ANZIX: Közhasznú dizájn
2020 októberében hunyt el Enzo Mari, Olaszország egyik legismertebb dizájnere, akinek nagyszabású retrospektív kiállítást szerveztek a friss, 2020-ban átadott Triennale Milano épületében. A kiállítást Hans Ulrich Obrist, Enzo Mari jó barátja és csodálója gondozta (Francesca Giacomelli társkurátorral együttműködve): az egyik legjelentősebb tervezőnek, művésznek, kritikusnak és teoretikusnak tartotta. A kiállítás Mari és Obrist elmúlt évek alatt folytatott beszélgetéseiből és eszmecseréiből jött létre, amelyek során több mint hatvan évnyi, a képzőművészet, a dizájn, az építészet, a filozófia, az oktatás és a grafika területét érintő kérdéskör merült fel. A válogatás főként eddig soha nem látott projekteket, modelleket, rajzokat és anyagokat tartalmaz, ugyanis azok Enzo Mari nemrég Milánónak adományozott archívumából kerültek elő.
Enzo Mari a milánói Accademia di Brerán kezdte tanulmányait: kezdetben a művészet, majd 1956-tól az ipari formatervezés foglalkoztatta. Az 1960-as években forradalmasította a dizájn fogalmát: „hétköznapi embereknek” szánt tárgyakat tervezett, akiket korábban kizártak a formatervezés elitista főáramából. Ez a szemlélet időtálló, trendektől független alkotásokhoz vezetett. Élete során számos rendkívüli művet hozott létre – papírból, fából, üvegből, kerámiából és különféle fémekből –, amelyek a képzőművészet, a formatervezés, az építészet és a grafikai képalkotás határterületein mozognak. Rendkívül szerény és előremutató szemlélete szerint a tervezésnek, környezetünk alakításának mindig a szükségből kell fakadnia. Ez a szerénység és kétely mindig is része volt Mari gyakorlatának. Úgy vélte, hogy a tökéletes tárgyat még meg kell tervezni, és ez a látásmód mindig ösztönözte, hogy egyre jobban és jobban teljesítsen.
Enzo Mari, Triennale Milano, Milánó, 2021. április 18-ig