2020-ban kizárólag női művészek alkotásaival gyarapította gyűjteményét egy baltimore-i múzeum
A Baltimore Museum of Art nemrég bejelentette, hogy 33 újabb művel gyarapodott gyűjteményük – többek között Laura Aguilar, Loïs Mailou Jones és Jaune Quick-to-See Smith alkotásaival.
A vásárlással a múzeum teljesítette azt az egyéves vállalást, amit 2020-ra ígért: csak női művészek munkáit szerzi be az adott évben. A 2020 Visions (2020 Víziók) nemcsak a gyűjteménygyarapítást érintette, hanem kiterjedt a nő művészek alkotásainak szentelt kiállításokra és programokra is. A célkitűzés nem véletlenül 2020-ban valósult meg: ebben az évben ünnepelték a nők választójogának századik évfordulóját az Amerikai Egyesült Államokban.
A múzeum összesen 49 női művész 65 alkotását vásárolta meg 2020-ban; e művészek közül 40 – köztük a baltimore-i Valerie Maynard – esetében ez volt az első alkalom, hogy munkájuk bekerült az intézmény mintegy 95 000 tárgyú állományába. A múzeum 2,57 millió dollárt költött felvásárlásokra a tavalyi évben.
A 33 legfrissebb szerzemény vegyes médiumhasználatról tanúskodik – tartalmaz szobrokat, festményeket, papíron készült munkákat vagy éppen fotókat. Az akvizíció egyik kiemelt témája a korai sziluettfestés, köztük az egyiket az irokéz Kay WalkingStick készítette Fantasy for a January Day (1971; Egy januári nap fantáziája) címmel. Valamint Jaune Quick-to-See Smith, Salish / Cree / Shoshone művész monumentális térképfestménye, az Echo Map I (2000; Visszhangtérkép I.), ami nyomon követi a spanyolul beszélők eloszlását az USA-ban. Hogy ez a két alkotás bekerült a múzeum gyűjteményébe, nem csak azért fontos, mert női művészekről van szó. Hanem mert jelentős előrelépést jelent abból a szempontból is, hogy felhívja az intézmények figyelmét az indián alkotók kortárs munkásságára – amire ezidáig nemigen került sor.
Egy másik mérföldkő Loïs Mailou Jones színes portréjának, az 1945 körül készült Untitled (Two Women) – vagyis Cím nélkül (Két nő) – című festményének beszerzése volt. A Bostonban született művész és oktató, aki hét évtizedes karrierje során olyan művészeket tanított, mint Alma Thomas és Elizabeth Catlett, továbbá jelentős nemzetközi hírnevet szerzett, és ő volt az az afro-amerikai művész, akinek az elsők között rendeztek önálló kiállítást a bostoni Museum of Fine Artsban. A festmény nemcsak azért nagy lépés, mert Jones első műve, ami bekerült a múzeum gyűjteményébe, hanem mert az első színesbőrű női festő, akinek az 1960-as évek előtti alkotását vásárolta meg az intézmény.
Forrás: hyperallergic.com