Az elveszett fagyigombóc – Lovrity Anna Katalin kiállítása a K11 LABOR-ban

Lovrity Anna Katalin a kollázstechnika sajátosságait alkalmazva teremt egy olyan egyedi vizuális világot, amely az animációs rövidfilmjeitől az illusztrációin át az általa társalapított Kirakós Budapest és What the Rug márkák termékeiig végigkövethető munkáin. Alkotásaiból november 18-án a K11 LABOR-ban nyílik kiállítás.

Lovrity Anna Katalin animációs filmrendező és illusztrátor a festészet felől érkezett a mozgókép világába, így az animációs filmekre általában jellemző rajzosság és karakterfókusz helyett az ő munkáit sokkal inkább a foltok, az élénk színek, és az ezekből alkotott lírai tájképek dominálják. Vizuális nyelvét ez teszi egyedivé, egyúttal ez az, ami újra és újra kihívás elé állítja őt alkotás közben. Hogyan lehet a homogén felületeket mozgásba hozni? Mi az a minimum rajzolt részlet, amely a befogadó számára szükséges a karakterek és tárgyak megértéséhez? Miként válhat ez az ábrázolásmód univerzálissá és használhatóvá egyéb, nem mozgóképes vizuális műfajokban és a design területén?

Lovrity Anna Katalin: Vulkánsziget

Lovrity Anna Katalin: Vulkánsziget

Lovrity Anna Katalin ebben a különleges vizuális univerzumban a színeket a valós látványtól eltávolodva és többnyire szimbolikus jelentések nélkül, a képen belüli színviszonyok alapján határozza meg, hasonlóan, mint ahogyan Henri Matisse és a fauve-ok tették, akik a háromdimenziós ábrázolással együtt felszámolták a realisztikus színhasználatot is a 20. század elején. Képei és filmjelenetei emellett a kollázstechnika sajátosságait is hordozzák: már elég kettő-három papírkivágatot idéző forma ahhoz, hogy a sokszögek absztrakt emberi alakokat, csendéleteket vagy életképeket alkossanak.

A K11 LABOR kiállításán az animációs filmrendező 2017-ben bemutatott Vulkánsziget című rövidfilmjével, az egyedi vizuális nyelvvel létrehozott tájakat és lényeket bemutató illusztrációkkal, illetve az illusztrációs stílust hordozó tárgyakkal, a Lovrity Anna Katalin által társalapított Kirakós Budapest és what the rug márkák termékeivel is találkozhatunk.A kiállítás november 19. és december 4. között megtekinthető a K11 LABOR nyitvatartási idejében és a kapcsolódó események ideje alatt. November 18-án a megnyitó után az Országos Rajzfilmünnep programsorozatához kapcsolódva 20:30-tól kortárs magyar stúdiók animációs rövidfilmjeit vetítjük a K11-ben.

Lovrity Anna Katalin: Vulkánsziget

Lovrity Anna Katalin: Vulkánsziget


További információk a Facebook-eseményekben:

Lovrity Anna Katalin: Az elveszett fagyigombóc (november 19. – december 4. megnyitó: november 18. 19:00)
Mesetánc a dzsungel állataival – workshop gyerekeknek (november 19.)
Nők elleni erőszak a vásznon – animációs filmvetítés és szakmai beszélgetés  (november 25.)

Screenshot 2022-10-26 at 6.56.34.jpg
Artmagazin ❤️ Animáció 1. rész – Jankovics Marcell

Tavaly hunyt el, nyolcvanéves korában a magyar animáció meghatározó alakja, Jankovics Marcell. Nemcsak a celluloidhoz szorosan köthető szakmában, vagyis filmrendezőként és mozdulattervezőként alkotott jelentőset, hanem papíron, illusztrátorként és látványtervezőként is (írott munkásságáról nem is beszélve). Most elsősorban legfestőibb filmjeinek vizualitásával foglalkozunk, és hogy miből táplálkozik az a forma- és színvilág, ami olyan emlékezetessé teszi ezeket a műveket.

full_000802.jpg
A kép lelke, avagy az animáció diadala

„Már rég nem festők alakítják az eszményi képeket: az új médiumban ez a rendező, az operatőr vagy a vágó teljesítménye.” Most, hogy az animáció az egyik vezető kortárs művészeti műfajjá emelkedett, nézzük, születésénél hány magyar bábáskodott. Műfajtörténeti alapvetés és a kutatási irányok kijelölése mellett rengeteg érdekes adalék a következő oldalakon a Bauhaus szín-fény-hangjátékaitól a Disney-alternatíván keresztül egészen a Ludwig Múzeum legújabb szerzeményéig.