KÖRKÉP – Egy életre szóló barátság művész és orvos között
Yayoi Kusama az 1950-es években költözött Japánból New Yorkba, ekkor barátkozott össze dr. Teruo Hirose-zal. Az orvos, aki a művészet nagy hódolójaként gyakran pro bono kezelte művész betegeit, sokszínű gyűjteményt hozott össze praxisa során. Most egészen ritkán látható korai Kusama-művek kerültek ki a kollekcióból, amelyekre a Bonhams New York-i aukcióján lehetett licitálni.
Yayoi Kusama korai remekművei közül néhányat – amelyeket még soha nem állítottak ki nyilvánosan – egy különleges gyűjteményi árverésen kínált eladásra a Bonhams. A Kusama: The Collection of the late Dr. Teruo Hirose (Kusama: az idős dr. Teruo Hirose gyűjteménye) című május 12-ei New York-i aukción három festmény és nyolc papírmunka került kalapács alá, amelyeket Kusama maga ajándékozott dr. Hirose-nak, életre szóló barátjának és orvosának, akivel az 1960-as évekbeli New York-i éveiben konzultált. Az alkotások igazi kuriózumnak számítottak a piacon, ugyanis nem sűrűn fordul elő, hogy Kusama 1950-es évek végi és 1960-as évekbeli műveire lehet licitálni.
Yayoi Kusama és dr. Teruo Hirose is az 1950-es években érkezett Japánból az Egyesült Államokba. Bár életútjuk nagyon különböző volt – egyikük úttörő kortárs művész, másikuk pedig képzett sebész és orvos Bronxban –, útjaik azonban keresztezték egymást az 1960-as évek New Yorkjában, amikor Kusama felkereste dr. Hirose-t mint orvost. Dr. Hirose egyike volt a két japánul beszélő orvosnak Manhattanben, és nagy népszerűségnek örvendett a közösségen belül, mivel megfizethető ellátást nyújtott a japán betegeknek. Különösen nagylelkű volt a művészekkel, gyakran pro bono kezelte őket. Kusama kevés pénzzel érkezett az Egyesült Államokba, de minden egyébbel, amire szerinte szüksége volt: kétezer darab papírmunkát és hatvan selyemkimonót vitt magával, amelyeket valuta helyett akart használni. Az árverésen kínált papírmunkák majd’ mindegyike a Japánból magával hozott gyűjteményéből származik, amelyeket dr. Hirose-nak ajándékozott a vele való méltányos bánásmód elismeréseként.
Az árverés sztártételei közé tartozott Kusama két folyófestménye – a Mississippiről és a Hudsonról –, a mára már védjegyévé vált végtelen hálóstruktúrák motívumának korai példái. Mindkettő 1960-ban készült, és egyenként 3–5 millió dolláros becsült értékkel kínálták őket. A Hudson River (Hudson folyó, 1960) a gyermekkori otthona kertjét átszelő patak kavicsainak megfigyelése alapján készült, és az Infinity Nets (Végtelen hálók) sorozatának része. A gyűjtemény harmadik darabja, az Untitled (Cím nélkül) egy nagyon korai példája Kusama élénk színeket kombináló munkamódszerének.
Ezek a korai művek már csak azért is kivételesek, mivel Kusama a vörös színt használja, miközben szinte minden más műve ebből az időszakból fehér és fekete. Az Infinity Nets című sorozatból egy másik mű, a NO. RED B (1960) alkotás 2015-ben 7 millió dollárért kelt el a Sotheby's hongkongi árverésén, ami Kusama harmadik legmagasabb aukciós ára.
A nyolc papírmunka, amelyeket az alkotó még 1957-ben, az Egyesült Államokba érkezése előtt készített, Kusama művészi gyakorlatának sarokköve: ezek teremtik meg későbbi pályafutásának esztétikai alapjait. Már a húszéves korában festett művin is fellelhetők a pöttyök és a virágmotívumok, amelyekről később ismertté vált.
Az aukción az összes alkotás elkelt, s az est végül 15 225 938 amerikai dolláros (azaz 4, 5 milliárd forint) bevétellel zárult. A legmagasabb árat az Untitled (Cím nélkül, 1965) érte el – 4 590 313 dollárral (több mint 1,3 milliárd forinttal).
Források: bonhams.com, theartnewspaper.com, hypebeast.com