Mario Testino – Nem a ruha, a Nő!

Todo o Nada – Minden vagy semmi

Surányi Anita

Mario Testino ötvennégy képet bemutató legújabb kiállítása a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban várja szeptember közepe óta az igazi high-fashion kedvelőit. A kiállítás címe, Todo o Nada (Minden vagy semmi), Testino állandó, két alapvető alkotóelemére utal – divat és meztelenség. A világhírű, legendás perui fotós megint egy izgalmas összeállítással tiszteleg örök témája, a Nő előtt. Letisztult, érdekes, intim beállítások, hihetetlen szépségű modellek, színésznők.

42 suranyi1

Mario Testino: Sienna Miller, Amerikai Vogue, 2007, Róma, Thyssen-Bornemisza Múzeum, Madrid, © 2010 Mario Testino

Az avatatlan szemű látogató azonban könnyen lehet, hogy dühbe gurul, esetleg némi féltékenységet érezve behúzott nyakkal csapdában érzi magát. A divatfotókhoz nem szokott, egyszerű „halandószemű”,  a Demarchelier-, Leibovitz-, Lindbergh-világot nem ismerő látogató nem nőt, hanem ruhát, nem nőt, hanem manipulálásra kész eszközt lát. A vádak nem alaptalanok; a ’80-as évektől kezdve hirtelen „a tökéletes nő” reklámja árasztott el minket az ’50-es évek színésznőmítosza, a ’60–70-es évek test- és fiatalságkultusza után, mely a több évtizedes megtépázott női önértékelésből inkább ellenkező hatást, rivalizálást váltott ki. A tökéletes nő fogalma lassan elhalványulni látszik, és a konzumőrületben tényleg egyre hihetőbbé válik, hogy a ruha, és nem a nő számít.

Testino munkái általában is, de most különösen aktuális kiállítása erre cáfol rá. Munkáiban, egész pályája során folyamatosan formálta, változtatta véleményét, vizsgálta magában a nőről alkotott képet. A kiállítás sajtótájékoztatóján elmondta, a ragyogás természetesen ott van, de célja, hogy az igazi Nőt mutassa meg, nem a klisét.

„Szeretem az erős, független nőket. A nőket, akik erejük ellenére soha nem veszítik el a nőiességüket, és akik szépségüket nem eszköznek használják. Az olyan nőket, akik reflektálni tudnak saját vágyaikra, de a mieinkre is.”

Az ötvenes éveiben járó fotómágus a legkeresettebbek és legirigyeltebbek egyike a szakmában. Sikere titka, hogy az európai titokzatos elegancia jegyeit viseli nő jelképe. Az erős, tökéletes görög szépség – és ki ne akarna ilyennek tűnni? A Todo o Nada kiállításon olyan modelleket sorakoztat fel, mint Gwyneth Paltrow, Sienna Miller, Claudia Schiffer, Gisele Bündchen, Daria Werbowy, Cindy Crawford vagy Kirsten Dunst. Haute couture ruhacsodák, mesebeli királynők és femme fatale hercegkisasszonyok között lenyűgözve lépkedünk egy elvarázsolt divatdimenzióban. Vogue, Vanity Fair, Allure, a világ legnagyobb divatmagazinjai, olyan világmárkák, mint Chanel, Versace, Gucci bízzák rá magukat a Testino-álomra.

42 suranyi2

Mario Testino: Natalia Vodianova, Amerikai Vogue, 2008, Cannes, Thyssen-Bornemisza Múzeum, Madrid, © 2010 Mario Testino

Kiábrándultságunkból képein feleszmélve végre megkapjuk az igazi nő prototípusát, most már meg kéne elégednünk, de talán összezavarhat, fotóin hányféle igazi nő néz élesen a szemünkbe. Goya Meztelen Mayája, Marie Antoinette elkényeztetett rokokó bája vagy az igazi kortárs superwoman (erről mindenképp Testino egyik kedvence, Kate Moss juthat eszünkbe).

A különleges múzeumi kiállítótér a fotós három stílust képviselő képeiből áll össze: ironikus, provokatív, egyedülálló divatfotóiból, saját munkáiból és olyan új képekből, amelyek kifejezetten erre a kiállításra készültek. Ragyogás, elegancia, unikum, csillogás – talán ez a tökéletes szépség definíciója, amely esetünkben nem tévesztendő össze a belső szépséggel. Bálványozott, lehetetlen esztétikumot közvetítenek ezek a nők; a haj, smink, parfüm vagy ruha csak attribútumokként szolgálnak; ajánlott, de nem kötelező – minden vagy semmi.

Analóg képeket vagy a legszélsőségesebb digitális technikával készült fotókat csodálhatunk meg a múzeum alagsorában.  „Kiállítani egy múzeumban, főleg olyanban, mint a Thyssen-Bornemisza, megtiszteltetés minden művész számára.” A különleges helyszín miatt Testino intenciója az volt, hogy párbeszédet hozzon létre a múzeum hatalmas kollekciója és a kiállítás között, tekintve, hogy a kontextus erősen befolyásolta és inspirálta munkáját – hangzott el a kiállításról szóló interjúban.  Az amúgy ablak nélküli, keskeny, folyosószerű terekben, világos lazacszínű falakon az óriási, sejtelmesen megvilágított képek a kiállítás elejétől a végéig az összetéveszthetetlen Testino-nőt mutatják be.

Provokál, zavarunkban szinte minket is vetkőztetnek szuggesztív képei, ez Testino bravúrja. A zavart egy olyan világ kulcslyukán való bepillantás okozza, ahova eddig nem kaptunk belépőt. Betekintés a színfalak mögé, jelenetek egy olyan privát, hírességek által uralt világból, ahol a szemek nemcsak a kamerával flörtölnek, hanem úgy tűnik, magával Testinóval is. A különböző helyszínek (London, Párizs, New York – raktár, kastély vagy ágy) és számtalan kiegészítő eredménye, hogy a divat és meztelenség legszélsőségesebb oldalait láthatjuk modell és fotós egyedi, bensőséges kapcsolatán keresztül, így Testino képei tényleg azt sugallják, nem a ruháról, a Nőről szólnak.




Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
A kiállítás megtekinthető: 2010. szeptember 21 - 2011. január 9.