Mi harminc (sőt több)...?

2014-es műkereskedelmi rekordok

Martos Gábor

Csattanó maszlaggal döntött rekordot a női nem nevében Georgia O’Keffee, férfiágon Giacometti Szekere gurul az élen, a valaha egyetlen centet érő British Guiana Magenta pedig minden eddigi bélyegeladási rekordot megdöntött. Lássuk a tavalyi aukciók toplistásait!

 
Artemisia Gentileschi: Mária Magdaléna, 1620 k., olaj, vászon Sotheby’s Old Master Paintings Sale, Párizs, 2014. jún. 26. (Lot. 24) Leütési ár: 865 500 euró (Artemisia Gentileschi-mű aukción elért rekordára)
 
A tavalyi év műkereskedelmi összefoglalóját voltaképpen tavalyelőttre is ki kell terjesztenünk, mivel két 2013-as magántranzakció eredménye is csak 2014-ben lett nyilvános. Eszerint 2013 májusában a Sotheby’s egy privát aukciójának keretében ismeretlen vásárló (egyes hírek szerint egy direkt erre a célra összeállt konzorcium) 75 millió dollárért megvette Leonardo da Vinci kevés magánkézben lévő munkáinak egyikét, a Salvator Mundi (1500 körül) című festményt. (Ugyanezt a művet egy évvel korábban, 2012-ben a Dallas Museum is meg akarta vásárolni; az akkori ár állítólag 200 millió dollár lett volna, de az üzlet nem jött létre.) A másik tavaly nyilvánossá lett hír szerint szintén valamikor még 2013-ban a The Edsel & Eleanor Ford House ugyancsak egy magánüzlet keretében, ugyancsak ismeretlen vevőnek kereken 100 millió dollárért adta el Paul Cézanne La Montagne Sainte- Victoire vue du bosquet du Château Noir (1904) című festményét. Ami viszont most már valóban a 2014-es évet illeti, ez megint sokféle árverési csúcsot döntött meg. Áprilisban például a stockholmi Bukowskisnál született meg a legdrágább Picasso-tájkép rekordja: a Paysage méditerranéen című festményért 16,09 millió svéd koronát (548,1 millió forint) fizettek. Amedeo Modigliani esetében franciaországi leütési csúcsot ért az a 13,5 millió euró (4,11 milliárd forint), amelyet a Sotheby’s párizsi árverésén kínált valaki a festő egyik mecénását, Paul Alexandre-t ábrázoló portréjáért. Nemcsak egy országon belül, de az egész világon nem adtak még soha annyit az első festőnőnek tartott 17. századi Artemisia Gentileschi egy művéért, mint júniusban a Sotheby’s ugyancsak párizsi árverésén: a Mary Magdalene című képért, ami 865 500 eurót (1 179 374 dollár) ért. De megdőlt a női művész munkájáért valaha adott legmagasabb leütés rekordja is: Georgia O’Keeffe: Jimson Weed/White Flower No.1 (Csattanó maszlag/Fehér virág No.1; 1932) című képéért novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén 44 405 000 dollárt (10,777 milliárd forint) fizettek. A korábbi női árverési csúcsot Joan Mitchell Cím nélküli (1960) munkája tartotta, a Christie’s májusi New York-i aukcióján elért 11,9 millió dollárral; míg O’Keeffe korábbi szerzői rekordja mindössze 6,2 millió dollár volt (2001, Christie’s). További adalék a most csúcsáron leütött képhez, hogy 1987-ben a Sotheby’s egyik árverésén még csak 990 000, 1994-ben pedig kereken egymillió dollárt adtak érte.
 
Georgia O’Keeffe: Csattanó maszlag/Fehér virág No. 1, 1932, Sotheby’s New York, American Art Sale, 2014. nov. 20. (Lot. 11) Leütési ár: 44 405 000 dollár (Georgia O’Keffee-festmény aukción elért rekordárra, valamint női művész által aukción elért leütési árrekord)

 
   Ami a további érdekes leütési csúcsokat illeti, álljon itt belőlük ízelítőül egy rövid válogatás: áprilisban a Sotheby’s New York-i aukcióján megdőlt a korábbi karátonkénti legmagasabb zafírár: a 28,18 karátos kasmíri baguette-csiszolású zafírért 5,1 millió dollárt (1,13 milliárd forint) adtak; júniusban a Sotheby’s New York-i árverésén Bob Dylan Like a Rolling Stone (1965) című eredeti, ceruzával írt, négyoldalas dalkéziratáért 2 045 000 dollárt (464,8 millió forint) fizetett ki egy nyilván beatrajongó licitáló. (A korábbi könnyűzenei árverési rekordot John Lennon kézzel írt dalszövege tartotta: a Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band című Beatles-albumon lévő A Day In The Life című dalhoz szerzett szöveg 2010-ben 1,2 millió dollárért kelt el.) Soha egyiptomi műtárgyért nem fizettek még annyit, mint Sekhemka írnok Kr. e. 2400–2300 között faragott-festett kőszobráért, amelyet júliusban a Christie’s londoni árverésén 15 762 500 fontért (27 001 163 dollár) szerzett meg új tulajdonosa. Újabb és kisebb az írnok szobránál az a porcelánfejű, a Kammer & Reinhardt cég által gyártott (108. típusszámú, 64 centiméter magas) lánybaba, amely szeptemberben a Bonhams londoni aukcióján 242 500 fonttal (394 000 dollár; 96,760 millió forint) lett a világon eddig árverésen a legdrágábban elkelt baba. Alighanem már modernebb játékok szerelmese az a vásárló, aki az első Apple-1 komputerért fizetett októberben a Bonhams New York-i árverésén 905 000 dollárt, ami a legmagasabb ár a valaha aukcióra került komputer-tételek között. Ugyancsak új csúcstartó lett a maga kategóriájában az a Patek Philippe Supercomplication (1932) zsebóra, amely novemberben a Sotheby’s genfi árverésén 23 237 000 svájci frankot (24 040 817 dollár; 5,927 milliárd forint) ért meg valakinek; ugyanez az óra 1999 decemberében a Sotheby’s New York-i aukcióján még csak 11 millió dolláros leütési árat hozott. Megdőlt tavaly a nyomtatott plakátért kifizetett legmagasabb leütési ár is: a London After Midnight (London éjfél után; 1927) című némafilmet ajánló hirdetményért novemberben a dallasi Heritage aukciósházban 478 000 dollárt (117,3 millió forint) adott egy mozikedvelő; a korábbi plakátrekord A múmia (1932) című horror posztere volt, ez 1997-ben 453 000 dollárt ért meg valakinek. Falra való az a tibeti tanka-szőnyeg (Ming-dinasztia, 1402–1424 között) is, amelyért novemberben a Christie’s hongkongi árverésén 348 440 000 hongkongi dollárt (45 157 824 dollár; 11,024 milliárd forint) fizetett Liu Ji-csien (Liu Yiqian) kínai mozimogul, amivel ez lett minden idők legdrágábban leütött kínai műtárgya; korábban ugyanez a szőnyeg 1994-ben New Yorkban egymillió dollárért, 2002-ben pedig 30 millió hongkongi dollárért cserélt gazdát. Úgyszintén falra kínálkozik E. H. Shepard eredeti Micimackó-illusztrációja (1928), amely decemberben a Sotheby’s londoni árverésén az érte megadott 314 500 fonttal (490 470 dollár; 121,8 millió forint) a világ eddigi legdrágább könyvillusztrációja lett (a korábbi rekord 290 000 font volt). És végül aki 2014 augusztusa után a világ legdrágább szarvasmarháját szeretné a magáénak tudni, annak azóta 131 250 fontnál (51,5 millió forint) többet kell fizetnie, ennyit adtak ugyanis akkor egy Limousin fajtájú tehénért az észak-angliai Carlisleben a Harrison & Herrington aukciósház marhaárverésén. Ha pedig valaki a jó vásárra hozzá illő (árú) borral akarna koccintani, nos, októberben a Sotheby’s hongkongi árverésén megdőlt az egyetlen üveg borért kifizetett aukciós rekord is, amikor 114 palack Romanée-Conti Superlotért valaki 12 556 250 hongkongi dollárt (1 609 776 dollár) fizetett, ami palackonként 14 121 dollárt jelent.
 
Sotheby’s, Old Master & British Paintings Evening Sale, London, 2014. dec. 3. (Lot. 44), Leütési ár: 30 322 500 font
 
 
   A képregények piacán Hergé (Georges Remi) egy aláírt, dupla belső címlapoldal-rajza egy Tintin-képregényhez (1937) májusban a párizsi Artcurial árverezőház aukcióján ért el új csúcsot 2 654 400 euróval (3 582 113 dollár), és nem sokkal maradt el ettől az Action Comics 1. száma sem (1938. júniusi szám, az első Supermanképregénysztori!) az érte augusztusban az eBay-en megadott 3 207 852 dollárral (761 millió forint; érdemes megjegyezni, hogy a füzet eredeti ára 10 cent volt, egyegy példánya pedig eddig a legdrágábban 1992-ben 86 000, 1997-ben 150 000, 2010-ben egymillió, 2012-ben pedig 2,161 millió dollárért kelt el). Ugyancsak új rekord született a bélyegek árverési piacán: az 1856-os British Guiana egycentes Magenta (azaz bíborvörös színű, amelyből mindössze ez az egyetlen példány ismert) júniusban a Sotheby’s New York-i aukcióján 9 480 000 dollárért talált új tulajdonosra; korábban 1922-ben 35 000, 1970-ben 280 000, 1980-ban pedig 935 000 dollárt fizettek érte (ami minden esetben az éppen akkori csúcsár volt).
 
British Guiana egycentes Magenta, 1856 Sotheby’s New York, 2014. jún. 17. Leütési ár: 9 480 000 dollár (bélyegárverési világrekord)
 
 
   Ami a fotók árverési szereplését illeti, ott 2014-ben két igazán kiemelkedő ár született… csakhogy mind a kettőben van némi – fogalmazzunk talán úgy – bizonytalanság. Az első eset viszonylag egyszerű: Cindy Sherman Untitled film stills című, 21 egyedi fotóból álló, tíz példányban készített tablója (1977–1980) esetében, amelyért novemberben a Christie’s New York-i aukcióján fizetett valaki 6 773 000 dollárt (1,656 milliárd forint), csak az a kérdés, hogy a művésznő által készített összeállítás tekinthető-e egyetlen „fotónak”, azaz „veri-e” a jelenlegi fotó-csúcstartót, Andreas Gursky Rhein II. (1999) című, valóban egyetlen darab felvételét, amelyért 2011 novemberében a Christie’s New York-i árverésén fizettek 4 338 500 dollárt (992,5 millió forint). A másik esetben ez nem kérdés: Peter Lik Phantom című fekete-fehér felvétele, amelyért a hírek szerint egy magánüzlet keretében valaki 6,5 millió dollárt (1,604 milliárd forint) adott a művész egyik saját galériájában, mindenképpen magasan új csúcstartó lenne – ha a nemzetközi sajtó a hír közzététele óta nem kérdőjelezné meg folyamatosan annak valódiságát… Úgyhogy ezt a két összeget inkább csak az érdekesség kedvéért mentsük el egyelőre.
 
Tibeti hímzett selyem tanka-szőnyeg (Ming-dinasztia, 1402–1424 között) Christie’s Hongkong, 2014. nov. 26. (Sale 3370, Lot 3001) Leütési ár: 348 440 000 hongkongi dollár

 
   Mindezek után pedig nézzük végre a szó klasszikus értelmében vett műtárgyak területét. A piac itt is igazán jól teljesített: hogy csak a két vezető aukciósház legkiemelkedőbb tavalyi aukciós összleütéseit említsem, november 4-én a Sotheby’s New York-i impresszionista és modern árverése (ahol a kalapács alá vitt 73 tétel 80 százalékát eladták) 422,1 millió dolláros (104,18 milliárd forint) bevétellel a cég történetének eddigi legsikeresebb aukciója volt; egy héttel később, november 12-én a Christie’s ugyancsak New York-i háború utáni és kortárs árverésének 852 887 000 dolláros (209,2 milliárd forint) összleütése pedig már egyenesen minden idők legnagyobb egyestés árverési bevételét hozta. Az év legnagyobb licitemelkedését pedig alighanem az a 33 centiméteres aranyozott bronz Buddha-szobor érte el, amelyet a németországi Kemptenben a Kühling aukciósház januári árverésén 100 eurós kikiáltási áron vittek kalapács alá, ám a leütési ára ennek pontosan 2300-szorosa, 230 000 euró lett.
   Ami pedig a sokféle tavalyi árverési rekord közül talán a legizgalmasabbat, a 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt műtárgyak összesített listáját illeti (lásd II. táblázat), nos, oda negyven tétel – 32 festmény, három szobor, két autó, egy szőnyeg, egy kínai porcelán és egy gyémánt – tudott felkerülni (egy évvel korábban még „csak” 35 tárgy lépte át a 30 millió dolláros árhatárt). Az élen Alberto Giacometti szobra végzett: az érte novemberben New Yorkban megadott 100 965 000 dollár az összesített árverési toplistán a 7., ha a nyilvánosságot kapott magánüzleteket is nézzük, akkor a 15. helyhez volt elegendő. Hét munkával szerepel a listán Andy Warhol, néggyel Francis Bacon, hárommal Mark Rothko; egyéni leütési csúcsot ért el Cy Twombly, Edouard Manet, William Turner, Georgia O’Keeffe, Ed Ruscha, valamint Jasper Johns, aki ezzel a magánüzletek után – False Start (Hamis kezdet; 1959) című képét 2006 októberében New Yorkban Kenneth Griffin 80 millió dollárért vette meg David Geffentől – az árveréseken is a legdrágábban eladott élő művész is lett.
 
• • •
 
Egry József: Viharos öböl, 1930-as évek második fele, olaj, vászon, 114 × 125 cm Virág Judit Galéria, 2014. december, 48. aukció, 184. tétel. Leütési ár: 61 millió forint
 
A külföldi sikerek után vegyük hazafelé az irányt – bár egy kicsit azért maradjunk még a határainkon túl, hiszen magyar (származású) művészek munkáiért tavaly is ott fizették a legmagasabb összegeket. Hantai Simon: M.B.2. (Mariale; 1960/61) című képéért például decemberben a Sotheby’s párizsi árverésén 2 001 500 eurót (2 461 465 dollár; 611,8 millió forint) fizettek; ez a második legmagasabb ár, amit magyar alkotásért valaha is adtak (az első is egy Hantai, amiért pont egy évvel korábban ugyanott 2 561 500 eurót – 774,8 millió forint – fizetett ki valaki). Élő magyar (származású) művész esetében pedig Reigl Judit ért el új csúcsárat: Outburst (Robbanás; 1956) című képéért a február– márciusban megrendezett londoni Art14 vásáron a Makláry Galéria standján 220 000 fontot (367 400 dollár; 82,8 millió forint) fizetett egy angol gyűjtő.
   Idehaza persze jóval alacsonyabbak a kortárs művészek árai: a két legnagyobb tavalyi aukciós sikert Szabó Ákos („Aki másnak képet”… (1967), június, Kieselbach Galéria) és Lakner László (Rózsák (1969), október, Virág Judit Galéria) érte el öt-öt millió forintos leütésekkel. (Az első helyet ezen a listán is Reigl Judit tartja Tömbírás (1959/60) című képével, amelyet még 2008 decemberében ütöttek le 28 millió forintért az Erdész és a Makláry Galériák közös árverésén.)
 
Shepard, E. H.: Micimackó, 65 × 57 mm, ceruza Sotheby’s English Literature, History, Children’s Books and Illustrations Sale, London, 2014. dec. 9. (Lot. 280), Leütési ár: 6250 font
 
   Új árverési csúcs született viszont a hazai könyvek piacán: decemberben a Központi Antikvárium aukcióján Bolyai Farkas: Tentamen juventutem studiosam in elementa matheseos purae, elementaris ac sublimioris, methodo intuitiva, evidentiaeqae huic propria, introducendi. Cum appendice triplici; Bolyai János: Appendix (1832) című kötete – ez Bolyai Farkas nem-euklideszi geometriai rendszerének első kiadása, amely fia, Bolyai János híres munkáját is tartalmazza – ötmillió forintos kikiáltási árról indulva 26 millió forintig jutott a licitek során, így vevője végül a jutalékokkal együtt 29,9 millió forintot fizetett ki érte. A numizmatikai tételek sorában viszont „csak” a második lett I. Lipót 10 dukátosa (1695, Kolozsvár), amelyet októberben a Nudelman Numismatica árverésén 60 000 eurón (18,4 millió forint; kikiáltási ár: 35 000 euró) ütöttek le (az első itt így továbbra is II. Ulászló 10 aranyforintosa (1506), amely még 2012 júniusában ért el a Pannonia Terra Numizmatika árverésén 120 000 eurós leütési árat (36,72 millió forint).
   És akkor az első és a második helyek után legyen még egy harmadik is: a kéziratok összesített leütési listáján ezt az előkelő helyezést érte el Nagysándor József vezérőrnagy aradi vértanú búcsúlevele nagybátyjához, amelyet decemberben a Központi Antikváriumban 14 millió forinton ütöttek le, és amelyet állami elővételi jogával élve a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ vett meg.
   És akkor végül lássuk a 2014-ben itthon 30 millió forint felett elkelt műkincsek listáját (lásd I. táblázat). Erre 23 tétel került fel (egy évvel korábban csak 15 ilyen volt), csupa festmény, 13 a Kieselbach, tíz pedig a Virág Judit Galéria árveréseiről. Az élre Márffy Ödön Saloméja (1911–21; védett) ért fel 72 millió forinttal (jutalékkal együtt 86,4 millió; ez a 22. helyet jelenti a hazai összesített leütési listán; a 2013-as éllovas Kernstok Károly „csak” 65 millióig jutott). A listán Vaszary János öt művel szerepel, Berény Róbert hárommal, mindenki más csak eggyel-eggyel. Új szerzői csúcsot Márffy, Berény, Ziffer, Egry, Rippl-Rónai és Kádár Béla ért el, utóbbi ráadásul először jutott fel a 30 millió felettiek élmezőnyébe.
 
 
2014-ben a magyarországi árveréseken 30 millió forint felett elkelt műtárgyak (leütési árak)
 
Márffy Ödön: Salome, 1911–21, olaj, vászon, 200 × 70 cm Kieselbach Galéria, 2014. december, 48. aukció, 63. tétel. Leütési ár: 72 millió forint
 
Márffy Ödön: Salome (1911–21; védett) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 72 millió forint
Berény Róbert: Alvó nő fekete vázával (1927–28) – Virág Judit Galéria, 2014. december – 70 millió forint
Ziffer Sándor: Nagybányai táj boglyákkal (1908; hátoldalán: Tihanyi Lajos portréja, 1907 körül) – Kieselbach Galéria, 2014. június – 66 millió forint
Szinyei Merse Pál: Szerelmespár II. (1918; védett) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 65 millió forint
Egry József: Viharos öböl (1930-as évek második fele) – Virág Judit Galéria, 2014. december – 61 millió forint
Rippl-Rónai József: Kék ruhás lány virágos kalapban (1909 körül) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 60 millió forint (1977-ben a BÁV árverésén 48 000 forintért ütötték le)
Berény Róbert: Nő pohárral (1905; védett) – Kieselbach Galéria, 2014. október – 52 millió forint
Vaszary János: San Remo (1937) – Virág Judit Galéria, 2014. október – 48 millió forint
Vaszary János: Nők tükörrel (1901; védett) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 42 millió forint
Vaszary János: Koncert Viareggióban (1929) – Virág Judit Galéria, 2014. december – 40 millió forint
Paál László: Erdőrészlet sziklákkal (1876) – Virág Judit Galéria, 2014. május – 38 millió forint
Perlrott Csaba Vilmos: Kecskeméti főtér (1910-es évek eleje) – Virág Judit Galéria, 2014. október – 38 millió forint
Kádár Béla: Kompozíció gyümölcsöstállal és hegedűvel (1926 körül) – Kieselbach Galéria, 2014. október – 36 millió forint
Galimberti Sándor: Óbudai részlet (1911) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 36 millió forint
Munkácsy Mihály: Szerelmi dal (1888) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 36 millió forint
Czigány Dezső: Provence (1926–1930 között) – Kieselbach Galéria, 2014. június – 35 millió forint
Gulácsy Lajos: Romantikus táj nőalakkal (Kertben; 1910 körül) – Kieselbach Galéria, 2014. október – 34 millió forint
Ferenczy Károly: Tavaszi táj (Domboldal; 1898) – Kieselbach Galéria, 2014. december – 34 millió forint (1963 decemberében a BÁV árverésén 3200 forintért ütötték le)
Vaszary János: Viharos Adria (Vihar Rimini felett) – Virág Judit Galéria, 2014. május – 32 millió forint
Vaszary János: Strandon (Strand Portoroseban; 1928 körül) – Kieselbach Galéria, 2014. június – 32 millió forint
Boromisza Tibor: Tavasz Nagybányán (1908) – Virág Judit Galéria, 2014. október – 32 millió forint
Aba-Novák Vilmos: Trecento város (1930) – Virág Judit Galéria, 2014. december – 32 millió forint
Berény Róbert: Szőlős csendélet (1928) – Virág Judit Galéria, 2014. május – 30 millió forint
 
Lakner László: Rózsák, 1969, olaj, vászon, 100 × 80 cm Virág Judit Galéria, 2014. október 47. aukció, 37. tétel. Leütési ár: 5 millió forint
 
 
 
2014-ben a világon 30 millió dollár felett elkelt műtárgyak (jutalékkal számolt árak)
 
Alberto Giacometti: Szekér (2/6), festett bronz, fatalapzat, 1951–52, magasság: 144,7 cm. Sotheby’s New York, Impressionist & Modern Art Evening Sale, 2014. nov. 4. (Lot. 25) Leütési ár: 100 965 000 dollár
 
Alberto Giacometti: Chariot (Szekér; 1951–52) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 100 965 000 dollár (25,121 milliárd forint; egyes hírek szerint a vevő Steven Cohen)
Barnett Newman: Black Fire I. (Fekete tűz I.; 1961) – 2014. május, Christie’s, New York – 84 165 000 dollár (18,615 milliárd forint; becsült ár: 50 millió dollár körül; 1976-ban a Sotheby’s aukcióján New Yorkban 95 000 dollárért kelt el)
Andy Warhol: Triple Elvis (Hármas Elvis; 1963) – 2014. november, Christie’s, New York – 81 925 000 dollár (20,038 milliárd forint; becsült ár: 60 millió dollár körül; kikiáltási ár: 49 millió dollár; leütési ár: 73 millió dollár; 1977-ben mostani eladója 83 000 dollárért vette)
Francis Bacon: Three Studies for a Portrait of John Edwards (Három tanulmány John Edwards portréjához; 1984) – 2014. május, Christie’s, New York – 80 805 000 dollár (17,886 milliárd forint; becsült ár: 75 millió dollár körül; 2001 februárjában a Christie’s londoni árverésén 3 083 750 fontért (4 497 885 dollár) kelt el)
Amedeo Modigliani: Tete (Fej; kőszobor; 1911–12) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 70 725 000 dollár (17,596 milliárd forint; becsült ár: 45 millió dollár körül; kikiáltási ár: 38 millió dollár; leütési ár: 63 millió dollár)
Francis Bacon: Portrait of George Dyer Talking (George Dyer portréja beszéd közben; 1966) – 2014. február, Christie’s, London – 42 194 500 font (70 042 870 dollár; 15,9 milliárd forint; leütési ár: 37,6 millió font; 2000-ben a Christie’s New York-i árverésén 6,6 millió dollárért kelt el, akkor ez volt a szerző árverési rekordja)
Andy Warhol: Four Marlons (Négy Marlon; 1966) – 2014. november, Christie’s, New York – 69 605 000 dollár (17,023 milliárd forint; becsült ár: 60 millió dollár körül; kikiáltási ár: 24 millió dollár; leütési ár: 62 millió dollár)
Cy Twombly: Untitled (Cím nélkül; 1970) – 2014. november, Christie’s, New York – 69 605 000 dollár (17,023 milliárd forint; becsült ár: 35–55 millió dollár; leütési ár: 62 millió dollár)
Mark Rothko: Untitled (Cím nélkül; 1952) – 2014. május, Christie’s, New York – 66 245 000 dollár (14,651 milliárd forint; becsült ár: 50 millió dollár körül)
Edouard Manet: Le Printemps (Tavasz; 1881) – 2014. november, Christie’s, New York – 65 125 000 dollár (16,124 milliárd forint; becsült ár: 25–35 millió dollár; vevő: J. Paul Getty Múzeum)
Andy Warhol: Race Riot (Zavargások; 1964) – 2014. május, Christie’s, New York – 62 885 000 dollár (13,917 milliárd forint; becsült ár: 45 millió dollár körül; 1992 novemberében a Christie’s New York-i aukcióján 627 000 dollárért kelt el)
Vincent Van Gogh: Nature morte, vase aux marguerites et coquelicots (Csendélet, váza margarétákkal és pipacsokkal; 1890) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 61 765 000 dollár (15,366 milliárd forint; becsült ár: 30–50 millió dollár; vevő: Vang Csung-csün (Wang Zhongjun) kínai filmmogul)
Mark Rothko: Untitled (Red, Blue, Orange) (Cím nélkül. Vörös, kék, narancs; 1955) – 2014. május, Phillips, New York – 56 165 000 dollár (2007 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 34 201 000 dollárért kelt el)
Claude Monet: Nympheas (Vízililiomok; 1906) – 2014. június, Sotheby’s, London – 31 722 500 millió font (54 071 001 dollár; 12,127 milliárd forint; becsült ár: 20–30 millió font; leütési ár: 28 250 000 font; 2010 júniusában a Christie’s londoni árverésén 30–40 millió fontra becsülték, akkor nem kelt el)
William Turner: Rome, from Mount Aventine (Róma az Aventine hegyről; 1828–36) – 2014. december, Sotheby’s, London – 30 322 500 font (47 430 455 dollár; 11,796 milliárd forint; becsült ár: 15–20 millió font; 1878-ban Archibald Primrose későbbi brit kormányfő 6142 fontot fizetett érte egy árverésen; akkor ez is rekordösszeg volt; most az ő családja adta el)
Francis Bacon: Three Studios for Portrait of George Dyer (Három tanulmány G. D. portréjához; 1967) – 2014. június, Sotheby’s, London – 26 682 500 font (45 400 274 dollár; 16,9 milliárd forint; becsült ár: 15–20 millió font; kikiáltási ár: 12,5 millió font) 
Tibeti tanka-szőnyeg (Ming-dinasztia, 1402–1424 között) – 2014. november, Christie’s, Hongkong – 348 440 000 hongkongi dollár (45 157 824 dollár; 11,024 milliárd forint; becsült ár: 80 millió hongkongi dollár; leütési ár: 310 000 000 hongkongi dollár; vevő: Liu Ji-csien (Liu Yiqian); minden idők legdrágábban leütött kínai műtárgya; 1994-ben New Yorkban 1 millió dollárért; 2002-ben 30 millió hongkongi dollárért adták el)
Mark Rothko: No.21 (Red, Brown, Black and Orange) (Cím nélkül. Vörös, barna, fekete és narancs; 1951) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 44 965 000 dollár (11,088 milliárd forint; becsült ár: 35–50 millió dollár) 
Francis Bacon: Seated Figure (Ülő alak; 1960) – 2014. november, Christie’s, New York – 44 965 000 dollár (10,997 milliárd forint; becsült ár: 40–60 millió dollár) 
Georgia O’Keeffe: Jimson Weed/White Flower No. 1(Csattanó maszlag/Fehér virág No. 1; 1932) – 2014. november; Sotheby’s, New York – 44 405 000 dollár (10,777 milliárd forint; becsült ár: 10–15 millió dollár; a legmagasabb női művész ár aukción; 1987-ben a Sotheby’s aukcióján 990 000, 1994-ben 1 000 000 dollárért cserélt gazdát)
Andy Warhol: White Marilyn (Fehér Marilyn; 1962) – 2014. május, Christie’s, New York – 41 045 000 dollár (9,081 milliárd forint; becsült ár: 12–18 millió dollár)
Mark Rothko: Untitled (Cím nélkül; 1970) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 39 925 000 dollár (9,841 milliárd forint; becsült ár: 15–20 millió dollár)
Ferrari 250 Testa Rossa (1957) – 2014. február, Hemmings, Nagy-Britannia – 24 millió font (39,2 millió dollár; 8,8 milliárd forint; magánüzlet)
Ferrari 250 GTO Berlinetta (1962) – 2014. augusztus, Bonhams, Quail Lodge Auction, Carmel, California – 38 115 000 dollár (8,938 milliárd forint; kikiáltási ár: 11 millió dollár; leütési ár: 34,65 millió dollár; aukción a legdrágábban elkelt autó)
Mark Rothko: Untitled – Yellow, Orange, Yellow, Light Orange (Cím nélkül – Sárga, narancs, sárga, világosnarancs; 1955) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 36 565 000 dollár (9,012 milliárd forint; becsült ár: 20–30 millió dollár) 
Kínai porceláncsésze, Ming-dinasztia, Csenghua császár (1465–1487) idejéből (úgynevezett „Csirkés csésze”, 8 centiméter, fül nélkül) – 2014. április, Sotheby’s, Hongkong – 281 240 000 hongkongi dollár (36,05 millió dollár; 8,007 milliárd forint; leütési ár: 250 millió hongkongi dollár; tulajdonos: Liu Ji-csien (Liu Yiqian); 1999-ben 3,7 millió dollárért cserélt gazdát)
Jasper Johns: Flag (Zászló; 1983) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 36 005 000 dollár (8,876 milliárd forint; becsült ár: 15–20 millió dollár)
Andy Warhol: Fright Wig (Ijedt paróka; önarckép; 1986) – 2014. június, Art Basel, Skarstedt Gallery, magánüzlet – 35 millió dollár (7,8 milliárd forint; 2010 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén egy ugyanilyen kép 32 562 500 dollárért kelt el (10–15 millióra becsülték)
Jean-Michel Basquiat: Untitled (Cím nélkül; 1981) – 2014. május, Christie’s, New York – 34 885 000 dollár (7,712 milliárd forint; becsült ár: 20–30 millió dollár)
Juan Gris: Nature Morte a la Nappe a Carreaux (Csendélet kockás abrosszal; 1915) – 2014. február, Christie’s, London – 34 802 500 font (56 658 470 dollár; 12,943 milliárd forint; becsült ár: 12–18 millió font)
Jeff Koons: Jim Beam – J. B. Turner Train (1986) – 2014. május, Christie’s, New York – 33 765 000 dollár (7,468 milliárd forint; becsült ár: 30 millió dollár körül; ugyanennek a szobornak egy másik példánya 2004 májusában a Christie’s New York-i árverésén 5 495 000 dollárért kelt el)
Claude Monet: Alice Hoschedé au jardin (Alice Hoschedé a kertben; 1881) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 33 765 000 dollár (8,401 milliárd forint; becsült ár: 25–35 millió dollár)
9,75 karátos (1,95 grammos) kék gyémánt – 2014. november, Sotheby’s, New York – 32 645 000 dollár (8,020 milliárd forint; becsült ár: 10–15 millió dollár; minden idők legdrágább kék gyémántja; minden idők legmagasabb karátonkénti gyémántára)
Gerhard Richter: Abstraktes Bild (Absztrakt kép; 1989) – 2014. február, Christie’s, London – 19 570 500 font (32 487 030 dollár)
Camille Pissarro: Le Boulevard Montmartre, matinee de printemps (A Boulevard Montmartre, tavaszi reggel; 1897) – 2014. február, Sotheby’s, London – 19 682 500 font (32 108 062 dollár; 7,3 milliárd forint; becsült ár: 7–10 millió font; a korábbi legdrágább Pissarro-mű A Tél volt, amelyért 13 millió dollárt (kb. 8 millió font) fizettek 2007-ben New Yorkban)
Pablo Picasso: Le Sauvetage (A mentés; 1932) – 2014. május, Sotheby’s, New York – 31 525 000 dollár (6,963 milliárd forint; becsült ár: 14–18 millió dollár; 2004 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén 14 792 000 dollárért kelt el)
Andy Warhol: Liz 3 (Early Colored Liz; Korai színezett Liz; 1963) – 2014. november, Sotheby’s, New York – 31 525 000 dollár (7,773 milliárd forint; becsült ár: 30 millió dollár körül)
Gerhard Richter: Abstraktes Bild (648-3) (Absztrakt kép (648-3); 1987) – 2014. november, Christie’s, New York – 31 525 000 (7,710 milliárd forint; becsült ár: 20–30 millió dollár; leütési ár: 28 millió dollár)
Ed Ruscha: Smash (1963) – 2014. november, Christie’s, New York – 30 405 000 dollár (7,435 milliárd forint; becsült ár: 15–20 millió dollár; leütési ár: 27 millió dollár; Rucha korábbi rekordja: Burning Gas Station (1965–66) – 2007. november, Christie’s, New York – 6 985 000 dollár)
Andy Warhol: Six Self-Portraits (Hat önarckép; 1986) – 2014. május, Sotheby’s, New York – 30 125 000 dollár (6,733 milliárd forint; becsült ár: 25–35 millió dollár)
 

 

2013 tavaszán jelent meg Martos Gábor Műkereskedelem – Egy cápa ára című könyve (lásd: Artmagazin 58, 2013/4, 63. oldal), amelynek Függelékében a szerző sokoldalas táblázatokban közli a világon 30 millió dollárnál, illetve az idehaza 30 millió forintnál magasabb összegért elkelt műalkotások listáját – a nyomdába adás kényszere miatt 2012. december 31-ikével bezárólag. Tavaly januárban ezeket a listákat lapunkban egészítette ki a 2013-as év legfontosabb nemzetközi és hazai műtárgypiaci eredményeivel (lásd: Artmagazin 65, 2014/1, 8–15. oldal), most pedig a tavalyi év adataival teszi újra aktuálissá a Függelék – terveink szerint ezentúl is minden év elején frissülő – „függelékét”.