KÖRKÉP – A nagy Basquiat-boom
Tavaly, amikor már javában zajlott a pandémia, majdnem megdőlt Jean-Michel Basquiat saját rekordja egy több mint 100 millió dolláros vásárlással, s alig egy hónapja tarolt egy alkotása az ázsiai piacon is. Most két újabb műve kerül kalapács alá, méghozzá nem kevés összegért. Az sem kizárt, hogy újabb rekord születik...
Májusban két nagy festményét árverezik el az amerikai művésznek: az egyiket a Christie'snél, a másikat a Sotheby'snél. A két mű eladási ára összesen akár 100 millió dollárra is rúghat. In This Case (Ebben az esetben, 1983) című nagy méretű festménye a Christie's 21. századi művészeti árverésén kerül terítékre május 11-én New Yorkban. A vászon nem hivatalos becsült értéke 50 millió dollár körül van. Másnap a Versus Medicire (1982) lehet licitálni a Sotheby's kortárs művészeti aukcióján, ahol a becslések szerint 35 és 50 millió dollár közötti összeget hozhat az alkotás.
Nem ez az első eset, hogy sorra kerülnek egy-egy művész munkái a piacra, amikor érzékelhető az alkotó – jelen esetben Basquiat – iránti kereslet megugrása. Gondoljunk csak arra, hogy a múlt hónapban Basquiat Warrior (Harcos, 1982) című műve 41,8 millió dollárért kelt el a Christie's hongkongi árverésén, ami új rekordot jelentett egy nyugati művész számára az ázsiai piacon. Tavaly, a világjárvány idején pedig Ken Griffin amerikai vállalkozó és befektető több mint 100 millió dollárt fizetett a Peter Brant amerikai üzletember tulajdonában lévő, Boy and Dog in a Johnnypump (Fiú és kutya a tűzcsapnál, 1982) című Basquiat-műért. Ezek után nem kérdés, hogy jelentősen megnőtt a kereslet a művész munkássága iránt.
A Christie's kínálatában szereplő In This Case, amelyen egy koponya látható vörös alapon, jelenleg Giancarlo Giammetti olasz üzletember, a Valentino divatház társalapítójának tulajdonában van. A mű eddig Giammetti manhattani lakásának falán, az étkezőasztal fölött lógott, ahogy egy 2013-as Architectural Digest-cikk fotóanyagában is látható. A Christie's nem kívánt nyilatkozni az eladás okáról, s egyelőre Giammetti sem kommentálta döntését. Az olasz üzletember a festményt – amelyet előtte 2002-ben 999 500 dollárért adtak el a Sotheby'snél – 2007-ben vásárolta meg a Gagosiantól.
A koponyákat ábrázoló festmények Basquiat legkeresettebb alkotásai közé tartoznak. A halál szimbólumának használata egyrészt önarckép nála, másrészt az emlékezésről, visszatekintésről szól, s egyúttal Basquiat utcai művészi pályafutására is utal. „Azért vonzotta Basquiatot szinte megszállottan az emberi fej ábrázolása” – írta Fred Hoffman művészettörténész, kurátor – „mert az arcra az ember pszichológiai és mentális birodalmának rejtett valóságaként, külső fizikai jelenléteként tekintett”. Az In This Case (Ebben az esetben) bekerült a néhai művész 2018-as nagy sikerű retrospektív válogatásába a Fondation Louis Vuittonban, ahol együtt szerepelt mind a három koponyát ábrázoló műve. A másik két alkotás – amelyek Cím nélküliek – közül az egyiket Yusaku Maezawa japán milliárdos vásárolta meg 2017-ben 110,5 millió dollárért, míg a másik a Los Angeles-i Broad Museum gyűjteményében található. A Maezawa birtokában lévő festmény a jelenlegi aukciós rekorder Basquiat munkáit illetően.
A Sotheby’s május 12-i New York-i kortárs művészeti aukciójának főszereplője a Versus Medici, amelyet Basquiat 1982-ben, mindössze huszonkét éves korában festett. A mű 1990 óta ugyanabban a magángyűjteményben szerepel, korábban pedig Stephane Janssen, Basquiat egyik korai gyűjtője birtokolta, aki 1982-ben az alkotó műtermében tett látogatása során szerezte meg Larry Gagosiantól. A Versus Medicit 1982-ben fejezte be a festő, ugyanabban az évben, mint a rekordot jelentő Cím nélküli művét. A festmény jellegzetes vizuális nyelvezetével a nyugati művészettörténet egyik legfontosabb sarokkövével, az olasz reneszánsszal, a Leonardo, Michelangelo, Raffaello, Botticelli és mások művei által meghatározott, a felvilágosodással kapcsolatos mozgalommal áll szemben. Basquiat karrierje kezdetén festette, ezért is számít igazán bátor kiállásnak, hiszen a művész tulajdonképpen hadat üzent a művészettörténetnek, és nemcsak a saját helyét érvényesítette a mű által, hanem a reneszánsz mesterek utódjává is koronázta magát.
„Basquiat nélkül az elmúlt 40 év művészettörténete egészen másként alakult volna. Jelenleg ő a legkeresettebb művész” – nyilatkozta Alex Rotter, a Christie's 20. és 21. századi művészetért felelős elnöke.
Források: news.artnet.com, christies.com, sothebys.com