségtől?
Sok, a későbbi méltatók által absztraktként említett művét ő maga keretezte be. Ez viszont olyan, mintha mégis kész képként tekintett volna rájuk.
Amikor a Moreau Múzeumban jártál, ott olyan elrendezésben láthattad a festő anyagát, ahogyan ő szerette volna. Felfedezhető ebben valami magasabb szempont? Mégiscsak egy szimbolista festőről beszélünk, mi lehetett az a vezérgondolat ami ezt az emlékművet létrehívta? Nem tűnik úgy, hogy a személyes hiúság vezérelte volna.
A mostani kiállítás válogatás a te szempontjaid szerint a Moreau Múzeum anyagából. Mik voltak ezek és mennyire kaptál szabad kezet?
Nem bevett gyakorlat, hogy a Moreau Múzeum egész kiállításnyi anyagot kölcsönöz?
És mikor lehet intakt formában megnézni a Moreau Múzeumot? Végül is azzal a kikötéssel hagyta az államra, hogy a műegyüttes megbonthatatlan.
Hogy válogattál?
Az anyagot tanulmányozva lassan kialakultak a kiállítás témakörei, mik azok, amik a leginkább reprezentálják a Moreau-életművet. A gyűjteményi katalógusból pedig kinéztem, mely darabok kapcsolódnak az adott témakörökhöz. Az volt a cél, hogy mindig legyen egy-egy nagyon fontos mű az egyes témakörökön, korszakokon belül. Például a Prométheusz-témakört vizsgálva szépen megfigyelhető, milyen munkafázisokon keresztül jut el egy-egy kulcsfontosságú képhez. Másutt inkább a kompozíciós változatok sokszínűsége megdöbbentő.
Most, ha áttekinted az anyagot, melyik művet tartod a legemblematikusabbnak? Illetve melyik műve kapja a legnagyobb hangsúlyt a Moreau Múzeumon belül?