CSÚCSOK OTT, CSÚCSOK ITT, ÉS AMI KÖZTÜK VAN

2019 legnagyobb nemzetközi és hazai műtárgypiaci sikerei

Martos Gábor

Kezdjük egy kis nemzetközi-hazai öszszehasonlítással.

2019 legdrágábban elkelt műtárgya a világban Claude Monet Meules (Szénaboglyák) című, 1890-ben festett vászna lett: májusban a Sotheby’s New York-i árverésén a 45 millió dollárról indított licit végén 97 millión csapott le érte a kalapács, vagyis a jutalékokkal együtt vevője végül 110 747 000 dollárt (aznapi árfolyamon számolva 32,075 milliárd forint) fizetett ki érte. Így nemcsak hogy ez a legnagyobb tétel a Sotheby’s egész éves 4,8 milliárd dolláros árverési összbevételéből, de egyúttal ez lett az első olyan impresszionista műalkotás, amelyik átlépte a 100 millió dolláros álomhatárt. Ehhez képest Magyarországon nagyjából százötvenszer olcsóbban jött ki az a szerencsés (a hírek szerint egy magyar) gyűjtő, aki megszerezte magának az itthoni legdrágább műtárgyat 2019-ben: Rippl-Rónai József Kertben című, 1909-es, klasszikus „kukoricás” képét decemberben a Virág Judit Galéria árverésén 120 milliós kikiáltás után 190 millió forinton ütötték le (amihez persze még jönnek a jutalékok, úgy jön ki az említett szorzó). Rippl-Rónai ezzel nemcsak új szerzői aukciós rekordot ért el, de Csontváry, Munkácsy és Tihanyi mögött ő lett a negyedik legmagasabb árat elért magyar festő, a Kertben pedig az ötödik legdrágább Magyarországon nyilvános árverésen eladott műalkotás.

Screenshot 2022 01 04 at 9.33.58

Jeff Koons: Rabbit (Lufinyúl), 1986, fémszobor; 1986, 104 x 48,3 x 30,5 cm © Christie’s Images Ltd. 2020 / HUNGART © 2020

Ami a kortársak piacát illeti, ott Jeff Koons 2018 novembere után, amikor is David Hockney letaszította őt az élő művészek trónjáról, hamar visszavette az elsőséget: májusban a Christie’s New York-i árverésén Rabbit (Lufinyúl) című, 1986-os, méteres fémszobráért 91 075 000 dollárt (26,416 milliárd forint) adott valaki. Idehaza ebben a kategóriában viszont még fájóbb, nagyjából ötszázszor kevesebb kellett az éves elsőséghez: Lakner László Metamorfózis – egyszer, aztán, később című 1964– 67-es, nagy méretű munkájáért novemberben a Virág Judit Galéria első kortárs árverésén 42 millió forintig tartottak a licitek. És bár ez az összeg tényleg messze van – legalábbis az érte kifizetett pénzt tekintve – a „csillagos égig” repült lufinyúltól, azért jegyezzük meg, hogy ennyit Magyarországon élő művész munkájáért az egy évvel korábbi két Reigl-festményt (65, illetve 60 millió forint) leszámítva még soha nem adtak. És végül, mielőtt belemennénk a részletekbe, álljon itt még egy nemzetközihazai összehasonlítás egy másik műkereskedelmi területről, a régi könyvek piacáról: Charles Darwin On the Origin of Species (A fajok eredete) 1859-es, első kiadásának egy példányáért novemberben Chicagóban a Hindman’s aukciósháznál 120 000–180 000 dolláros becsérték után 485 000 dollárig licitált egy vásárló (azaz a jutalékkal együtt végül 564 500 dollárt – 169,5 millió forint – fizetett ki), amivel ez lett a szerző új árrekordja. Nálunk viszont az a 36 millió forintos leütés (plusz a jutalékok), amit decemberben a Központi Antikvárium árverésén adott meg valaki egy 1848-as kiadású, Pákh Albertnek dedikált Petőfi-kötetért, nemcsak szerzői csúcsot jelent, de minden idők Magyarországon árverésen legdrágábban elkelt könyvét is.

Screenshot 2022 01 04 at 9.34.04

Lakner László: Metamorfózis – egyszer, aztán, később, 1964–67, olaj, vászon fán, 192 x 242 cm © Virág Judit Galéria / HUNGART © 2020

De akkor most az amúgy valójában teljesen értelmetlen összehasonlítgatások után térjünk vissza a nemzetközi piacra, és nézzünk meg néhány új szerzői csúcsot az idei sikertermésből. (A legmagasabb áron elkelt sztártételek listáját pedig az 1. táblázatból lehet megismerni.) Kezdjük a hölgyekkel!

Jeanne Hébuterne leginkább mint Modigliani szerelme, modellje, múzsája, gyermekének anyja ismert, aki az önpusztító életet élt művész halála után szíve alatt második közös gyermekükkel még oda is követte őt. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy – mielőtt megismerkedett a férfivel, és teljesen alárendelte volna magát és karrierjét is neki – maga is festészetet tanult. Márciusban a Christie’s párizsi árverésén Femme au chapeau cloche (Nő harangkalapban ) című, 1919-ben festett portréja 478 000 euróért (153,5 millió forint) cserélt gazdát; korábbi legdrágább munkája egy 1917 körül készített önarcképe volt, amelyért a Christie’s 2018. októberi párizsi árverésén 247 500 eurót adtak. Sokáig Lee Krasner is csak úgy volt inkább ismert, mint Jackson Pollock ugyancsak festegető felesége, mára már azonban ő is saját jogán foglalja el az őt megillető helyet az absztrakt festészet történetében. Ezt mutatja az is, hogy májusban a Sotheby’s New York-i árverésén a The Eye is the First Circle (A szem az első kör) című, 1960-ban festett, nagy méretű vásznáért Emily és Mitchell Rales 11 654 000 dollárt fizetett ki, hogy a képet a marylandi Potomacban működő Glenstone Museumnak ajándékozzák; Krasner korábbi egyéni aukciós rekordja 5,5 millió dollár volt. Tamara de Łempicka 1927-ben festett, La Tunique Rose (A rózsaszín tunika) című festménye novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén 13 362 500 dollárral (4,063 milliárd forint) vette át a vezetést a festőnő legdrágább munkái között, míg Louise Bourgeois Spider (Pók) című, 1997-es, óriás fémszobra az érte májusban a Christie’s New York-i árverésén kifizetett 32 055 000 dollárral (9,297 milliárd forint) nemcsak a művész mindeddig legdrágább alkotása lett, de egyben ez lett a második legmagasabb ár, amit valaha nőművész munkájáért adtak (az első helyen 44 millió dollárral egy Georgia O’Keeffe-festmény áll). És végül ugyancsak megdöntötte saját korábbi, még 2017-ben felállított 2,8 millió eurós rekordját az egyik legelső festőnő, Artemisia Gentileschi is, akinek Lukrécia című alkotásáért novemberben az Artcurial párizsi aukcióján 4 777 000 eurót fizetett ki a licitek nyertese.

Screenshot 2022 01 04 at 9.34.12

Jeanne Hébuterne: Femme au chapeau cloche (Nő harangkalapban), 1919, olaj, vászon, 92,2 x 65,3 cm © Christie’s Images Ltd. 2020 és Dénes Valéria: Bruges, 1912–13, olaj, vászon, 121 x 140 cm © Virág Judit Galéria

Ami pedig a férfiakat illeti, ott a már említett Monet és Koons, valamint Rauschenberg és Ruscha kiemelkedően magas összegű rekorddöntései (lásd az 1. táblázatban) mellett új szerzői csúcsot ért el például a Balthus néven közismert Balthasar Klossowski de Rola: Thérèse sur une banquette (Thérèse egy padon) című, 1939-es, ezekben a mai #metoo-s időkben sokak szemében mármár pedofilpornográfnak minősített kislányportréjáért májusban a Christie’s New York-i árverésén 19 002 500 dollárt (5,496 milliárd forint) adott valaki; miközben Balthus korábbi rekordja 2015 novemberéből ugyancsak a Christie’s New York-i árveréséről 9,9 millió dollár volt.

Szintén új csúcsot ért el Umberto Boccioni, akinek 1913-ban formázott és 1972-ben kiöntött Forme uniche delJeanne Hébuterne: Femme au chapeau cloche (Nő harangkalapban), 1919, olaj, vászon, 92,2 x 65,3 cm © Christie’s Images Ltd. 2020 Dénes Valéria: Bruges, 1912–13, olaj, vászon, 121 x 140 cm © Virág Judit Galéria 8 Műkereskedelem la continuità nello spazio (A térbeli folytonosság egyesített formái) című bronzszobráért novemberben a Christie’s New York-i aukcióján 4,5 millió dolláros becsérték után 16 165 000 dollárt (4,915 milliárd forint) fizettek ki. Az osztrák Alfred Kubin Epidemie című, 1900 körül készített tintarajza júniusban a Sotheby’s londoni árverésén 963 000 fonttal (352 millió forint) hozott új szerzői rekordot, míg a török Osman Hamdi Beynek mostantól a szeptemberben a londoni Bonhamsnál elkelt Young Woman Reading (Olvasó fiatal nő) című festménye a legdrágább az érte megadott 6 315 000 fonttal (pedig a becsértéke előzetesen mindössze 600 000– 800 000 font volt). És bár nem teljesen életmű-rekord, de a sokoldalú, sok műfajban alkotó Jean Cocteau-nak eddig egyetlen kerámiatárgyáért sem adtak annyit, mint decemberben a Bonhams londoni árverésén azért a szobráért, amelyik 37 563 fontot (14,8 millió forint) ért meg valakinek.

Ami a régebbi műalkotások piacát illeti, ott a legnagyobb szakmai visszhangot – és egyben a szerzőnek új árverési rekordot – tavaly az a mindeddig elveszettnek hitt Cimabue-festmény hozta, amelyik egy idős asszony konyhájából került elő: az 1280-ban festett Krisztus kigúnyolása című oltárkép-részletet októberben vitték kalapács alá a senlisi Actéon árverezőháznál, és értek el vele 4–6 millió eurós becsérték után 19,5 millió eurós leütést, vagyis a kis fatábla a jutalékokkal együtt végül 24,180 millió euróba (7,947 milliárd forint) került a vevőjének. (Miután a képre a francia állam kiviteli tilalmat rendelt el, most az a feladat áll az ország előtt, hogy az elkövetkezendő harminc hónap alatt valahogyan összegyűjtsék ezt az összeget, hogy a festményt ezen az áron megvehessék mostani, új tulajdonosától, és így ne kelljen kiengedniük az országból – ott ugyanis így működik a védettség intézménye.) De a régebbi korok szerzői közül Rubens is elért egy „részsikert”: egy 1608-ban készített vázlata, az Akttanulmány a Levétel a keresztről című festményhez, amelyikért januárban New Yorkban a Sotheby’s árverésén 8 202 000 dollárt (2,272 milliárd forint) adtak, minden idők legdrágább Rubens-rajza lett. A művész korábbi grafika-árcsúcsa 3,2 millió font volt, ennyit egy Sámson és Delila rajzáért adtak még 2014-ben Londonban. A most kalapács alá került vázlat közel kétszáz évig a holland királyi kollekció része volt; aukcióra vitele miatt a gyűjtemény kezelőit sokan támadták is Hollandiában. Mielőtt a nagyvilágból hazatérnénk Ma - gyarországra, álljunk meg egy percre „félúton”, vagyis nézzünk szét egy kicsit ott, ahol magyar (vagy legalábbis magyar származású) alkotók szerepeltek a nemzetközi műtárgypiac porondján. Annál is inkább, mert itt mindenekelőtt egy „tartozást” kell törlesztenem: az éppen egy éve ugyanitt megjelent 2018. évi ugyanilyen összefoglalóból (Artmagazin 112.) sajnálatosan kimaradt egy egy évvel korábbi, tehát még 2018. decemberi siker, amikor is a Sotheby’s párizsi árverésén valaki 2 409 000 eurót (648 millió forint) adott Hantaï Simon M.C.7 (Mariale) című, 1962-es munkájáért, márpedig ezzel az összeggel ez éppen a tizedik legdrágább magyar művész kezétől született alkotás lett a világ nyilvános aukcióin (és ebből az első tízből ráadásul így most már öt Hantaïé). Ami viszont most már tényleg 2019-et illeti, tavaly a magyarok közül a világban a pálmát Moholy-Nagy László vitte el, akinek Segments (Szegmensek) című, 1921-es munkájáért februárban a Sotheby’s londoni aukcióján 495 000 fontot (183,2 millió forint) fizetett ki valaki.

Screenshot 2022 01 04 at 9.34.22

Perlrott Csaba Vilmos: Park, 1910-es évek első fele, olaj, falemez, 100 x 124 cm © Kieselbach Galéria / HUNGART © 2020 és Claude Monet: Meules (Szénaboglyák), 1890, olaj, vászon, 72,7 x 92,1 cm © Christie’s Images Ltd. 2020

Ami viszont most már tényleg a hazai nyilvános aukciós műkereskedelem történéseit illeti (a legmagasabb összegekért elkelt műveket lásd a 2. táblázatban), az élen végzett, a bevezetőben már említett Rippl-Rónai mögött mindenképpen meg kell említenünk Dénes Valéria kiemelkedő sikerét: Bruges című, 1912–13-ban festett munkájáért májusban a Virág Judit Galéria árverésén 36 milliós kikiáltás után végül 110 millió forintot adtak meg az utolsó licitben, ami pontosan kétszerese annak, amenynyit nőművész munkájáért valaha is kifizettek eddig idehaza. Ami a kortársak – tavaly igencsak megpezsdült – hazai piacát illeti, mindenképpen ki kell emelni a Virág Judit Galéria már említett első kifejezetten kortárs alkotásokat felvonultató novemberi árverését, amelyen élő magyar művészek – Lakner László, Nádler István, Keserü Ilona – Magyarországon eddig még (az egy Reigl Juditot leszámítva) soha nem látott árakat értek el (a részletes kortárs eredményeket lásd a 3. táblázatban). Ugyanakkor a nagy árverezőházak – mindenekelőtt a Virág Judit és a Kieselbach Galéria – „hagyományos” árveréseiken is egyre több kortárs művet indítottak: ezeken Jovánovics György, illetve Bak Imre ért el új szerzői aukciós rekordot (lásd a táblázatban).

Screenshot 2022 01 04 at 9.34.32

Rippl-Rónai József: Kertben, 1909, olaj, vászon, 51 x 68 cm © Virág Judit Galéria és Keserü Ilona: Pannóterv 3., 1978, olaj, farost, 137,5 x 25 cm, jobbra Nádler István: Kapcsolat, 1971, akril, vászon, 160 x 130 cm © Virág Judit Galéria / HUNGART © 2020

A Londonban is árverező Dobossy Aukciósház szokásos tavaszi és téli kortárs árverésén is születtek csúcsárak: előbbin egy Tót Endre-munkáért 2,6, utóbbin egy ef Zámbó-képért 1,8 millió forint volt a legmagasabb leütés. Ugyancsak megtartotta szokásos decemberi kortárs árverését a BÁV: itt a legmagasabb árat, egyenként 1,3 milliós leütést Nagy Sándor márványszobra, Gyémánt László nagy méretű olajképe, valamint Nádler István akvarell gesztusmunkája érte el. És végül mindenképpen fontos fejlemény, hogy decemberben első aukciójával (és a jövőre vonatkozó nagy tervekkel) elindult egy új hazai kortárs árverezőház is, a Wilson & Cohen. Ők egy hetvenhat tételes kínálattal mutatkoztak be a Ritz-Carlton Hotel egyik báltermében, ahol – alighanem nem teljesen függetlenül attól, hogy az árverésnek semmilyen előzetes nyilvános hírverése nem volt – negyven érdeklődő előtt erősen vitatható szakmai színvonalú árverésvezetés mellett összesen tizennégy tételre találtak vevőt, ebből nyolcra kikiáltási áron. A legmagasabb leütésük 1,1 millió forint volt Kupcsik Adrián egy nagy méretű vásznáért. Ami a hazai fotóművek nyilvános piacát illeti, 2019-ben ezen is több kiemelkedő eredmény született. A legmagasabb, 1,6 millió forintos leütést Erdély Miklós Gyümölcsszedési kísérlet hosszított ujjakkal című, 1980 körül készült, két darab fotóból álló munkája érte el a Virág Judit Galéria már említett novemberi kortárs árverésén. Ugyanitt alig maradt el ettől Kismányoki Károly Mások szemével című, öt felvételből álló, 1973-as fotósorozata, amelyért 1,5 millió forintnál koppant a kalapács. A harmadik helyre 1,3 milliós leütéssel Ficzek Ferenc Székek című, 12 darabos fotósorozata került fel májusban a Virág Judit Galéria árverésén 1,3 millió forinttal, míg Erdély Miklós 1969-es Önvilágosításáért májusban a Dobossynál, illetve Szíjártó Kálmán Art gesztus című, 1971-ben 24 darab fotóból összeállított tablójáért novemberben Virág Juditnál egyaránt 1-1 milliót adtak meg (plusz a jutalékok).

(Akit nemcsak így évente egyszer, hanem „folyamatában” is érdekelnek a műkereskedelemi világ – elsősorban – nemzetközi, illetve hazai szenzációi, érdekességei, furcsaságai, azoknak ajánljuk a szerző papageno.hu weboldalon rendszeresen jelentkező Senki többet? című blogjának írásait.)


1. TÁBLÁZAT
2019-ben a világon árverésen 30 millió dollár felett elkelt műtárgyak (az árak jutalékkal együtt értendők; a vastagon szedett nevek új szerzői árcsúcsot jeleznek)
Claude Monet: Meules (Szénaboglyák; 1890) – 2019. május, Sotheby’s, New York – 110 747 000 dollár (32,075 milliárd forint; becsérték: 55 millió dollár; kikiáltási ár: 45 millió dollár; leütési ár: 97 millió dollár; 1986 májusában a Christie’s New York-i árverésén 2,53 millió dollárért kelt el)
Jeff Koons: Rabbit (Lufinyúl; fémszobor; 1986) – 2019. május, Christie’s, New York – 91 075 000 dollár (26,416 milliárd forint; becsérték: 50–70 millió dollár; kikiáltási ár: 40 millió dollár; leütési ár: 80 millió dollár)
Robert Rauschenberg: Buffalo II (1964) – 2019. május, Christie’s, New York – 88 805 000 dollár (25,757 milliárd forint; becsérték: 50–70 millió dollár; kikiáltási ár: 38 millió dollár; leütési ár: 78 millió dollár; 1965-ben a mostani eladó családja 16 900 dollárért vásárolta Leo Castelli galériájában; Rauschenberg korábbi aukciós rekordja 18,6 millió dollár volt a Christie’s 2015 májusi New York-i árverésén)
Paul Cézanne: Bouilloire et fruits (Vízforraló-kancsó és gyümölcsök; 1888–90) – 2019. május, Christie’s, New York – 59 295 000 dollár (17,149 milliárd forint; becsérték: 40 millió dollár; kikiáltási ár: 30 millió dollár; leütési ár: 52 millió dollár; 1999-ben a Sotheby’s londoni árverésén 29,5 millió dollárért kelt el)
Pablo Picasso: Femme au chien (Nő kutyával; 1962) – 2019. május, Sotheby’s, New York – 54 936 000 dollár (15,911 milliárd forint; becsérték: 25–30 millió dollár; leütési ár: 48 millió dollár)
Andy Warhol: Double Elvis (Dupla Elvis, 1963) – 2019. május, Christie’s, New York – 53 000 000 dollár (15,372 milliárd forint; becsérték: 50–70 millió dollár; kikiáltási ár: 38 millió dollár; leütési ár: 48 millió dollár)
Ed Ruscha: Hurting the Word Radio #2 (A rádió szó megrongálása 2.; 1964) – 2019. november, Christie’s, New York – 52 485 000 dollár (15,923 milliárd forint; becsérték: 30– 40 millió dollár; kikiáltási ár: 22 millió dollár; leütési ár: 46 millió dollár)
Francis Bacon: Study for a Head (Tanulmány egy fejhez; 1952) – 2019. május, Sotheby’s, New York – 50 380 000 dollár (14,697 milliárd forint; becsérték: 20–30 millió dollár; kikiáltási ár: 15 millió dollár; leütési ár: 44 millió dollár)
Mark Rothko: Untitled (Cím nélkül; 1960) – 2019. május, Sotheby’s, New York – 50 095 250 dollár (14,614 milliárd forint; becsérték: 35–50 millió dollár; kikiáltási ár: 30 millió dollár; leütési ár: 43 750 000 millió dollár)
David Hockney: Henry Geldzahler and Christopher Scott (1969) – 2019. március, Christie’s, London – 37 661 250 font (49,5 millió dollár; 13,889 milliárd forint; becsérték: 30 millió font, kikiáltási ár: 27 millió font; leütési ár: 33 millió font; 1992-ben a Sotheby’s New York-i árverésén 1,1 millió dollárért kelt el)
Vincent van Gogh: Arbres dans le jardin de l’asile (Fák a Saint-Paul Kórház kertjében; 1889) – 2019. május, Christie’s, New York – 40 000 000 dollár (11,569 milliárd forint; becsérték: 25 millió dollár; kikiáltási ár: 17 millió dollár; leütési ár: 33 millió dollár)
Sanyu / Chang Yu: Five Nudes (Öt akt; 1955 körül) – 2019. november, Christie’s, Hongkong – 303 985 000 hongkongi dollár (39,1 millió dollár; 11,812 milliárd forint; becsérték: 250 millió hongkongi dollár / 33 millió dollár; 2011-ben 16 millió dollárért kelt el a Ravenel aukciósháznál Hongkongban)
Claude Monet: Le Palais Ducal (A velencei dózsepalota; 1908) – 2019. február, Sotheby’s, London – 27 534 000 font (36 201 703 dollár; 10,192 milliárd forint; becsérték: 20–30 millió font, kikiáltási ár: 17,6 millió font; leütési ár: 24 millió font)
Amedeo Modigliani: Tête (Fej; kőszobor; 1911–12 körül) – 2019. május, Christie’s, New York – 34 325 000 dollár (9,927 milliárd forint; becsérték: 30–40 millió dollár; kikiáltási ár: 22 millió dollár; leütési ár: 30 millió dollár)
Louise Bourgeois: Spider (Pók; fémszobor; 1997) – 2019. május, Christie’s, New York – 32 055 000 dollár (9,297 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár; kikiáltási ár: 20 millió dollár; leütési ár: 28 millió dollár)
Roy Lichtenstein: Kiss III (Csók III.; 1962) – 2019. május, Christie’s, New York – 31 135 000 dollár (9,030 milliárd forint; becsérték: 30–50 millió dollár)
Willem de Kooning: Untitled XXII (Cím nélkül XXII.) – 2019. november, Sotheby’s, New York – 30 105 800 dollár (9,133 milliárd forint; becsérték: 25–35 millió dollár; leütési ár: 26,2 millió dollár)

2. TÁBLÁZAT
2019-ben magyarországi árveréseken 30 millió forint felett elkelt műtárgyak (leütési árak jutalék nélkül; a vastagon szedett nevek új szerzői árcsúcsot jeleznek)
Rippl-Rónai József: Kertben (1909) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 190 millió forint
Vaszary János: Dunaparti korzó (1933) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 140 millió forint
Dénes Valéria: Bruges (1912–13) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 110 millió forint
Kádár Béla: Concertina (1926) – 2019. október, Virág Judit Galéria – 110 millió forint
Perlrott Csaba Vilmos: Park (1910-es évek első fele) – 2019. május, Kieselbach Galéria – 95 millió forint
Schönberger Armand: Abszintivók (1932) – 2019. október, Virág Judit Galéria – 85 millió forint
Kádár Béla: Konstruktív város (1928 körül) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 85 millió forint
Batthyány Gyula: Körhinta (1910-es évek) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 85 millió forint
Vaszary János: Teraszon (1930 körül) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 72 millió forint
Vaszary János: Virágcsendélet (1930-as évek második fele) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 70 millió forint
Kádár Béla: Nő macskával (1926 körül) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 65 millió forint
Ferenczy Károly: Jókai-domb (1906) – 2019. május, Kieselbach Galéria – 60 millió forint
Patkó Károly: Mediterrán kikötő vitorlással (1929) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 60 millió forint
Scheiber Hugó: Kertvendéglő (1925 körül) – 2019. május, Kieselbach Galéria – 55 millió forint
Vaszary János: Virágcsendélet kék korsóval (1930-as évek) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 50 millió forint
Czóbel Béla: Kertben (1920-as évek vége) – 2019. október, Kieselbach Galéria – 48 millió forint
Aba-Novák Vilmos: Hátakt (1920–21) – 2019. május, Nagyházi Galéria – 46 millió forint
Scheiber Hugó: Sturm-bál (1925) – 2019. október, Virág Judit Galéria – 44 millió forint
Lakner László: Metamorfózis – egyszer, aztán, később (1964– 67) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 42 millió forint
Czóbel Béla: Narancsos csendélet (1920-as évek vége) – 2019. május, Kieselbach Galéria – 40 millió forint
Frank Frigyes: Párizsi autóbusz (1927) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 40 millió forint
Gulácsy Lajos: Romantikus táj nőalakkal (1910 körül) – 2019. november, BÁV – 38 millió forint
Petőfi Sándor: Összes költeményei I. kötet (1848; dedikált) – 2019. december, Központi Antikvárium – 36 millió forint
Egry József: Napnyugta (1935 körül) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 36 millió forint
Nádler István: Kapcsolat (1971) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 35 millió forint
Ziffer Sándor: Kertészlány (1912–1914 között) – 2019. május, Kieselbach Galéria – 34 millió forint
Scheiber Hugó: Újpesti híd (1921 körül) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 34 millió forint
Ziffer Sándor: Út az alkonyban, Nagybánya (1911) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 32 millió forint
Vörös Géza: Műtermi csendélet (1930 körül) – 2019. október, Kieselbach Galéria – 30 millió forint
Hantaï Simon: Blanc (1973–74) – 2019. október, Kieselbach Galéria – 30 millió forint
Czóbel Béla: Hátakt (1941) – 2019. október, Virág Judit Galéria – 30 millió forint
Batthyány Gyula: Autóban (1930) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 30 millió forint
Vaszary János: Akt műteremben (1920 körül) – 2019. december, Virág Judit Galéria – 30 millió forint

3. TÁBLÁZAT
2019-ben magyarországi árveréseken élő művészek 5 millió forint felett elkelt műtárgyai (leütési árak jutalék nélkül; a vastagon szedett nevek új szerzői árcsúcsot jeleznek)
Lakner László: Metamorfózis – egyszer, aztán, később (1964– 67) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 42 millió forint
Nádler István: Kapcsolat (1971) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 35 millió forint
Keserü Ilona: Pannóterv 3. (1978) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 16 millió forint
Bak Imre: 5th Avenue (1994) – 2019. december, Kieselbach Galéria – 9 millió forint
Nádler István: Háromszög A/2 (1995) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 7,5 millió forint
Jovánovics György: Relief 90 mal 97 I. (1994) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 6,5 millió forint
Jovánovics György: Relief 90 mal 97 III. (1994) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 6,5 millió forint
Keserü Ilona: Madzagírás (1969) – 2019. május, Virág Judit Galéria – 6 millió forint
Nádler István: Lilán (1982) – 2019. november, Virág Judit Galéria – 5 millió forint