Tracey Emin bevetetlen ágya

Tracey Emin egy Instagram-posztban mesélt arról, hogy Charles Saatchi hogyan vásárolta meg tőle 1998-as My Bed (Ágyam) című munkáját.

Emin anekdotája szerint éppen húsz perces késésben rohant egy Saatchival szervezett mayfairi kávézóban zajló megbeszélésére, azonban mire odaért a reklámszakmában dolgozó gyűjtőnek már éppen távoznia kellett. A rohanástól elfáradt és leizzadt Emin épp arra ért oda, hogy Saatchi egy Kit Katet evett – amit azonnal félbe is tört, hogy az egyik felét a csokoládé itthon is használt szlogenje társaságában Eminnek adja: Tarts szünetet, egyél egy Kit Kat-et! (A néhány éve lecserélt szlogent Saatchi ügynöksége találta ki annó.)

O my bed facebook

Tracey Emin: My bed, 1998

Egy másik találkozó alkalmával, amikor Saatchi jelezte, hogy szeretné megvásárolni az 1998-as munkát, Emin elutasította az ajánlatát. Később, amikor Saatchi megkérdezte, hogy a művész mégis miért nem élt a számára igazán kedvező lehetőséggel, Emin azt válaszolta, hogy a Saatchi ügynökség által készített 1979-es Margaret Thatcher kampány miatt, amelyet Thatcher győzelme és tizennyolc évnyi konzervatív kormány követett. Emin ekkor nem értett egyet Thatcher konzervatív politikai nézeteivel. Saatchi erre a kifogásra azt válaszolta: „lányom, én bárminek készítek kampányt, még tamponoknak is”. Mire Emin így felelt: „hát, maradhattál volna a tamponoknál, az tisztességesebb lett volna”.

Labour isnt working 1280 20140218105801468

A szóban forgó Thatcher-plakát

Azóta Tracey Emin nézetei is megváltoztak a konzervatív politikusokkal kapcsolatban – nagyjából tíz éve kezdte el támogatni a konzervatív nézeteket valló Torykat. 2019-ben azonban még a Brexit és a Tory David Cameron és Theresa May ellenében nyilatkozott.

Politikai nézeteik ellenére azonban végül mégis megtörtént a műtárgy vásárlás. Amikor Saatchi és Emin kezet fogott a tranzakció megpecsételésére Emin elmondása szerint Saatchi ezzel búcsúzott tőle: „csak ígérd meg, hogy nem csinálsz ebből a munkából még egyet”. Mire Emin nevetve így felelt: „ne légy mérges, de biztosan csinálok még, hiszen az ágyamról van szó, amiből minden egyes nap felkelek”.

Saatchi 2000-ben százötvenezer fontért vásárolta meg a My Bed című művet – Emint pedig épp egy évvel ezelőtt jelölték a nagy presztízsű Turner-díjra az üres vodkás üvegekkel, cigarettacsikkekkel és eldobott óvszerekkel megrakott, megvetetlen ágy installációjával. Elmondása szerint a mű eladása lehetővé tette számára, hogy letegye saját házának kezdőrészletét, amire más esetben nem lett volna lehetősége.

Saatchi később, 2014-ben majdnem két és fél millió fontért adta el az installációt Jay Joplingnak, a White Cube Gallery tulajdonosának, aki egy kliensét, Christian Duerckheimet képviselte. A német gyűjtő a mű megvásárlása után azt tíz évre a Tate-nek kölcsönözte.

tracey-2.jpg
A londoni Royal Academy of Arts hamarosan Tracey Emin és Edvard Munch munkáit együtt bemutató kiállítást nyit

A kortárs brit képzőművész és a norvég expresszionista alkotó születési dátuma között épp száz év a különbség. Mivel Tracey Emint már régóta lenyűgözi Munch munkássága, így legfrissebb egyéni kiállítására néhány Munch-művet is kiválasztott.