Egy újra felfedezett Amrita Sher-Gil festmény 2,8 millió dolláros áron kelhet el

A művész 1932-es, egy közeli barátját ábrázoló festménye kilencven évig rejtőzött, most azonban a Christie’s New York-i aukcióján találhat új gazdára.

A mű előbukkanásáig úgy tudtuk, hogy a magyar-indiai származású modern művész, Amrita Sher-Gil csupán három portrét festett barátjáról, Denyse Prouteaux-ról. Kettő közülük a Delhiben működő National Gallery of Modern Art gyűjteményében található, egy pedig a második világháború során eltűnt. Most azonban előkerült egy negyedik portré is, mely a Christie’s március 17-én zajló, Észak-Ázsiára fókuszáló aukciójának egyik tétele.

Amrita sher gil

A szóban forgó portré, forrás: theartnewspaper.com

Sher-Gil és a művészeti író, kritikus Prouteaux akkor találkoztak, amikor Sher-Gil a párizsi École des Beaux-Arts-on tanult – barátságukat pedig elég jól dokumentálja Prouteaux levelezése férjével, Philippe Dyvorne-nal. Az írásos bizonyítékot felhasználva a Christie's megállapította, hogy az újrafelfedezett mű nagy valószínűséggel az az „orosz stílusú” festmény, amelyre Prouteaux is hivatkozott és amely 1932-ben készülhetett, amikor Sher-Gil tizenkilenc éves volt. Egy évvel később Sher-Gilt kinevezték a párizsi Grand Salon munkatársává, ami egy külföldi, női művész számára akkoriban kifejezetten ritka és nagy megtiszteltetés volt.

Prouteaux halála után a festmény fiához, majd kétszer is új tulajdonoshoz került – aukciósház közbenjárása nélkül –, azonban mindvégig Franciaországban maradt. A Christie’s tavaly szerzett tudomást a műről.

Sher-Gil az indiai női művészek által legdrágábban eladott mű rekordtartója – 1933-as önarcképe 2015-ben 2,9 millió dollárért kelt el a Sotheby’s New Yorkban rendezett aukcióján (az eredetileg becsült 1,8 milliós ár helyett). A frissen felfedezett Sher-Gil-mű lesz a művész tizenegyedik olajfestménye, amely aukción cserél gazdát.

Screenshot 2021 03 02 at 131940 copy

Amrita Sher-Gil 1933-as önarcképe, amely 2015-ben 2,9 millió dollárért kelt el a Sotheby’s New Yorkban rendezett aukcióján, forrás: theartnewspaper.com

Amrita Sher-Gil egy másik, Járitz Józsához fűződő – bizonytalanabbul igazolható – barátságáról mi is írtunk az Artmagazinban –  a cikk ezen a linken érhető el.

Forrás: theartnewspaper.com

Screenshot 2021-03-08 at 14.50.32.jpg
Egymást festő nők Párizsban

A múlt századi magyar festőnők kutatása, pályaképük felrajzolása sokszor nehezebb feladat, mint férfi kortársaiké. Ennek oka abban is kereshető, hogy nemük miatt kevésbé ismerték el művészi jelentőségüket, és életművük is gyakrabban szóródott szét. Némi könnyebbséget jelent, ha a művészpályát választó nők szoros barátságot ápoltak, összetartottak, inspirálták egymást, és ennek írásos nyoma is maradt, ahogy ez Amrita Sher-Gil, Basch Edit és Járitz Józsa esetében is történt. Hármójuk barátságának történetét most levelezésük, naplóik segítségével próbáljuk rekonstruálni. Ezek a források nemcsak életrajzi szempontból érdekesek, hanem életművük megfejtésében is segítenek, hiszen barátságuk nyomot hagyott műveiken, több festményből kiderül, hogy hatással voltak egymásra. Mindezt árnyalja, hogy egyszerre hatott rájuk Párizs, és az ott tapasztaltak elindították festészeti nyelvük megújulását.