SOKAN, TÖBBET – HARMADSZOR!

Martos Gábor

Mikor házasodsz meg? Ez ma a világ legtöbbet érő kérdése, legalábbis a műtárgyak világában. Ahol sokat fizetnek még többek között algíri nőkért, aktokért, virágokért, nőrablásért, Star Wars-figurákért, ivó lovakért vagy üvegbe zárt, világító uránért is. Következzenek 2015 legnagyobb és legérdekesebb, nemzetközi és hazai műtárgypiaci sikerei.

2013 tavaszán jelent meg Martos Gábor Műkereskedelem – Egy cápa ára című könyve (lásd: Artmagazin 58, 2013/4, 63. o.), amelynek Függelékében a szerző sokoldalas táblázatokban közli a világon 30 millió dollárnál, illetve az idehaza 30 millió forintnál magasabb összegért elkelt műalkotások listáját – a nyomdába adás kényszere miatt 2012. december 31-ével bezárólag. Azóta ezeket a listákat 2014, illetve 2015 januárjában is lapunkban egészítette ki mindig az előző év legfontosabb nemzetközi és hazai műtárgypiaci eredményeivel (lásd: Artmagazin 65, 2014/1, 8–15. o., illetve Artmagazin 75, 2015/1, 6–13. o.). Most pedig – folytatva a hagyományt – következnek a 2015. év árverési csúcsai, vagyis a „Cápa” Függelékének harmadik „függeléke”.

Paul Gauguin: Nafea Faa Ipoipo (Mikor házasodsz meg?), 1892, olaj, vászon, 101 × 77cm


Mozgalmas év volt a tavalyi, hiszen 2015 (is) alaposan átrendezte a korábbi árverési rangsorokat – meg a nem árverésieket is. Itt van például mindjárt a talán legjelentőségteljesebb változás, ami a világ összesített legdrágább műalkotásai élén történt: Paul Gauguin Nafea Faa Ipoipo (Mikor házasodsz meg?) című 1892-es festménye valamikor 2015 január–februárjában a hírek szerint kereken 300 millió dollárért (a The New York Times információja szerint 265 millió euróért) cserélt gazdát egy magánüzlet keretében. A képet Rudolf Staechelin svájci műgyűjtő adta el, egyes hírek szerint a Katari Múzeumoknak. A festményt az eladó nagyapja annak idején 18 000 svájci frankért vásárolta, ami – ahogyan Staechelin fogalmazott a mostani ár pontosítását firtató újságírói kérdésre – mindenképpen „kevesebb, mint amennyit most fizettek érte”.
   Az új legdrágább mellett új első született az árverési piacon is: Pablo Picasso Les Femmes d’Alger (Algériai nők) című sorozatának 1955-ben festett, O betűvel jelölt (utolsó) változata májusban a Christie’s New York-i aukcióján 178 365 000 dollárért (48,819 milliárd forint) talált új tulajdonosra.

Pablo Picasso: Algériai nők (O változat), 1955, olaj, vászon, 114 × 146,4 cm, Christie’s New York, Looking Forward to the Past, 2015. május 11. (Sale 3739, Lot. 8A), leütési ár: 160 millió dollár

A festmény 1997 novemberében a Christie’s New York-i Victor és Sally Ganz-hagyatéki árverésén 31 902 500 dollárért kelt el (akkor 10-12 millió dollárra becsülték), a Ganz házaspár pedig annak idején, 1956-ban 212 500 dollárt fizetett Picasso galériásának, Daniel Kahnweilernek a tizenöt festményből álló teljes sorozatért. Az árverési toplistának ráadásul nemcsak az élén, de a második helyén is változás történt: Amedeo Modigliani Nu couché (Fekvő akt) című képéért novemberben a Christie’s New York-i árverésén adott 170 405 000 dollárt (49,824 milliárd forint; itt jegyzem meg, hogy a forint-árakat mindig a leütés napján érvényes hazai középárfolyamon számolom, így lehet, hogy itt például a Picassóhoz képest kevesebb dollár forintban több) Liu Ji-csien (Liu Yiqian).




Amedeo Modigliani: Fekvő akt (Nu couché), 1917–18, olaj, vászon, 59,9 × 92 cm, Christie’s New York, The Artist’s Muse: A Curated Evening Sale, 2015. november 19. (Sale 3789, Lot. 8A), leütési ár: 152 millió dollár


A taxisofőrből lett kínai milliárdos műgyűjtő tavaly egy Ming-dinasztiabeli, nyolc centiméteres kínai porceláncsésze 36,05 millió dolláros megvásárlásával hívta fel magára a figyelmet. A listák élére került festmények mellett a világ legdrágább szobra jelenleg (összesítésben a hetedik, árveréseken pedig a negyedik legdrágábban elkelt műtárgy) Alberto Giacometti L’homme au doigt (Mutató ember) című 1947-es munkája, amelyet májusban a Christie’s New York-i aukcióján vett meg 141 285 000 dollárért (38,673 milliárd forint) Steven Cohen amerikai műgyűjtő.

Mielőtt továbbmennénk a világ műkereskedelmének legkülönbözőbb tavalyi „leg”-jeire, folytassuk a magyar vonatkozású nemzetközi tételekkel, hiszen ennek a rangsornak az élén is történt változás: Amrita Sher-Gil 1933-as Önarcképe márciusban a Sotheby’s New York-i árverésén 1,2–1,8 millió dolláros becsérték után 2 920 000 dolláros (817,4 millió forint) árat ért el, így pillanatnyilag ez a legdrágább festmény magyar származású alkotótól a nemzetközi piacon.

Amrita Sher-Gil: Cím nélkül (Önarckép), 1932, olaj, vászon, 45,8 × 3,2 cm, Sotheby’s New York, Modern & Contemporary South Asian Art, 2015. március 18. (Lot 1336), leütési ár: 2,92 millió dollár


Ugyanezen a listán a második helyre ugrott Hantaï Simon: M.C.5. (Mariale) című 1962-es alkotása, amelyért júniusban a Sotheby’s párizsi aukcióján 2 555 000 eurót (797,683 millió forint) adtak. Ez igencsak jelentős emelkedés ahhoz képest, hogy 2006-ban a Christie’s párizsi árverésén ugyanezért a képért még „csak” 376 000 eurót kellett fizetni. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy mindeközben Hantaï Etűd című 1969-es munkája idehaza decemberben a Kieselbach Galéria árverésén 20 millió forintos leütést hozott.) Amrita Sher-Gilnek pedig a már említett listavezető festménye mellett még két további, 1931-ben készült önarcképe is előkelő helyre került. Az egyiket júniusban a Christie’s londoni árverésén 1 762 500 fontért (2 717 775 dollár; 759,4 millió forint), míg a másikat pedig októberben a Sotheby’s ugyancsak londoni aukcióján 1 745 000 fontért (2,643 millió dollár; 739,826 millió forint) adták el, amivel a világban árveréseken elkelt magyar származású alkotók művei listáján a 4. és az 5. helyet szerezték meg. Ugyancsak változás történt az élő magyar származású művészek aukciós toplistája élén: a nemzetközi piacon már eddig is évről évre jobban szereplő Reigl Judit egyik, Éclatement (Robbanás) című, 1956-ban festett képéért decemberben a Sotheby’s párizsi árverésén (60–80 000 eurós becsérték után) 315 000 eurót (357 062 dollár, 99,780 millió forint) adtak. (Itt érdemes megjegyezni, hogy Reigl egy 1973-as Robbanás című képe a Villás Galéria decemberi árverésén 1,8 millió forintos kikiáltásról indulva 3 millió forintos leütésig jutott.) És mielőtt továbbmennénk, álljon itt még három további – ha nem is csúcsokat döntő, de igencsak figyelemre méltó – magyar siker a nemzetközi aukciós piacról: Moholy- Nagy László egy 1922-es Fotogramja novemberben a Christie’s párizsi árverésén 103 500 eurót (23,126 millió forint); Berény Róbert Modiano-plakátja ugyanakkor ugyanennél a háznál, csak éppen Londonban 37 500 fontot (16,6 millió forint) ért, míg A jedi visszatér című film nyomán 1989-ben Magyarországon fröccsöntött műanyag Boba Fett figura decemberben a Sotheby’s online Star Wars-árverésén 3–5000 dolláros becsérték után 15 000 dollárt (6,527 millió forint) hozott; utóbbi ráadásul ezzel az árral a több száz tételes nemzetközi anyagot felvonultató aukció harmadik legdrágább tétele lett…

Magyar Boba Fett akciófigura, 1989, Sotheby’s New York, Return of the Nigo online aukció, 2015. december 11. (Lot 10), leütési ár: 15 ezer dollár


És akkor ennyi magyar vonatkozású kitérő után kanyarodjunk vissza a nemzetközi mezőny érdekességeihez. Két eddigi szerzői csúcsát is megdöntötte tavaly a francia Charles-Édouard Jeanneret-Gris, ismertebb nevén Le Corbusier: Femme rouge et pelote verte (Vörös nő és zöld gombolyag) című 1932-es festménye novemberben a Phillips New York-i árverésén 4 482 100 dollárral (1,305 milliárd forint) a legdrágább képe lett, míg egy 1962-ben készített plasztikája májusban a Christie’s zürichi aukcióján ért el új legmagasabb szerzői szobor-árat az érte kifizetett 3,12 millió svájci frankkal (915,6 millió forint; eredetileg csak 4–600 000 svájci frankra becsülték). Ha ekkora sikert nem is zsebelhetett be az ifj. Jan Brueghel, de Csendélet virágokkal domborműves vázában című, 1630 körül festett képe júniusban Bécsben a Kinsky aukciósházban 2,6 millió euróval (810 millió forint) a legdrágább Brueghel- csendélet címét érdemelte ki, megelőzve ezzel apja, az id. Jan Brueghel korábbi 2,2 millió eurós első helyét, amelyet ugyancsak a Kinskynél, még 2014 novemberében ért el.

Ifj. Jan Brueghel: Csendélet virágokkal domborműves vázában, 1630 k., olaj, fa, 117 × 81 cm, im Kinsky Auktionshaus, Bécs, 2015. június 16–17., 107. aukció, 40. tétel, 2,6 millió euróért kelt el

Az angol Frederic Leighton egyik legismertebb festményéhez, a Flaming June (Lángoló június) című képéhez 1895-ben készült tanulmánya júliusban a Sotheby’s londoni árverésén 167 000 fonttal (261 422 dollár; 74,262 millió forint; 40–60 000 fontra becsülték) az eddigi legdrágább papíralapú Leighton- munka lett. A nem sokkal korábban előkerült, ceruzával és fehér krétával készült vázlatról a művészettörténészek korábban is tudták, hogy létezik, hiszen szerepelt egy 1895-ös művészeti magazinban, de nem tudták, hol lappang (most abban a villában bukkantak rá egy ajtó hátoldalán, amelyben korábban Roxburghe hercegnéje lakott). És végül nemcsak a saját árverési rekordját döntötte meg Lucio Fontana a La Fine di Dio (Az isten vége) című munkájával, amikor októberben a Sotheby’s londoni árverésén 15 941 150 fontot (24 676 668 dollár) adtak érte, hanem ezzel az árral egyúttal a háború utáni olasz művészet legdrágább alkotása lett (Fontana korábbi rekordja 20,9 millió dollár volt, amit 2013 novembere óta tartott).

Új elsőség született a judaikák terén is: decemberben a Sotheby’s New York-i aukcióján Leon Black New York-i üzletember 9 322 000 dollárt (2,690 milliárd forint) fizetett az úgynevezett Bomberg-Talmudért; az 1520 és 1523 között kilenc kötetben, csaknem 3500 oldalon kiadott Babilóniai Talmudból mindössze 14 komplett példány maradt fenn. És még egy könyvsiker egy másik listáról: a Puy-en-Velay-i Notre Dame katedrális 11. századi, 276 oldalas, pergamenre írt szertartáskönyvéért júniusban Bécsben a Dorotheum árverésén 356 800 eurót (11 milliárd forint) adott valaki, amivel ez a tétel lett a Dorotheum valaha legdrágábban elkelt kézirata.
A képregények között megint a belga Hergé (azaz Georges Rémi; 1907–1983) munkái „taroltak”: februárban a brüsszeli Petits Papiers-Huberty-Breyne Galériában 2,5 millió euróért (2,876 millió dollár; 771,8 millió forint) kelt el A titokzatos csillag című Tintin-füzet 1942-ben fekete tintával készített eredeti címlaprajza (amelyet mostani eladója 1995-ben 500 000 frankért [23,5 millió forint] vett).
Megdőlt a képeslapok aukciós leütési ár-csúcsa is: egy francia városról fotózott lapért, amelyet Pablo Picasso küldött 1918. szeptember 5-én Guillaume Apollinaire- nek, és amelyen a festő aláírása mellett egy rajza is szerepel, a Gaertner júniusi árverésén annak ellenére fizettek a 166 000 eurós (188 000 dollár; 52,045 millió forint) leütés után a jutalékokkal együtt több mint 200 000 eurót, hogy a lapot a címzett sosem kapta meg, mert azt „a cím ismeretlen” jelzéssel visszaküldték a feladónak.
Ami az aukciós áremelkedések tavalyi toplistáját illeti, ott alighanem igencsak előkelő helyen szerepelt az a Hármas portré Lady Faintinggal című festmény, amely „19. századi kontinentális iskola” attribúcióval indult szeptemberben a New Yerseyben működő Nye & Company Auctions in Bloomfield aukciósház árverésén, ám 5–800 dolláros becsérték után végül 870 000 dolláros leütési árat ért el, azaz az alsó becsértékéhez képest 1740-szeres áremelkedést produkált, nyilván amiatt a feltételezés miatt, hogy a kép talán mégis inkább egy korai Rembrandt lehet.

• • •

A nagyvilág után pedig lássuk a hazai piac listáit. Az biztos, hogy új „legdrágább” itthon is született, ha nem is a „nyílt” műkereskedelemben, hiszen Tiziano Mária gyermekével és egy Szent Pál képében megjelenő donátorral című festményéért 4,5 milliárd forintot fizetett ki a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programja, azaz az állam (erről bővebben lásd a szerző Hogyé’ manapság a Tiziano? című írását: Artmagazin 80, 2015/6, 62–63. o. – a szerk.). És ugyanígy van új „legdrágább” magyar művész alkotása is: Munkácsy Mihály Krisztus Pilátus előtt című vásznáért februárban ugyanez a program adott 5,7 millió dollárt (a hivatalos jelentés szerint a fizetés napján érvényes árfolyamon 1 602 049 934 forint) a kanadai Hamilton Galériának. (Ez az összeg kereken 6,67-szor nagyobb az aukción mindeddig elkelt legdrágább magyar festmény leütési áránál.) Sőt, ha a Munkácsy-trilógia darabjai körüli tavalyi számos – fogalmazzak visszafogottan – hercehurca közepette megjelent hírek igazak, akkor a festő Golgotája még ennél is drágább lehet, hiszen (egyik?) tulajdonosa, Pákh Imre bizonyos nyilatkozatai szerint 2003-ban ő hétmillió dollárt fizetett volna érte Julian Beck, alias Bereczki Csaba Gyula amerikai magyar galériásnak. (A Golgotát 1887-ben John Wanamaker 185 000 dollárért vette meg Munkácsytól; 1988-ban a Sotheby’s New York-i árverésén pedig 47 500 dolláros kikiáltási áron lett Julian Becké; egyes hírek szerint 1998-ban ő egymillió dollárért felkínálta a magyar államnak, de az akkor csak 300 000 dollárt adott volna érte.)
Ezek után viszont tényleg nézzük a nyilvános piacon, árveréseken elkelt magyar műalkotásokat. 2015-ben az év legdrágábbja címet mindjárt két kép is kiérdemelte: Kádár Béla Beszélgetők szabadban című, 1928 körül festett vásznát októberben a Virág Judit Galéria aukcióján ütötték le 90 millió forintért (1974 decemberében a BÁV-nál 10 000 forintos kikiáltási árán vitték el), decemberben pedig Mednyánszky László Itatás a Tátrában című festménye ért el 6,5 milliós kikiáltási árról indítva nem akármilyen licitharc végén, 13,84-szeres áremelkedéssel ugyanennyit a debreceni Villás Galéria árverésén (Az egyetlen folyamatosan működő vidéki aukciósház most először tudott felkerülni a 30 millió feletti leütések listájára; ami tavaly a két vezető háznak, a Virág Judit Galériának tizenegyszer és a Kieselbach Galériának tizenháromszor sikerült.).
A kortársak élmezőnyébe Keserü Ilona Pár című, 1967-ben festett képe júniusban a Blitz árverésén 12 millió forinttal az ötödik, Ludmil Siskov Leokiposz lányainak elrablása című 1969-es vászna pedig decemberben a Kieselbach aukcióján 9 millió forinttal a kilencedik helyre tudott felkerülni.
A fotográfiák piacán Robert Mapplethorpe Liliomok című 1979-ben készített felvétele októberben a Biksady Galéria árverésén 2,4 millió forintot ért meg valakinek (550 000 volt a kikiáltási ára), amivel ez most a hatodik legmagasabb magyarországi fotó-ár. Ugyanott-ugyanakkor Andy Warhol és Muhammad Ali közös fotója az érte megadott 1,1 millió forintos leütéssel a tizenegyedik helyre ugrott ezen a listán. És ha a világ tavalyi Star Wars-őrületének egy magyar vonatkozású példája már szerepelt a nemzetközi színtérről, akkor azt se hallgassuk el, hogy a Birodalom visszavág című film Helényi Tibor tervezte egyíves moziplakátja (Tokai Gábor: Az „art comics” kezdetei Magyarországon, Artmagazin 2015/4, 54–59. o. – a szerk.) májusban a Budapest Poster Gallery online árverésén 4000 dollárért (1,130 millió forint; 700 dollár volt a kikiáltási ára) kelt el, miközben annak eredeti, 60×40 centiméteres olajfestményéért 14 250 dollárt (4,028 millió forint; a kikiáltási ára 1950 dollár volt) adtak.
A „legpechesebb” magyar tétel pedig Patkó Károly Fekvő női akt háttérben nagybányai tájképpel című 1923-as festménye lett, amelyért decemberben a Kieselbach Galéria árverésén a 28 milliós licitlépcső után a következő „szabályos” 30 milliós helyett „csak” egy 29 milliós ajánlat érkezett, és mivel ennek már senki nem ígért fölé, így ennyiért ütötték le, vagyis kimaradt a 30 milliósok listájából (lásd: II. táblázat).
És ha rangsorba helyezni nem is tudjuk, de mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy Gáspár György pécsi üvegtervező iparművész Uránium IV. című, 35 kilós, félméteres uránüveg szobrát a hírek szerint Elton John egy londoni műkereskedésben átszámítva közel tízmillió forintnak megfelelő összegért vette meg a gyűjteményébe.

Gáspár György: Uránium IV, 2011, kézzel polírozott opálüveg, uránüveg, 20 × 60 × 20 cm


2015-BEN A VILÁGON 30 MILLIÓ DOLLÁR FELETT ELKELT MŰTÁRGYAK (ÁRVERÉSEK ESETÉBEN AZ ÁRAK JUTALÉKKAL EGYÜTT; AZ ALÁHÚZOTT NEVEK ÚJ SZERZŐIÁR-CSÚCSOT JELEZNEK)
 
Paul Gauguin: Nafea Faa Ipoipo („Mikor házasodsz meg?”; 1892) – 2015. január–február – 300 millió dollár (magánüzlet; Rudolf Staechelin svájci gyűjtő adta el, egyes hírek szerint a Katari Múzeumoknak)

Pablo Picasso: Les Femmes d’Alger (Version O) (Algériai nők, O változat; 1955) – 2015. május, Christie’s, New York – 178 365 000 dollár (48,819 milliárd forint; 140 millió dollár körülre becsülték; kikiáltási ár: 100 millió dollár; leütési ár: 160 millió dollár

Amedeo Modigliani: Nu couché (Fekvő akt; 1917–18) – 2015. november, Christie’s, New York – 170 405 000 dollár (49,824 milliárd forint; 100 millió dollár körülre becsülték; kikiáltási ár: 75 millió dollár; leütési ár: 152 millió dollár; vevő: Liu Ji-csien/Liu Yiqian kínai milliárdos, műgyűjtő)

Alberto Giacometti: L’homme au doigt (Mutató ember; 1947) – 2015. május, Christie’s, New York – 141 285 000 dollár (38,673 milliárd forint; 130 millió dollárra becsülték; hat számozott példány van belőle, ez az egy van magántulajdonban; vevő: Steven Cohen)

Roy Lichtenstein: Nurse (Nővér; 1964) – 2015. november, Christie’s, New York – 95 365 000 dollár (27,887 milliárd forint; 80 millió dollár körülre becsülték; 1995-ben egy aukción 1 652 500 dollárért kelt el)

Mark Rothko: No. 10. (1958) – 2015. május, Christie’s, New York – 81 925 000 dollár (22,036 milliárd forint; 45 millió dollár körülre becsülték)

Cy Twombly: Untitled (New York City) (Cím nélkül – New York City; 1968) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 70 530 000 dollár (20,391 milliárd forint; 60 millió dollár körülre becsülték; kikiáltási ár: 54 millió dollár; leütési ár: 62,7 millió dollár)

Pablo Picasso: La Gommeuse (A bárénekesnő; 1901; hátoldalán: Pere Manach, Picasso műkereskedője portréja) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 67 450 000 dollár (19,782 milliárd forint; 60 millió dollár körülre becsülték)

Pablo Picasso: Buste de femme (Egy nő mellképe; Dora Maar portréja; 1938) – 2015. május, Christie’s, New York – 67 365 000 dollár (18,439 milliárd forint; 55 millió dollár körülre becsülték)

Vincent van Gogh: L’Allée des Alyscamps (Alyscamps-i allé, 1888) – 2015. május, Sotheby’s, New York – 66 330 000 dollár (17,859 milliárd forint; 40 millió dollárra becsülték; kikiáltási ár: 28 millió dollár)

Cy Twombly: [Közelebbről meg nem határozott táblakép] – 2015. április, magánüzlet – 60 millió dollár

Andy Warhol: Colored Mona Lisa (Színezett Mona Lisa; 1963) – 2015. május, Christie’s, New York – 56 165 000 dollár (15,106 milliárd forint; 35 millió dollár körülre becsülték)

Lucian Freud: Benefits Supervisor Resting (Pihenő szociális munkás; 1994) – 2015. május, Christie’s, New York – 56 165 000 dollár (15,106 milliárd forint; 30–50 millió dollárra becsülték; kikiáltási ár: 24 millió dollár)

Claude Monet: Nympheas (Vízililiomok; 1905) – 2015. május, Sotheby’s, New York – 54 010 000 dollár (14,544 milliárd forint; 30–45 millió dollárra becsülték) Vincent Van Gogh: Paysage sous un ciel mouvemente (Táj viharos ég alatt; 1889) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 54 010 000 dollár (15,836 milliárd forint; 50–70 millió dollárra becsülték; 1918. november 21-én a párizsi Hotel Drouot árverésén Nemes Marcell 7200 francia frankért adta el)

Piet Mondrian: Composition No. III. (Composition with Red, Blue, Yellow and Black) (Kompozíció III. – Kompozíció pirossal, kékkel, sárgával és feketével; 1929) – 2015. május, Christie’s, New York – 50 565 000 dollár (13,6 milliárd forint; 15–25 millió dollárra becsülték, kikiáltási ár: 10 millió dollár; leütési ár: 45 millió dollár) dollár)

Francis Bacon: Portrait of Henrietta Morales (Henrietta Morales portréja; 1963) – 2015. május, Christie’s, New York – 47 765 000 dollár (12,847 milliárd forint; 42 millió dollár körülre becsülték) Andy Warhol: Mao (1972) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 47 514 000 dollár (45–55 millió dollárra becsülték; leütési ár: 42,2 millió dollár)

Mark Rothko: Untitled (Yellow and Blue) (Cím nélkül – Sárga és kék; 1954) – 2015. május, Sotheby’s, New York – 46 450 000 dollár (12,584 milliárd forint; 40–60 millió dollárra becsülték)

Gerhard Richter: Abstraktes Bild (Absztrakt kép; 1986) – 2015. február, Sotheby’s, London – 30 389 000 font (46 303 719 dollár; 12,654 milliárd forint; 14–20 millió fontra becsülték; vevő: Kenneth C. Griffin amerikai hedge fund menedzser, műgyűjtő

Amedeo Modigliani: Portrait de Paulette Jourdain (Paulette Jourdain portréja; 1919) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 42 810 000 dollár (12,551 milliárd forint; 25–35 millió dollár közöttre becsülték)

Cy Twombly: Untitled (1969) – 2015. május, Christie’s, New York – 42 725 000 dollár (11,491 milliárd forint; 35–55 millió dollárra becsülték)

Roy Lichtenstein: Ring (Gyűrű) – 2015. május, Sotheby’s, New York – 41 690 000 dollár (11,291 milliárd forint; 50 millió dollár körülre becsülték)

Mark Rothko: No. 36 (Black Stripe) (No. 36 – Fekete csík; 1958) – 2015. május, Christie’s, New York – 40 485 000 dollár (11,081 milliárd forint; 30–50 millió dollárra becsülték)

Claude Monet: Le Parlement, soleil couchant (A parlament napsütésben; 1900–1901) – 2015. május, Christie’s, New York – 40 485 000 dollár (11,081 milliárd forint; 35–45 millió dollárra becsülték)

Gustav Klimt: Bildnis Gertrud Loew (Gertha Felsőványi) (Gertrud Loew – Gertha Felsőványi portréja; 1902) – 2015. június, Sotheby’s, London – 24 789 000 font (39 149 268 dollár; 10,881 milliárd forint; 12–18 millió fontra becsülték; kikiáltási ár: 9 millió font)

Kazimir Malevics: Mystic Suprematism (Black Cross on Red Oval) (Misztikus szuprematizmus – Fekete kereszt vörös oválison; 1920–22) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 37 770 000 dollár (11,074 milliárd forint; 35–45 millió dollárra becsülték)

Jean-Michel Basquiat: The Field Next to the Other Road (A mező a másik út mellett; 1981) – 2015. május, Christie’s, New York – 37 125 000 (9,985 milliárd forint; 25–35 millió dollárra becsülték)*

Andy Warhol: Four Marilyns (Négy Marilyn; 1962) – 2015. november, Christie’s, New York – 36 005 000 dollár (10,448 milliárd forint; 40 millió dollár körülre becsülték)

Claude Monet: Le Grand Canal (A Canale Grande; 1908) – 2015. február, Sotheby’s, London – 23 669 000 font (35 567 406 dollár; 9,696 milliárd forint; 20–30 millió fontra becsülték)

Lucian Freud: The Brigadier (A brigadéros; Andrew-Parker Bowles, Camilla Cornwalli hercegnő volt férjének portréja; 2003–2004) – 2015. november, Christie’s, New York – 34 885 000 dollár (10,124 milliárd forint; 30 millió dollár körülre becsülték)

Claude Monet: Nympheas (Vízililiomok; 1908) – 2015. november, Sotheby’s, New York – 33 850 000 dollár (9,925 milliárd forint; 30–50 millió dollárra becsülték)

Kazimir Malevics: Suprematism, 18th Construction (Szuprematizmus – 18. kompozíció; 1915) – 2015. június, Sotheby’s, London – 21 429 000 font (33 842 820 dollár; 9,406 milliárd forint; 20–30 millió fontra becsülték)

Andy Warhol: One Dollar Bill (Silver Certificate) (Egydolláros bankjegy – Ezüst; 1962) – 2015. július, Sotheby’s, London – 20 869 000 font (32 770 591 dollár; 9,214 milliárd forint; 13–18 millió fontra becsülték)

Paul Gauguin: Therese (szobor; 1902–1903) – 2015. november, Christie’s, New York – 30 965 000 dollár (9,054 milliárd forint; 18–25 millió dollárra becsülték; leütési ár: 27,5 millió dollár)

Cui Ruzhuo: The Grand Snowing Mountainous Jiangnan Landscape (A nagy, hófedte Jiangnanhegység látképe; 2013) – 2015. április, Poly Auction, Hongkong – 236 millió hongkongi dollár (30,4 millió dollár; legmagasabb élő ázsiai művész-ár)

* A festményt Tony Shafrazi műkereskedő adta be az árverésre, ám mivel a kép két hónappal később, július 28-án ismét az ő galériájában volt látható, felmerült, hogy a vevő esetleg nem fizette ki érte a vételárat.
 
 
2015-BEN A MAGYARORSZÁGI ÁRVERÉSEKEN 30 MILLIÓ FORINT FELETT ELKELT MŰTÁRGYAK (LEÜTÉSI ÁRAK JUTALÉK NÉLKÜL; AZ ALÁHÚZOTT NEVEK ÚJ SZERZŐIÁR-CSÚCSOT JELEZNEK)

Kádár Béla: Beszélgetők szabadban (1928 körül) – 2015. október, Virág Judit Galéria – 90 millió forint (1974 decemberében a BÁV-nál 10 000 forintos kikiáltási árán ütötték le)


Mednyánszky László: Itatás a Tátrában – 2015. december, Villás Galéria, Debrecen – 90 millió forint Vaszary János: Virágok vázákban (1935 körül) – 2015. május, Virág Judit Galéria – 61 millió forint

Perlrott Csaba Vilmos: Park (1908 körül) – 2015. május, Virág Judit Galéria – 58 millió forint (2006 májusában a Kieselbach Galéria árverésén 5 milliós kikiáltási ár után 34 millió forinton ütötték le)

Berény Róbert: Monacói tengerpart (1906) – 2015. október, Virág Judit Galéria – 55 millió forint

Batthyány Gyula: Kalapos nők (1930-as évek) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 51 millió forint

Patkó Károly: Fürdőzők (1926) – 2015. október, Kieselbach Galéria – 50 millió forint


Dénes Valéria: Párizsi parkban (Cluny-park, 1910–11 körül) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 44 millió forint

Aba-Novák Vilmos: Fürdőző nők (1922 k., védett) – 2015. december, Kieselbach Galéria – 44 millió forint

Vaszary János: Taormina (1936) – 2015. december, Virág Judit Galéria – 42 millió forint (1975 augusztusában a BÁV 37. árverésén 50 000 forintos kikiáltási árról indítva 65 000 forintért ütötték le)

Rippl-Rónai József: Nyár a mezőn (1912 körül) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 40 millió forint (1972 decemberében a BÁV árverésén 34 000 forintért ütötték le)

Ziffer Sándor: Pihenő modellek (1913) – 2015. december, Virág Judit Galéria – 40 millió forint

Schönberger Armand: Együtt (1933) – 2015. december, Kieselbach Galéria – 40 millió forint

Fényes Adolf: Csendélet kártyákkal (1913) – 2015. december, Virág Judit Galéria – 36 millió forint

Aba-Novák Vilmos: Cirkuszban (1935) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 34 millió forint

Boromisza Tibor: Nagybányán hull a hó (1911) – 2015. december, Kieselbach Galéria – 34 millió forint

Czigány Dezső: Csendélet körtékkel (1915 k.) – 2015. december, Virág Judit Galéria – 32 millió forint

Vaszary János: Kertben (1893 körül) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint

Ferenczy Károly: Kalács és kék porcelán (Uzsonna előtt; 1911) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint

Vaszary János: Társaság a tengerparton (1939) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint

Vaszary János: Virágok kék háttér előtt (Cineráriák; 1936 körül) – 2015. május, Kieselbach Galéria – 30 millió forint

Tihanyi Lajos: Szajnai csónakosok (1907) – 2015. október, Virág Judit Galéria – 30 millió forint

Patkó Károly: Csendélet almákkal (1926) – 2015. október, Virág Judit Galéria – 30 millió forint

Vaszary János: Déli pihenő – 2015. december, Virág Judit Galéria – 30 millió forint

Bornemisza Géza: Piros csészés csendélet (1919) – 2015. december, Kieselbach Galéria – 30 millió forint

Az MNB Értéktár programja keretében 2015-ben megvásárolt egyedi műtárgyak

Tiziano Vecellio: Mária gyermekével és egy Szent Pál képében megjelenő donátorral (1550–60, védett) – 4,5 milliárd forint (2005 májusában a Nagyházi Galéria árverésén 140 millió forintért ütötték le; jutalékkal együtt kb. 175 millió forint)

Munkácsy Mihály: Krisztus Pilátus előtt (1881) – 5,7 millió dollár / 1 602 049 934 forint

Orbán Dezső: A nagy akt (1911 körül) – 65 millió forint

Gulácsy Lajos: A mulatt férfi és a szoborfehér asszony (1912 körül) – 42 millió forint (2009 májusában a Virág Judit Galéria árverésén 55 millió forintos kikiáltási árról indítva 95 millió forintért ütötték le; 2012 decemberében a Virág Judit Galéria árverésén 50 millió forintos kikiáltási árról visszamaradt)

Vaszary János: Kereszténység (1924) – 40 millió forint