Magyar fotó a fődíjas Párizsban

Artanzix

A világ talán legrangosabb fotós vására, a Paris Photo nemcsak Közép-Európát állította a célkeresztbe idén, nagy sikert hozva a pesti galériáknak, de a BMW által finanszírozott fődíjat is egy magyar fotográfus hozhatta el. A nyertes az Amszterdamban élő és dolgozó Ősz Gábor lett.

Ősz Gábor: Állandó napfény, VI., 2004, 156×148cm
© Galerie Loevenbruck, Paris, Collection Achmea, Pays-Bas © fotó: Ősz Gábor

A monokróm hatású képekkel induló Ősz a nyolcvanas években végzett a Képzőművészeti Főiskola festő szakán. A kilencvenes évek eleje óta Hollandiában él, ahol – az ecset helyett – a fényképezés különleges eljárásaival kísérletezik. A párizsi vásárra a Loevenbruck Galéria vitte ki Állandó napfény című munkáját, amely meggyőzte az Elektromos látomás témában meghirdetett díj zsűrijét. A 2002 és 2004 között készült Állandó napfény-sorozat a mesterséges fény és az építészet kapcsolatát elemzi. A képeken egy Amszterdam határában található üvegház látható. A növények zavartalan fejlődését segítő éjjel-nappal égő villanyfény sajátos módon képződött le Ősz akár több éjszakán át formálódó felvételein. „Amint a felhők visszaverik a fényt, mintha egy természetellenes, állandósult naplemente tanúi volnánk” – mondta a művész, aki egy lakókocsit használt camera obscuraként. A több éjjelen át exponált felvételekből Ősz sorozatokat hozott létre, egyiken-másikon még a lakókocsi ablakának szabálytalan alakja is látszik. A díjnyertes mű a mesterséges környezet és a fény egész sejtelmes viszonyára világít rá.

R. G.

Armagazin 2010/6. 4.o.