HETI POP – A merész légy mestere, új Basquiat életrajzi film érkezik és alacsonyak a Louvre tavalyi látogatószámai
Dürer Rózsafüzérünnep című, a velencei San Bartolomeo templom számára készített oltárképének egy korai, 1600-as évekből származó másolata most a londoni National Gallery február 27-ig nyitva tartó Dürer’s Journeys: Travels of a Renaissance Artist című kiállításán látható. A tárlat figyelmes látogatói pedig egy meglepő részletet vehetnek észre a bécsi Kunsthistorisches Museumból kölcsönzött művön: Dürer (vagy másolója) egy legyet is ábrázolt oltárképén, mégpedig egyenesen Szűz Mária ölében. A légy szinte a kompozíció közepén helyezkedik el, a Szűzanya ölében fekvő kendőn, közvetlenül a Gyermek Krisztus és a római császár között.
Kifejezetten érdekes, hogy közelről megnézve a rovar életnagyságúnak tűnik – miközben a kép többi része, annak szereplői nagyjából fele akkorák, mint amilyenek életnagyságban lennének. Így úgy látszik, mintha a már kész festményen pihenne, nem pedig az ábrázolt jelenet részét képezné. A Rózsafüzérünnep eredeti, 1506-ban Dürer velencei látogatása alatt készült verziója nem látható a londoni kiállításon. Ez a kép megsérülhetett, amikor később Prágába költöztették – ahol jelenleg a Národni Galerie-ben látható – így a 17. század óta többször is teljeskörűen restaurálták. Ezeknek a munkálatoknak az eredményeként az eredeti műről már eltűnt a légy – vagy azért, mert lekopott, vagy pedig azért mert a restaurátorok úgy döntöttek, hogy biztosan későbbi ráfestés lehet, így nem őrizték meg. Az mára szinte biztos, hogy a legyet maga Dürer is felfestette képére. Ezt többek között egy a festmény befejezése után egy évvel született vers is alátámasztja, amelyben a festőre a „merész légy” mestereként hivatkoznak.
Samo Lives címmel új Jean-Michel Basquiat életrajzi film készül. A film az úttörő, New York-i születésű, haiti és Puerto Ricó-i származású művész életét, karrierjét és hatását ünnepli. Basquiat festményei és street art munkássága az 1980-as évek neo-expresszionista művészeti mozgalmának fontos részét képezték – 1983-ban, 22 éves korában ő volt a valaha legfiatalabb művész, aki szerepelt a Whitney Biennial kiállítói között. 1988-ban halt meg, 27 éves korában, de művészete a mai napig sokak számára jelent inspirációs forrást. A film rendezője, Julius Onah úgy nyilatkozott, hogy 14 évesen fedezte fel Basquiat munkáit, amik azóta is nagy hatással vannak rá.
A Louvre-t látogatók száma 2021-ben jelentősen csökkent – köszönhetően annak, hogy a koronavírus elleni védekezésből adódóan az intézmény az év elején hosszabb időre bezárta kapuit. A 2021-es látogatószámok az 1986-os év adatait idézik: a múzeum csupán 2,8 millió érdeklődőt fogadott, ez 30%-kal kevesebb érdeklődőt jelent, mint a vírushelyzet előtti években, amikor éves szinten 10 millióan tekintették meg az intézmény kiállításait. És hogy miért éppen az 1986-os év merül fel viszonyítási alapként? A múzeum 1986-ban nyitotta meg a mára jelképévé vált üvegpiramisát, valamint ebben az évben indult a Grand Louvre projekt, ezek sikere az elmúlt négy évtizedben folyamatosan növelte az intézmény látogatottságát. Azok, akik a magyar múzeumok látogatói statisztikái iránt érdeklődnek, a hvg.hu friss információkat tartalmazó cikkét ajánljuk.
Források: theartnewspaper.com, variety.com, theartnewspaper.com