KÖRKÉP – Absztrakt nők
A párizsi Pompidou nagyszabású kiállítással nyitott újra a pandémia miatti zárvatartás után: több mint száz női alkotó absztrakt művészethez való hozzájárulását mutatja be egészen az 1980-as évekig. Bár főként a kevésbé ismert alkotókra fókuszálnak – és néhány ismertebb név is bekerült a válogatásba –, mi most a kiállítás apropóján mutatunk egy listát arról, mely (nem csak absztrakt) női művészek taroltak a tavalyi év árverésein.
Az Elles font l'abstraction (Az absztrakció művelői) című kiállítás számos női alkotó háttérbe szorult karrierjén keresztül mutat be alternatív történetet az absztrakt művészetről. Különös figyelmet fordítanak az e nők elismerését elősegítő vagy éppen korlátozó sajátos körülményekre mind oktatási és társadalmi, mind intézményi kontextusban. A kiállítás, amely összesen százhat női művész közel ötszáz alkotását mutatja be az absztrakció 1860-as kezdeteitől 1980-ig, augusztus 23-ig látható a Pompidouban, majd október 8-tól a bilbaói Guggenheimben.
A rendkívül sokszínű kiállításból egyetlen médium sem maradt ki: a festészet, a fotográfia, a filmművészet, a díszítőművészet, sőt még a tánc is megjelenik. Természetesen nagynevű művészek – mint Georgiana Houghton és Judy Chicago – alkotásai is láthatók, de a kiállítás mindenekelőtt olyan alkotók munkáit tárja a nagyközönség elé, akik nem tudtak túljutni hazájuk határain – például Dél-Amerikában, a Közel-Keleten és Ázsiában.
A tárlat anyagát Christine Macel, a kiállítás főkurátora állította össze. Elsődleges célja az volt, hogy a művészettörténet elfeledett női alkotóira irányítsa a reflektorfényt, illetve megkérdőjelezze a szokásos, férfiak által dominált történeti narratívát, amely az absztrakt művészetet lengi körül.
Kazimir Malevicstől Donald Juddig, Vaszilij Kandinszkijtól Jackson Pollockig, Piet Mondriantól Mark Rothkóig: a 20. századi absztrakt művészet legismertebb alakjai éppúgy jelen vannak a magángyűjteményekben, mint a múzeumokban világszerte. Az általános tendencia, miszerint a művészet mindenekelőtt „férfias dolog”, azt eredményezte, hogy a női művészek többsége kimaradt a művészettörténet-írásból. A legújabb historiográfiai eredmények – amelyek számos kiadványban, egyéni kiállításon és a közelmúltban rendezett, kifejezetten a női művészekre fókuszáló tárlatokon tükröződnek – lehetővé tették, hogy újraértékeljük a nők hozzájárulásának fontosságát az absztrakció különböző áramlataiban. Még ha néhányuknak – mint Sonia Delaunay, Bridget Riley vagy akár Barbara Hepworth – sikerült is beírni nevüket a művészettörténet nagykönyvébe, ők csak egy csekély halmazt alkotnak.
A valóságban sok nő maradt férfi társa árnyékában. Például Sophie Taeuber-Arp és Elaine de Kooning sokkal kevésbé ismertek, mint férjeik, Hans Arp és Willem de Kooning. Lee Krasnert is sokáig háttérbe szorította férje, Jackson Pollock, és csak az utóbbi halála után ismerték el munkásságát.
Egészen a közelmúltig nagyon kevés női alkotó volt a művészeti piac „csúcskategóriájában”. Ma már sokuk hoz kiemelkedő eredményeket az aukciókon. Ilyen például Alice Neel nemrégiben, a Christie's május 13-i árverésén elért több mint 3 millió dolláros rekordja, valamint Barbara Hepworth és Grace Hartigan új, a férfiakéval többé-kevésbé azonos árszintet képviselő rekordjai.
Mindazonáltal az árakat tekintve a legkeresettebbek továbbra is a 20. századi művészek, és érdekes módon azok közül, akiknek művei tavaly a legmagasabb árakat érték el, a legtöbben az absztrakt művészet területén alkottak: Joan Mitchell, Yayoi Kusama, Helen Frankenthaler, Lee Krasner, Bridget Riley és Agnes Martin. Ma már nyilvánvaló, hogy az absztrakt művészet nem (és soha nem is volt) férfiak uralta művészeti forma, amit a gyűjtők közelmúltbeli lelkesedése is megerősít. Az alábbi, csak nőkre vonatkozó rangsor jól szemlélteti, hogy a mai művészeti piacon milyen mértékben látszik megdőlni a művészeti világ férfidominanciája. (A táblázatot az artprice.com állította össze a 2020-as év eladásait összegezve.)
rangsor | művész | összes eladás | eladott tételek száma | aukciós rekord |
1. | Joan Mitchell (1926–1992) | 70 952 857 $ (20 154 159 030 Ft) | 50 | 14 462 500 $ (4 108 073 125 Ft) |
2. | Yayoi Kusama (1929) | 66 065 482 $ (18 765 900 162 Ft) | 632 | 4 985 889 $ (1 416 241 770 Ft) |
3. | Tamara de Lempicka (1898–1980) | 37 603 202 $ (10 681 189 528 Ft) | 39 | 21 303 860 $ (6 051 361 433 Ft) |
4. | Helen Frankenthaler (1928–2011) | 31 601 078 $ (8 976 286 205 Ft) | 74 | 7 895 300 $ (2 242 659 965 Ft) |
5. | Georgia O'Keeffe (1887–1986) | 25 150 750 $ (7 144 070 537 Ft) | 35 | 6 870 200 $ (1 951 480 310 Ft) |
6. | Cecily Brown (1969) | 23 277 638 $ (6 612 013 073 Ft) | 20 | 6 136 595 $ (1 743 099 809 Ft) |
7. | Louise Bourgeois (1911–2010) | 16 518 921 $ (4 692 199 510 Ft) | 97 | 3 320 000 $ (943 046 000 Ft) |
8. | Lee Krasner (1908–1984) | 15 152 277 $ (4 304 004 281 Ft) | 14 | 9 034 300 $ (2 566 192 915 Ft) |
9. | Bridget Riley (1931) | 14 020 157 $ (3 982 425 595 Ft) | 101 | 3 516 223 $ (998 783 143 Ft) |
10. | Agnes Martin (1912–2004) | 12 090 051 $ (3 434 178 986 Ft) | 47 | 5 218 650 $ (1 482 357 532 Ft) |
11. | Dana Schutz (1976) | 10 581 787 $ (3 005 756 597 Ft) | 20 | 6 456 499 $ (1 833 968 540 Ft) |
12. | Vija Celmins (1939) | 10 127 705 $ (2 876 774 605 Ft) | 22 | 6 585 450 $ (1 870 597 072 Ft) |
13. | Marlene Dumas (1953) | 9 078 900 $ (2 578 861 545 Ft) | 51 | 4 060 170 $ (1 153 291 288 Ft) |
14. | Remedios Varo (1908–1963) | 8 247 722 $ (2 342 765 434 Ft) | 7 | 6 186 800 $ (1 757 360 540 Ft) |
15. | Mary Cassatt (1844–1926) | 7 907 543 $ (2 246 137 589 Ft) | 46 | 4 376 000 $ (1 243 002 800 Ft) |
16. | Barbara Hepworth (1903–1975) | 7 611 832 $ (2 162 140 879 Ft) | 43 | 2 540 000 $ (721 487 000 Ft) |
17. | Ayako Rokkaku (1982) | 7 441 253 $ (2 113 687 914 Ft) | 82 | 416 880 $ (118 414 764 Ft) |
18. | Gabriele Münter (1877–1962) | 6 591 160 $ (1 872 218 998 Ft) | 50 | 679 263 $ (192 944 655 Ft) |
19. | Genieve Figgis (1972) | 5 125 129 $ (1 455 792 892 Ft) | 56 | 569 000 $ (161 624 450 Ft) |
20. | Jenny Saville (1970) | 4 647 824 $ (1 320 214 407 Ft) | 4 | 3 981 869 $ (1 131 049 889 Ft) |
Források: centrepompidou.fr, artprice.com