Kiállításajánló: Cy Twombly

Rieder Gábor

Az absztrakt expresszionizmus Olaszországba áttelepített amerikai sztárja, Cy Twombly Bécsben állít ki. A múzeumnegyed fekete kockájának, a Mumoknak sikerült leszerveznie a nyolcvanadik életévén túl is lelkesen dolgozó nonfiguratív festőt, a könnyed fehérben úszó mediterrán gesztusok mesterét.

34 kiallitasajanlo3

Cy Twombly: Héró és Leandrosz (Christopher Marlowe-nak), 1985, olaj alapú falfesték, olaj, vászon, 202×254 cm, magángyűjtemény Fotó: Archiv Nicola del Roscio, Rom / Jochen Littkemann © Cy Twombly

Twombly a nemzetközi absztrakció egyik tartóoszlopaként tett szert világhírnévre az ötvenes-hatvanas években. Előtte – Rauschenberg barátja tanácsára – megfordult a legendás észak-karolinai avantgárdista tűzfészekben, a Black Mountain College-ban, ami befogadta a Németországból kitiltott Bauhaus-tanárokat is. Cy Twombly mélyen magába szívta a modernizmus levegőjét, és csatlakozott a szárnyait bontogató amerikai absztrakt expresszionista mozgalomhoz. Mesterének, a fekete-fehér gesztusképeket festő Franz Kline-nek a hatására ő is nonfiguratív munkákkal debütált 1951-ben. Majd beutazta a Földközi-tenger környékét és bevonult a hadseregbe, ahol titkosírás-szakértőként dolgozott. A kézírás fontos szerephez jutott festészetében is, hatalmas méretű szellős vásznait lendületes, gyerekfirkaszerű kalligráfiákkal egészítette ki. A vaskos és férfias modorban alkotó absztrakt expresszionista pályatársaihoz (Pollock, De Kooning stb.) képest Cy Twombly törékeny és lírai alkat volt, át is költözött a tradicionálisabb Európába, ahol a költői párizsi absztrakció, az informel uralkodott. Rómában vett műtermet, könnyed nonfiguratív festményei megteltek klasszikus mitológiai utalásokkal, szerelmes mediterrán szenvedéllyel és költészettel. (Az amerikaiak le is írták: „túl európai”.) 

34 kiallitasajanlo4

Cy Twombly: Cím nélkül, 2008, akril, vászon, 275,8×144,3 cm, magángyűjtemény, Svájc Fotó: Privatsammlung, Schweiz © Cy Twombly

Az öreg kontinens hagyománya és az informel festészet vörös fonala mentén Twombly visszatapogatózott a festői absztrakció nagy előképeihez, a vízililiomok között időző kései Monet-hoz, a ködfestő Turnerhez és a leheletkönnyed francia rokokóhoz. Persze ettől még a nyers Art Brut és a gyermekfirkák maradtak fő ihletői, s nem hagyott fel a furcsa anyagokkal való kísérletezéssel sem. A bécsi kiállítás bemutatja Twombly teljes életművét, a líraian szétterülő vörös foltokat, a graffitivel cimboráló, hurokszerű kézírásjegyeket, az absztrakt szobrokat és a művész saját kezű fotóit. Az október elejéig nyitva tartó tárlaton látható többek között egy ünnepi olasz forgatagot idéző, brutálisan nyers korai vászon (Ferragosto: Nagyboldogasszony napja) és a bohém reneszánsz drámaírónak dedikált hatalmas mitológiai kép, ami a szerelembe belepusztult Hérónak és Leandrosznak állít emléket.

34 kiallitasajanlo5

Cy Twombly: Ferragosto, 1961, olaj, zsírkréta, grafit és vászon, 165×200,5 cm, Daros Gyűjtemény, Svájc Fotó: Daros Collection, Schweiz © Cy Twombly

 

Museum Moderner Kunst, Modern Művészeti Múzeum – Ludwig Alapítvány (Mumok), Bécs 2009. június 4. – 2009. október 11.