Szerkesztői beköszönő

Topor Tünde

Idei első számunkban áttekintjük 2014 műkereskedelmi rekordjait, aztán jönnek a reflexiók: Váli Dezső festészetére, a körképre, amit kortárs kurátorok rendeztek a nemrég kortárs gyűjteményekbe került művekből az Új Budapest Galériában, vagy a Ludwig Múzeum új kiállítására. E cikkünk címe, a Rám csajok még nem voltak ilyen hatással megelőlegezi a következő írást, ami Déri Miklós fotói kapcsán beszél valami nemzedéki jellegzetességről, és azt talán nem mindenki tudja, hogy Déri Miklós volt az egyik szereplője (Marozsán Erika mellett) a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című kultfilmnek. Déri Miklós fotóiról egyébként hozzánk egy pszichiáter írt, feltárva mi húzódik a rezzenéstelen arc, mint jelenség mögött.

Arc után test: Bernát András korai fotóin a feleségéét látjuk, különös megoldással meggyötörve – persze csak a képet, majd jön az üvegember, sőt, nálunk üvegnő egyenesen a drezdai higiéniai múzeumból. Innen Münchenbe látogatunk, az időben meg a második világháború utáni időszakba, nyomon követve a németek által elhurcolt műkincsek, sőt egyenesen a magyar korona útját. Aztán hamisítás, a Beltracchi-ügy, ami előző témánkhoz sok ponton kötődik, hiszen nagyrészt a nácik által megsemmisített, vagy miattuk bizonytalan sorsú művek miatt futhattak be elképesztő karriert Beltracchi hamisítványai. Végül „diétás” város- és kiállításnéző túra Pozsonyban, illetve könyvajánlóink, amelyeket Siena köt össze: Péter András tanulmányainak témái között ott a sienai trecento, a másik könyvből pedig kiderül (vagy pont nem derül ki?), hogy mit csinált Zsigmond király Sienában kilenc hónapon keresztül, arra várva, hogy Rómában végre császárrá koronázzák. És a hónap szenzációja: kihirdették, hogy áprilisban indul az OFF biennale budapest!