Maurer Dóra tanítványai állítanak ki Londonban

Június 29-én megnyílt a Maurer Dóra tanítványai című tárlat a Londoni Magyar Nagykövetségen, ami augusztus 1-től a londoni David Kovats galériában, majd szeptemberben a HOXTON 253-ben is látható lesz.

2019. augusztus 5-én megnyílt Maurer Dóra egyéni kiállítása a Tate Modernben, ami 2021 januárjáig volt látható. Az akkori kiállítást nemcsak a szakmai közeg, hanem az olyan médiumok is figyelemmel kísérték, mint a Guardian vagy az Evening Standard. Maurer Dóra tanítványainak kiállítása több szempontból is folytatása a Tate Modern-belinek. A tárlat anyaga reprezentálja Maurer Dóra közismerten demokratikus pedagógiai módszerét, aminek részeként diákjait partnerként bátorítja a kísérletezésre és az új utak keresésére, a világ vezető képzőművészeti trendjeinek naprakész követésére.

Ez a szemlélet tükröződik a kiállított munkákon is: bár a résztvevő alkotók – Chilf Mária, Cserny Márton, Csörgő Attila, Jovánovics Tamás, Nagy Barbara, Szegedy-Maszák Zoltán, Wolsky András és Zalavári András – mind Maurer Dóránál képezték magukat az elmúlt bő fél évszázadban, különböző stílusokat képviselnek, különféle megközelítési módokkal, eltérő technikákkal dolgoznak – a festészettől a fotográfián át a videóművészetig. A kiállítás képei között találunk metszett fatáblát, lentikuláris nyomatot, illetve sablontázs technikával készült műtárgyakat is. Ezáltal a tárlat nemcsak Maurer Dóra pedagógiai munkásságának szellemét, hanem a magyar kortárs művészet sokszínűségét is bemutatja a londoni nagyközönségnek.

Maurertanitvanyok1

Maurer generációja (többek között Bak Imre, Lakner László, Keserü Ilona, Lovas Ilona) már megszerezte a művészetének járó nemzetközi elismertséget és hírnevet, munkáik nemzetközi aukciókon is rekordokat döntenek. A londoni kiállítássorozat is egyfajta szimbóluma annak, hogy most eljött az őket követő, művészetileg szintén értékes, de még kevésbé elismert generáció ideje, hogy a magyar kortárs művészetet nemzetközileg is képviseljék a mestereikhez hasonlóan magas színvonalon.

A kiállítást a Londoni Magyar Kulturális Központ és az EDGE Communications szervezte a Külgazdasági és Külügyminisztérium támogatásával.

Maurertanitvanyok2

full_006207.png
Maurer Dóra egyéni kiállítás nyílik a Tate Modernben

Maurer Dóra első egyéni egyesült királysági bemutatója augusztus 5-én nyílik a londoni múzeumban.

full_000537.jpg
Festőélet Magyarországon VI. – beszélgetés Maurer Dórával

Ahogy az óriás pillangó bújik elő a töpörödött, szürke bábból, úgy változtak át az aprócska, fekete rézkarcok légiesen lebegő, színpompás optikai varázslatokká. Maurer Dóra nemcsak festő és tanár, hanem nyughatatlan kereső is, de elsősorban nem pénzt akar keresni. Az Artmagazin interjúsorozatában azonban, kénytelen-kelletlen, a pénzről is beszélnie kell.

full_004720.png
Tanárok a Képzőművészeti Egyetemen III. - Maurer Dóra

Maurer a hatvanas évek elején organikus és groteszk „pszichorealista” rézkarcokat készített, amelyekben a biomorf formák mellett geometrikus motívumok is felbukkantak (Pompei-sorozat, 1964). A technikából adódó eltakarás, elfedés, illetve az egymásra rétegződő lenyomatok problémája az évtized végén a konceptuális művészet hatására felerősödött műveiben, hogy aztán folyamatosan jelen legyen nemcsak a korai fotómunkákon és akcióműveken, hanem a művész máig tartó tevékenységében is. A konceptualizmus analitikus szemlélete, amely a „valóság” szisztematikus, sorozat-műveken keresztül történő leírását tartotta elsődleges feladatának, Maurernél sajátos, egyedi módszerrel párosul: a vizuális jel önmagával történő felülírásakor a korábbi és a későbbi jelentések nem egymás ellenében, hanem egymásba átfejlődve mutatkoznak meg.