Sziasztok kedves olvasók,

Szilágyi Róza Tekla

Az Artmagazin Online 2013-ban indult, a nyomtatott Artmagazin 10. születésnapján.

A weboldal mondhatni jubileumi születésnapi ajándék volt magunktól magunknak: egy új felület, ami lehetővé tette az Artmagazin intenzívebb jelenlétét, ami az online térben, a nyomtatott magazinnál gyorsabban frissülve, ahhoz kötődve, mégis valamelyest egyéni entitásként szolgálhat útmutatóként a hazai képzőművészeti életben.

Az Artmagazin Online indulásakor első webes főszerkesztőnk, Somogyi Hajnalka – akit azóta a nemzetközi kortárs képzőművészeti élet jelentős szereplőjeként tartanak számon – még 3000 autentikusan elért Facebook-követőről beszélgetett Winkler Nórával. Ez a szám akkor, az online felület születése után nem sokkal nagy örömre adott okot – ma pedig már meghaladja a 15 000-et.

Most, 12 000 Facebook-követővel, több ezer megjelent tartalommal és 8 évvel később, a digitális tartalmak dömpingjében érdemes újra összegeznünk azt, hogy az Artmagazin Online milyen szempontok mentén működik – és nem utolsó sorban azt is, hogy minket mi foglalkoztat igazán.

Az Artmagazin Online eddigi történetére folyamatos fejlődés jellemző – minden főszerkesztőnk új rovatokkal, tartalmakkal bővítette a virtuális térben könnyebben formálható felületet. Somogyi Hajnalkának köszönhetően kialakult az oldal fókusza, Mucsi Emese idejében több, ma is futó fix megjelenés és azóta is releváns rovat – például a heti eseményekből válogató Ezt nézd! vagy a 35 évnél fiatalabb művészekkel készült mélyinterjúk – startolt el. Sőt, elkezdtünk videós tartalmakat készíteni – mint például a 2014 óta futó, tárlatvezetéseket rögzítő ELSŐ KÉZBŐL rovatunk –, és néhány évvel ezelőtt elindult a hazai képzőművészeti élet történéseinek nemzetközi közvetítését lehetővé tevő IN ENGLISH rovatunk is. Ennél jelentősen kisebb fordulat, de én is ekkor érkeztem a magazin csapatába: első szerkesztőségi napjaimat még az online felület ideiglenes, az FKSE-vel közreműködésben felállított pop-up állomásán kezdtem a Labor Galériában. Mucsi Emesét Lépold Zsanett követte. Ekkor letisztult működési struktúrát kapott az online verzió, előtérbe került a dizájn, elstartolt a poposabb, izgalmas híreket összefoglaló HETI POP rovatunk, valamint ekkor hoztuk létre a nyomtatott magazinban hosszú évek óta futó, egy-egy műalkotásról szubjektív írásokat közlő Egy kép rovatunk online párját.

Az Artmagazin Online két lábon áll, hiszen az ide készülő cikkek, esszék és videók – és az ezekre jellemző kísérletező kedv – mellett az összes nyomtatott Artmagazinban valaha megjelent cikk elérhető a felületen. Ezzel megadva a weboldal egyik alappillérét és biztos muníciót szolgáltatva azoknak, akik a hosszabb, komolyabb hangvételű, esetleg kutatásokat összegző, művészettörténetileg messzebbre és mélyebbre tekintő tartalmak iránt érdeklődnek.

A nyomtatott Artmagazin egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a fontos művészeti történésekről és művekről olvashatóan és befogadhatóan adjon hírt – ez a szempont az Artmagazin Online-on megjelenő írások esetében is kiemelt jelentőséggel bír. Tartalmainkkal nem elidegeníteni szeretnénk olvasóinkat, hanem megmutatni mindazt, ami minket lenyűgöz, amit látva kérdések sora tevődik fel bennünk, és azt is, aminek megőrzése szívügyünk.

Az Artmagazin Online célja, hogy kontextusba helyezze a kiemelkedő hazai művészi életpályákat, műveket és történéseket – és pozitív, tanulságos nemzetközi példákról hírt adva tágítsa a könnyedén szűkülő látóteret. Azon igyekszünk, hogy a mérvadó kulturális folyamatokat bemutassuk és a kulturális paletta fontos elemeit, ha csak a szavak eszközével is, de megőrizzük. Friss és mégis megbízható tartalmakat szeretnénk közölni, amik évek múltán is támpontot adnak a képzőművészet és társművészetei iránt érdeklődő olvasóknak.

Az Artmagazin Online szeretne tevékeny részt vállalni a hazai művészeti élet írott dokumentumainak megszületésében – sőt fontosnak tartjuk azt is, hogy feltörekvő szerzőknek biztosítsunk lehetőséget szövegeik megjelentetésére. Mindennek jegyében néhány évvel ezelőtt összeállítottunk egy a szövegek leadását segítő kisokost az oldalra, majd elindítottuk az ARTMAGAZIN CIKKÍRÓ OPEN CALL névre hallgató kritikaíró pályázatunkat, ahol a nyertes szövegek az online felület mellett a nyomtatott magazinban is helyet kaptak. Reménykedve abban, hogy hamarosan újra megnyílnak a kiállítóterek, már gondolkodunk az idei kritikaíró pályázatunk témáján.

Az artmagazin.hu-n megjelenő tartalmak esetében mindig fontos szempont, hogy hírt adjunk azokról az eseményekről, amik befolyásolhatják a hazai műalkotások értelmezési tartományát – valamint beszámoljunk a hazai művészek nemzetközi szerepléseiről. Ezért minden évben igyekszünk ott lenni az éppen fontos képzőművészeti eseményeken, legyen szó Velencei Biennáléról, documentáról vagy magyar művészek külföldi bemutatkozásáról. Szeretünk interjúzni – ha csak kis esélyünk is van rá, akkor nem e-mailben –, érdekelnek minket a társművészetek – lásd Díszletnéző rovatunkat –, és időről időre szeretjük kikérni a közegben komolyabb szerepet vállalók véleményét az aktuális történésekről, de az is lehet, hogy meginvitáljuk őket, írják össze kedvenc kulturális élményeiket – lásd toplistáinkat és a könyveket ajánló, alapvetően a Facebook-oldalunkon futó #Éjjeliszekrény rovatot.

Az Artmagazin Online nem zárkózik el a kultúrpolitikai állásfoglalástól, azonban nem célunk, hogy a politika minket érintő fordulatairól minden esetben beszámoljunk. Hiszünk abban, hogy vannak olyan platformok, ahol ezek az információk megbízható kézből elérhetőek. Azonban olyan esetekben, amikor úgy érezzük: világos állásfoglalásunkkal, szakmai észrevételeinkkel saját hangunkon van hozzáfűznivalónk vagy éppen szeretnénk információt megosztani az aktualitások hátteréről, ezt megtesszük.

Az Artmagazin Online célja továbbra is az, hogy láthatóságot biztosítson olyan történéseknek, amik a 2020-as évek digitális zajában könnyebben elvesznének – és ami a legfontosabb: az oldalon csak olyan kiállításokat és programokat ajánlunk, amiket mi is szívesen néztünk meg vagy őszintén várunk, hiszen a nálunk megjelenő írásokat nem befolyásolják fizetett hirdetések. Persze ez nem jelenti azt, hogy a hirdetések más formáit nem látjuk szívesen. ☺

Szilágyi Róza Tekla
Artmagazin Online vezető szerkesztő