Artmagazin 75
Idei első számunkban áttekintjük 2014 műkereskedelmi rekordjait, aztán jönnek a reflexiók: Váli Dezső festészetére, a körképre, amit kortárs kurátorok rendeztek a nemrég kortárs gyűjteményekbe került művekből az Új Budapest Galériában, vagy a Ludwig Múzeum új kiállítására. E cikkünk címe, a Rám csajok még nem voltak ilyen hatással megelőlegezi a következő írást, ami Déri Miklós fotói kapcsán beszél valami nemzedéki jellegzetességről, és azt talán nem mindenki tudja, hogy Déri Miklós volt az egyik szereplője (Marozsán Erika mellett) a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című kultfilmnek. Déri Miklós fotóiról egyébként hozzánk egy pszichiáter írt, feltárva mi húzódik a rezzenéstelen arc, mint jelenség mögött.
Arc után test: Bernát András korai fotóin a feleségéét látjuk, különös megoldással meggyötörve – persze csak a képet, majd jön az üvegember, sőt, nálunk üvegnő egyenesen a drezdai higiéniai múzeumból. Innen Münchenbe látogatunk, az időben meg a második világháború utáni időszakba, nyomon követve a németek által elhurcolt műkincsek, sőt egyenesen a magyar korona útját. Aztán hamisítás, a Beltracchi-ügy, ami előző témánkhoz sok ponton kötődik, hiszen nagyrészt a nácik által megsemmisített, vagy miattuk bizonytalan sorsú művek miatt futhattak be elképesztő karriert Beltracchi hamisítványai. Végül „diétás” város- és kiállításnéző túra Pozsonyban, illetve könyvajánlóink, amelyeket Siena köt össze: Péter András tanulmányainak témái között ott a sienai trecento, a másik könyvből pedig kiderül (vagy pont nem derül ki?), hogy mit csinált Zsigmond király Sienában kilenc hónapon keresztül, arra várva, hogy Rómában végre császárrá koronázzák. És a hónap szenzációja: kihirdették, hogy áprilisban indul az OFF biennale budapest!
TARTALOMJEGYZÉK:
4 ARTANZIX
6 Martos Gábor: MI HARMINC (SŐT TÖBB)...? – 2014-es műkereskedelmi rekordok
14 P. Szűcs Julianna: FRAME, GAME ÉS SEMMI – Deske gúzsba kötve
18 Topor Tünde: KORTÁRS MŰVÉSZETI KRÉTAKÖR – Az Új Budapest Galéria kiállításáról
24 Winkler Nóra: RÁM CSAJOK MÉG NEM VOLTAK ILYEN HATÁSSAL – Jasmina Cibic és Sonia Delaunay kiállításairól
30 Unoka Zsolt: POSZTTRAUMÁS ELLEN-ARCKÉPREZSIM – Déri Miklós fotói
34 Farkas Viola: BERNÁT ANDRÁS: TEST
40 Mélyi József: A CSODÁLATOS ÜVEGEMBER – A drezdai Higiéniai Múzeum történetei | 1. rész
44 Kovács Ágnes: KULTÚRTÖRTÉNETI RÉMMESE – Magyar műkincsek a müncheni Central Collecting Pointban 1945–1946 (1. rész)
50 Adél Thüroff: H MINT HAMISÍTÁS – A Beltracchi-ügy
56 Rieder Gábor: POZSONYI DIÉTA
60 Fehér Ildikó: KETTŐS KÖTŐDÉSBEN – Péter András (1903–1944) életműve
62 Fáy Miklós: ZSIGMOND KIRÁLY SIENÁBAN – avagy HAJRÁ, KOVÁCS BÁCSI!
A csodálatos Üvegember
A fertőtlenítőszagú névről sokkoló preparátumok, orvosi műszerek, népjólét és népnevelés jut eszünkbe, holott a drezdai Higiéniai Múzeum inkább afféle csodák palotája, melynek 1930-as megnyitóján az Odol-király társaságában egy Üvegember fogadta a látogatókat.
Hajrá, Kovács bácsi!
Miért töltött Zsigmond király népes kíséretével 9 hónapot Sienában, római megkoronázására várva? Ezzel foglalkozik egy Itália-mániás történész. Szerzőnk pedig azzal, milyen érzés önreflektív történeti munkákat olvasni.
Kettős kötődésben
1944-ben a nyilasok elhurcolták az egyik legígéretesebb tehetségnek számító művészettörténészt, Péter Andrást, az itáliai trecento festészet kutatóját. Tanulmányai közül néhány most először jelent meg magyarul.
Pozsonyi diéta
Hétvégi villámlátogatás a legközelebbi szomszédos fővárosban, Pozsonyban. Körkép tippekkel, csalódásokkal és meglepetésekkel.
H mint hamisítás
A „Beltracchi-ügy” 2010 nyarán robbant ki Németországban és 2011 őszén vette kezdetét Kölnben a bírósági tárgyalás. A festőt az a Heinrich Campendonk-kép buktatta le, melyet a neves Lempertz aukciósház bocsátott árverésre, de a laborvizsgálatok kiderítették, hogy a festményen használt titánfehér 1914-ben még nem létezett. Szinte elképzelhetetlen, hogy a minden részletre odafigyelő, végtelenül precíz és felkészült Wolfgang Beltracchi kétes értékű művészi karrierjének éppen egy ilyen banális hiba vetett véget. Beltracchi jelenleg is börtönbüntetését tölti (segítőkész feleségével együtt), mégis most futott be igazán: dokumentumfilmek, riportok tucatjaiban nyilatkozik készségesen és mutatja be nem kis büszkeséggel kivételes tehetségét. A Beltracchi házaspár nemrégiben a Rowohlt kiadónál megjelentetett memoárja sem egy bűntudattal átitatott beismerő vallomás.
Bernát András: Test
Bernát Andrással kapcsolatban mindig olyan érzésem van, hogy örökké fest, hogy a fejében egyfolytában húzza a vonalakat, csavarja a hullámokat, akkor is, amikor éppen beszélgetünk vagy csak úgy vagyunk. Miként Nabokov Luzsinja, aki világméretű sakkjátszmába keveredett, Bernát is egy világméretű, mindent átható és kényszeres festészetjátszmának lett a rabja. Ennél szenvedélyesebb, erotikusabb absztrakt festészetet nem ismerek.
Kultúrtörténeti rémmese
A Monuments Men híres különítményének emlékét ápoló alapítvány ma is kutat a második világháborúban eltűnt, lappangó műalkotások után. A hőskorról, a „műkincsvadászok” és a müncheni gyűjtőpont hétköznapjairól, valamint a magyar koronaékszerek felbukkanásáról is olvashatnak kultúrtörténeti (rém)mesénkben.
Poszttraumás ellen-arcképrezsim
Ellenszegülésben megátalkodott gyerekek, akikre Kádár-anyu nem mosolygott vissza, avagy milyen arcot éltek ki maguknak a magyar underground alakjai? Déri Miklós portrésorozatáról.
Rám csajok még nem voltak ilyen hatással
Jasmina Cibic Spielraum – The Nation Loves It kiállítása olyan, ahol világossá válik, miért kell múzeumba járni. Sok olyan kiállítás van, ahol utólag a katalógusból is nagyjából korrekt képet kapunk arról, mi lehetett a falakon, de a Ludwigban most megvalósult élmény alig reprodukálható papíron.
Kortárs művészeti krétakör
Az Új Budapest Galéria új színhelyhez új műsor kell alapon azt találta ki, hogy bemutatja, milyen 2010 után készült kortárs művek kerültek az általuk feltérképezett (leginkább budapesti) magyar magángyűjteményekbe az elmúlt négy évben.
Frame, game és semmi
„Váli Dezső festészete a 20. századi művészet egyik legszebb, legszomorúbb, legcsöndesebben suttogó erdeje.” Nézzük tehát a nemrég zárult Műcsarnok-beli kiállítás kapcsán, hogy miről suttog ez az erdő, és nézzük, milyen életforma párosul a képekhez. És ha olvasóink még annál is többet akarnak megtudni Váli Dezsőről, mint ami cikkünkből kiderül, látogassanak el a deske.hu-ra!
Mi harminc (sőt több)...?
Csattanó maszlaggal döntött rekordot a női nem nevében Georgia O’Keffee, férfiágon Giacometti Szekere gurul az élen, a valaha egyetlen centet érő British Guiana Magenta pedig minden eddigi bélyegeladási rekordot megdöntött. Lássuk a tavalyi aukciók toplistásait!