KÖRKÉP – A Dürer ihlette nyúltól Leonardo medvéjéig
A héten három, júliusi aukciókon szereplő mű kerül reflektorfénybe: egy nyulat ábrázoló rajz, amely szembetűnően Dürer hatása alatt született, egy tragikus sorsú skót királyné portréja, akit egy holland emigráns festő örökített meg, és egy apró, ám annál lenyűgözőbb, medvefejet ábrázoló Leonardo-rajz.
Hans Hoffmann: A Hare (Egy nyúl, 1582); A Fine Line: Master Works on Paper from Five Centuries (Finom vonal: mesterművek öt évszázadból), Sotheby’s, London, 2021. július 7., 600 ezer – 800 ezer font (245–327 millió forint)
Ez a nyulat ábrázoló, pergamenre festett tinta- és akvarellrajz egyik darabja Hans Hoffmann sorozatának, amely felkeltette II. Rudolf római császár figyelmét, és ami miatt meghívta a művészt a prágai királyi udvarba. Az 1530-ban Nürnbergben született Hoffmannra nagy hatással volt a szintén nürnbergi Albrecht Dürer munkássága, különösen természetábrázolása. Ez az alkotás nagymértékben kölcsönöz Dürer Fiatal nyúl (1502) című remekművétől, amely ma a bécsi Albertina Museum gyűjteményében található. Hoffmann különböző, vélhetően legalább hét darab tanulmánya közül ez a mű hasonlít leginkább Düreréhez. A Sotheby's által kínált rajz korábban közel egy évszázadon át a brémai Kunsthalle gyűjteményében volt, míg a második világháború kitörésekor ki nem fosztották. Évtizedekkel később került újra elő, és 2008-ban a kölni Lempertznél 580 ezer euróért (majdnem 204 millió forint), azaz épp a 600 ezer eurós (több mint 211 millió forint) becsérték alatt adták el a jelenlegi tulajdonosoknak.
Corneille de La Haye: Madeleine of France (1537); The Weiss Gallery, London Art Week, 2021. július 2–16.; 950 ezer font (több mint 388 millió forint)
Valois Magdolna skót királynénak (1520–1537), I. Ferenc francia király lányának meglehetősen tragikus sors jutott. V. Jakab 1536 szeptemberében Franciaországba utazott, hogy a Franciaország és Skócia közötti „régi szövetséget” megszilárdító roueni szerződés értelmében feleségül vegyen egy francia hercegnőt. Bár szerződést kötöttek, és azt várták tőle, hogy a lyoni udvarba érve feleségül veszi Bourbon Máriát (1515–1538), Jakab ehelyett a francia király kedvenc, ám beteges lányába, Madeleine hercegnőbe bolondult bele. Az érzés nyilvánvalóan kölcsönös volt, és a fiatal pár rábeszélte I. Ferencet, hogy bontsa fel a Bourbon Máriával kötött szerződést, és járuljon hozzá a házasságukhoz. Ezt a király Madeleine közismerten rossz egészségi állapota miatt vonakodva tette meg, hiszen már akkor is tuberkulózisban szenvedett. A pár 1537. január 1-jén a Notre-Dame-ban kötött házasságot, majd a tavaszi enyhébb időjárásig vártak a Skóciába való indulással. Madeleine egészségi állapota gyorsan romlott, és tragikus módon 1537. július 7-én Holyroodhouse-ban, állítólag férje karjaiban halt meg, még a hivatalos koronázás előtt. Madeleine uralkodása olyan rövid volt, hogy Jakab „nyári királynője” néven vált ismertté. Ez a portré, amely feltehetően a Valois-udvarbeli holland emigráns művész, Corneille de La Haye (más néven Corneille de Lyon) alkotása, legalább száz éve egy francia gyűjteményben található.
Leonardo da Vinci: Head of a Bear (Medvefej, 1480-as évek); Christie’s, London, 2021. július 8.; 8 millió – 12 millió font (3,2–4,9 milliárd forint)
Thomas Kaplannak, a Leideni Gyűjtemény tulajdonosának olyan rendkívüli kollekciója van, hogy „finomítása” érdekében úgy döntött, elad egy, még a gyűjtés korábbi, kevésbé tudatos időszakában vásárolt Leonardo da Vinci-rajzot. Kaplan a holland nagymesterek – különösen Rembrandt – műveinek gyűjtéséről ismert. Bár a Christie's hivatalosan „családi trösztként” hivatkozik rá (és az aukciósház sem árulja el az eladó nevét), mégis tudható, hogy a Leideni Gyűjtemény adja el ezt az aprócska, de gyönyörű, medvét ábrázoló portrét. A kép Thomas Lawrence művész tulajdonában volt a 19. században, az ő gyűjteményi bélyegzőjét viseli. A Medvefej egyike annak a mindössze nyolc fennmaradt Leonardo-rajznak, amelyek a brit királyi és a chatsworthi Devonshire-gyűjteményen kívül még magántulajdonban vannak. A rajzot számos helyen kiállították: például a National Gallery 2011-es Leonardo-kiállításán és a sanghaji Long Museumban (2017–2018) a Leideni Gyűjtemény egész világot bejáró vándorkiállításának részeként. A művet utoljára 1860-ban adták el aukción a Christie's-nél két és fél fontért, de most várhatóan megdönti a művész egyetlen rajzáért fizetett rekordot, ami jelenleg illetékkel együtt 8,1 millió font (több mint 3,3 milliárd forint) – az összeget 2001-ben a Christie's-nél a Horse and Riderért (Ló és lovas, 1508) fizették.
Források: theartnewspaper.com, weissgallery.com