Kiállításajánló: Sean Scully Magyarországon

Rieder Gábor

A veszprémi Modern Képtár – a főként geometrikus absztrakt munkáknak helyet adó Vass Gyűjtemény mellett – egymás után rendez magyarországi premiert a nonfiguratív, új konkrét művészet nemzetközi kiválóságainak.

Az E.ON Energie és az E.ON Hungaria támogatásával nyártól az ír származású festőművész, Sean Scully csíkozott-foltos festményei vendégeskednek a veszprémi kiállítóhelyen. Ezzel a műgyűjtő Vass László régóta dédelgetett vágya teljesült, hiszen már több éve őriz egy Scully-akvarellt kollekciójában. A több országban is otthonosan mozgó festő a második világháború előtt megszületett konkrét művészet egyik örököse. A szigorúan geometrikus, új világot teremtő absztrakt vásznakkal szemben a hetvenes években indult Scullynál megjelenik az emberi tényező is. Sakktáblaszerűen elhelyezett négyszögletű festékfoltjai és csíkjai pasztózusan kent élek mentén találkoznak egymással – a nézőnek egy percig sincs kétsége afelől, hogy az ecset végén érző emberi lény áll, nem egy szenvtelen ipari robot. Nem véletlenül kapta a kiállítás az Érzelem és struktúra (Emotion and Structure) címet. Jellegzetes történet Scullyról, amit maga a művész írt meg: mikor New York egyik postahivatala előtt látott egy szokványos, fekete-sárga átlókkal tagolt útzáró közlekedési táblát, amit valaki szabad kézzel, elnagyoltan festett meg, az sokkal inkább lenyűgözte, mint a gyárban készült tökéletes példányok. Az a tábla egyszerre utalt a szabványosított jelzőelemek jól működő rendszerére és az emberi rögtönzés spontán önkifejezésére. 

34 kiallitasajanlo6

A rideg rendszer valami emberivel találkozott. Az elrendezésnek ezeket a formáit Sean Scully elsősorban a régi házakon keresi és örökíti meg fényképezőgépe segítségével. A lerobbant, szétmálló városi tájban az ember és a rend örök párbeszédét ragadja meg – ahogy a mérnöki pontossággal megkonstruált idomokat szétfeszíti az idő és birtokba veszi az enyészet. „A mód, ahogyan egy építőmunkás odaszögel valahová egy darab furnérlemezt – írja a művész valahol –, arról árulkodik, hogy a gondosság mint olyan kihalt. Csinálják, ami az adott pillanatban működik, és kész. A járdákra szerelt fémlapok olykor még durvábban hatnak. Én egyfajta urbánus romantikát látok az efféle szükségmegoldásokban, amelyekkel az emberek egyben tartanak egy olyan helyet, mint Manhattan, miközben pedig épp ez a bökkenő, hogy igazában az egész nem tart, már semmi nem áll össze. Ott van az úthálózat meg a rácsmintás házak, aztán ott vannak mindezek a meghökkentő dolgok, amiket az emberek ebben a rácsban meg az élein tesznek.” Vagyis Sean Scully érzékenyen, de lendületesen felhordott vaskos foltja mögött a házak rácsmintái bújnak meg, valamint a rend és a káosz urbánus dialektikája. Ebbe pillanthatunk most be a veszprémi Modern Képtár jóvoltából.

 

Művészetek háza / Modern Képtár – Vass lászló Gyűjtemény, Veszprém, 2009. július 25. – 2009. október 26.