Az Everson Museum eladta Jackson Pollock-festményét, hogy új, aktuális kérdésekkel foglalkozó művekkel gyarapítsa gyűjteményét
A múzeum a heves vitákat kiváltó eladással tudta finanszírozni többek között Sharif Bey, Ellen Blalock és Ellen Lesperance műveit.
A New York állambeli Syracuse-ban található Everson Museum of Art vezetősége úgy döntött, hogy elad egy értékes Jackson Pollock-festményt, hogy a pénzből új, aktuális kérdéseket feszegető műtárgyakkal gyarapítsa gyűjteményét. A frissen szerzett művek között megtalálhatók Sharif Bey keramikus, Ellen Blalock multimédia-művész, valamint Dawn Williams Boyd és Ellen Lesperance festők alkotásai.
„Az Everson gyűjteménye az elmúlt években folyamatosan fejlődött, és ez az új vásárlási szemlélet tanúbizonyságot tesz az intézmény elkötelezettségéről egy olyan gyűjtemény felépítése iránt, amely nemcsak tükrözi a társadalom sokszínűségét, hanem megtestesíti a potenciális lehetőségeket is: egy új és többrétű gondolkodásmódot tár fel a művészet múltjáról, jelenéről és jövőjéről ”– nyilatkozta Elizabeth Dunbar, a múzeum igazgatója. „Ezek a művek korunk legsürgetőbb kérdéseivel foglalkoznak, ideértve a rasszista ideológiákat és a színesbőrűek elleni erőszakot, a klímaváltozás hatásait, valamint a fajhoz és a nemhez kapcsolódó rendszerszintű egyenlőtlenségeket” – tette hozzá.
Pollock Vörös kompozíció (1946) című festménye csaknem három évtizedig volt a múzeum gyűjteményének része. Az eladás megvétózása érdekében számos kritikus felszólalt. Például Christopher Knight művészetkritikus „megbocsáthatatlannak” minősítette az eladást, azzal érvelve, hogy a múzeum a figyelemre méltó és művészettörténeti jelentőségű festmény „privatizálásával” gyakorlatilag „elárulta örökségét”. A munkát 1991-ben Dorothy és Marshall Reisman adományozta a múzeumnak, korábban pedig Peggy Guggenheim tulajdonában volt.
A Pollock-festmény 13 millió dollárért kelt el a Christie's októberi New York-i aukcióján – míg az előzetes becslések 12–18 millió dollárra saccolták az árat.
Forrás: news.artnet.com