Kiállításajánló: Kis magyar pornográfia

Rieder Gábor

„A Trabant útfekvése kitűnő, és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson. (Használati utasítás – Trabant)”

34 kiallitasajanlo7

Kicsiny Balázs: A mester halála

Huszonöt évvel ezelőtt megjelent egy irodalmi alkotás, amely rendkívül árnyalt és élvezetes leírást adott a kádárizmus évtizedeiről. Esterházy Péter Kis Magyar Pornográfia című műve posztmodern szövegjátékokba csomagolva pellengérezte ki a „létező szocializmus” abszurdnak ható mechanizmusait, keserveit és örömeit. A debreceni Modem úgy érezte, itt az idő, hogy számot vessen a demokrácia két évtizedével – Esterházyhoz hasonlóan szarkasztikus és politikus módon. A kiállításon a magyar képzőművészeti színtér legnevesebb konceptuális alkotói és jól ismert festői szerepelnek. A Kis Varsó újrajátszatta (és színesben újrafotózta) Szentjóbyval híres 1972-es performance-át, amikor vödröt húzott a fejére és kiírta maga elé egy táblára: „Kizárásgyakorlat. Büntetésmegelőző-autoterápia”. Szabó Dezső – az emeleti Messiások kiállításon látható Piss Christ című Serrano-munka botrányos oldalát kiemelve – egy vizeletbe mártott Parlament-makett fotóját állította ki. Baglyas Erika egy plafonig vezető keskeny lépcsőt installált, Kicsiny Balázs pedig megépítette a fekete-fehér ellentétébe belehalt festő-bábu pepita mintás szobáját. A közönség láthatta Wahorn András tetőgerendának szánt öt köbméternyi farakását és Nemes Csaba 2006-ról forgatott Remake című animációját – de a legtöbben mégis Gerhes Gábor szobrára voltak kíváncsiak, hiszen a műanyag büszt Debrecen polgármesterét, Kósa Lajost ábrázolja invenciózus invenciómentességgel.

 

Modem, Debrecen, 2009. július 30. – 2009. október 25.