A land art múltja, jelene és jövője – kiállítások Nevadában

Bár a land art története az 1960-as évekig nyúlik vissza, a műfaj napjainkban is népszerűségnek örvend. Mindez azzal indult, hogy a szobrászatban megjelent egyfajta vonzódás a természetes anyagokhoz, ebből fejlődött ki – nagyon gyorsan – az a konceptuális megközelítésmód, ami a mozgalom úttörő csoportjaihoz köthető. Míg egyes művészek minimális, efemer beavatkozásokat hajtottak végre a tájban, mások földművelőgépek segítségével dolgoztak. A land artot jellemzően fényképezéssel, filmezéssel és térképkészítéssel dokumentálták; a felvételeket a mai napig nagy becsben tartják és ezek tudtak megjelenni a galériákban is.

A korai land art művészek közül sokakat különösen vonzott a nyugat-amerikai térség mérhetetlen üressége, távolsága a kereskedelmi művészeti világ városi központjaitól. Egy ilyen területen vágott át Christo és Jeanne-Claude „kerítése” ötvenkilenc észak-kaliforniai birtokon; itt, a utahi Nagy-sóstavon örvénylik Robert Smithson Spiral Jettyje (Spirális móló); és itt, az észak-arizonai sivatagban fejezte be James Turrell is monumentális Roden Crater (Roden-kráter) projektjét.

 Land art nevada museum art designboom 04

Gianfranco Gorgoni: Robert Smithson’s Spiral Jetty, Rozel Point, Great Salt Lake, Utah, 1970 (Robert Smithson Spirális molója), 2013, kromogén nyomat, fotográfia a Nevada Museum of Art gyűjteményéből. Fotó: © Gianfranco Gorgoni / Dia Art Foundation / Holt/Smithson Foundation / VAGA at artists rights society (ARS), NY

Most egy olyan államban övezi különösen nagy figyelem a land artot, amely helyszínként és inspirációs forrásként is szolgált számára: a Nevada Museum of Art eredetileg csak hétvégi eseménynek szánta, de később egy egész szezonra meghosszabbította az Art + Environment (Művészet + környezet) című konferenciát. Az elképzelés több kiállításnyira bővült Land Art: Past, Present, Futures (Land art: múlt, jelen, jövő) gyűjtőnévvel.

A land art évadnak nagy lendületet ad, hogy a múzeum két jelentős szerzeménnyel bővült: egyrészt egy fotógyűjteménnyel, amely land art munkákat dokumentáló, ötven darabból álló, nagy méretű nyomatokat tartalmaz Gianfranco Gorgoni fotográfustól. Az ő képei az 1960-as és 70-es években világszerte felhívták a figyelmet Michael Heizer, Walter de Maria és Robert Smithson munkásságára, hogy csak néhányat említsünk. Továbbá a múzeum megszerezte Judy Chicago efemer, szabadtéri projektjeinek archívumát is. Ezek szintén az 1960-as évek végén indultak, de közben a land art heroikus férfipozíciójának visszaszorítására is irányultak.

A kiállítások ezekből és sok más forrásból kiindulva igyekszenek megvizsgálni a tájak történetével, az őslakosok földhöz való viszonyával, a társadalmi nemeket jellemző attitűdökkel és a környezetvédelemmel kapcsolatos kérdéseket. A kiállításokat a múzeum Ugo Rondinone, Maya Lin, Trevor Paglen és Lita Albuquerque művészekkel folytatott közelmúltbeli projektjei, valamint Andrea Zittel High Desert Test Sites csoportja, Cannupa Hanska Luger, Cauleen Smith, a Postcommodity, Nancy Holt, Agnes Denes, Reko Rennie és Cai Guo-qiang műveinek és archív anyagainak közelmúltbeli beszerzései segítik.

Land art nevada museum art designboom 06x

Justin Favela: Family Fiesta: Double Negative (Családi ünnep: dupla negatív), 2015. © Justin Favela / fotó: Mikayla Whitmore

Az idén ősszel induló land art szezon, ami átnyúlik a 2022-es évre is, az alábbi kiállításokat foglalja magába:

Gianfranco Gorgoni: Land Art Photographs (Gianfranco Gorgoni: land art fotográfiák);

A 2021. június 26-tól 2022. január 2-ig látható kiállításon több mint ötven nagy méretű fotót állítottak ki, köztük számos, a nyugat-amerikai térség land art munkáiról készült ikonikus képpel. Gorgoni, miután 1969-ben megismerkedett a New York-i galériatulajdonos Leo Castellivel, megbízást kapott, hogy utazzon a sivatagba, és fotózza le Christo és Jeanne-Claude, Walter de Maria, Michael Heizer, Nancy Holt, Richard Serra, Robert Smithson, valamint ötven évvel később Ugo Rondinone alkotásait. Gorgoni volt az első fotós, aki e művészek közül sokukkal együttműködött a helyszínen, és képei gyakran a projektjeik meghatározó fotódokumentációiként szolgálnak.

 Land art nevada museum art designboom 02

Gianfranco Gorgoni: Nancy Holt’s Sun Tunnels, Great Basin Desert, Utah, 1973–1976 (Nancy Holt Napcsatornái), 2016, kromogén nyomat, fotográfia a Nevada Museum of Art gyűjteményéből. Fotó: © Gianfranco Gorgoni / Dia Art Foundation / Holt/Smithson Foundation / VAGA at artists rights society (ARS), NY

Land Art: Expanding the Atlas (Land art: az atlasz bővítése)

A szintén 2021. június 26-tól 2022. január 2-ig látható kiállítás elsősorban a múzeum állandó művészeti és archív gyűjteményeiből válogat. A tárlat olyan neves és kevésbé ismert művészek munkáit vonultatja fel, akiknek alkotásai nemcsak a land art definícióját, hanem a körülötte kialakult kánont is megkérdőjelezik. Miközben a világ nagy részét továbbra is elvarázsolják a Nyugat-Amerikában az 1960-as évek végén és a 70-es években keletkezett monumentális, sivatagi alkotások, ugyanilyen nagy az érdeklődés a kritikára, valamint a környezeti és társadalmi párbeszéd folytatására is. A bemutatott művészek között szerepel Justin Favela, Cauleen Smith, a Postcommodity művészcsoport és Judy Chicago. 

Judy Chicago: Dry Ice, Smoke, and Fireworks Archive (Judy Chicago: szárazjég, füst és tűzijáték archívum)

A 2021. augusztus 28. és 2022. március 27. között megrendezésre kerülő kiállítás Judy Chicago művészetét helyezi középpontba, aki 1968-ban a nyugat-amerikai sivatagban színes füstöt és tűzijátékot használó, efemer performanszok sorozatába vágott bele. A projektek célja az volt, hogy „lágyítsák a macsó land art színteret”, ahogyan ő fogalmazott. A művészettörténészek és kutatók által sokáig figyelmen kívül hagyott Chicago Atmospheres (Atmoszférák) sorozata kritikai ellenpontot és új kontextust jelentett az akkoriban dolgozó, túlnyomórészt férfi land art művészek világában.

 Land art nevada museum art designboom 09

Judy chicago: Imolation from Women and Smoke (A nők és a füst áldozatai), 1972, tűzijáték performansz a kaliforniai sivatagban. © Judy Chicago / artists rights society (ARS), New York. Fotó: Through the Flower Archives, a művész jóvoltából; Salon 94, New York; Jessica Silverman Gallery, San Francisco

Disturbances in the Field: Art in the High Desert from Andrea Zittel’s A-Z West to High Desert Test Sites (Zavarok a terepen: Andrea Zittel A-Z Westjétől a High Desert Test Sitesig)

A 2021. július 3-tól 2022. február 6-ig látható kiállítás Andrea Zittel tevékenységével foglalkozik. A 2002-ben Andrea Zittel művész által alapított High Desert Test Sites (HDTS) egy nonprofit művészeti szervezet a kaliforniai Joshua Tree-ben, ami abban hisz, hogy a sivataggal közösségben kialakított és megélt kapcsolat új felismeréseket és perspektívákat nyújthat. A HDTS kétévente megrendezett, különböző helyszíneken zajló, közösségi alapú eseményeiről, performanszairól, workshopjairól, filmvetítéseiről, kiadványairól, rezidencia programjairól és kirándulásairól ismert. Évente kétszer, amikor a sivatagi éghajlat mérsékelt, Zittel művészeket, túrázókat és kutatókat hív meg, hogy táborban szálljanak meg, elősegítve a társadalmi elkötelezettséget és a személyes felfedezést. A közösségi és magántereket egyszerre ötvöző tábor – Zittel szavaival éve – a „sci-fi pionír esztétikát” tükrözi.

 


Forrás: designboom.com

Holt_Portrait.jpeg
A land art művész, Nancy Holt archívuma a Smithsonian Institution gyűjteményébe került

Talán megnyitva ezzel a kaput más land art művészek számára is.

full_004202.jpg
A RÁK BŐRÉBEN

A hetvenes években fénykorát élő amerikai land art egyik atyaúristene tévedt Budapestre, de majdnem hogy észrevétlen. Alan Sonfist Orosz Márton meghívására érkezett, az alkalom pedig egy kamarakiállítás volt a mindjárt záró Szépművészeti Múzeum 19. századi gyűjteményének kis oldaltermeiben.