Hogyan hat a járvány a jövőnkre? – Janesch Péter szerint
Mi lesz? Hogyan hat a járvány a jövőnkre? Körkérdésünket olyan alkotóknak, gondolkodóknak tettük fel, akiket a váratlan helyzetekre adható megoldások modellezése, a jövőkutatás akkor is érdekelt, amikor még nem volt koronavírus-járvány helyzet a világban. Tehát: mi várható a koronavírus után/miatt, milyen folyamatok indulhatnak el az életünkben, hogyan hathat mindez a művészetre?
Janesch Péter:
Sajnos azt tartom valószínűnek, hogy hiába leszünk túl a járványon – a bizonytalanság és a félelem megmarad, mert szélesebb körben is tapasztalat lesz, hogy a hír is vírus, és kísért a rémkép, hogy a fertőzés lehet kegyetlenebb.
Az analízisek során majd egymásnak ellentmondó magyarázatok születnek, amik tovább polarizálják a vezető hírforrásokban hívő tömegek, és a teljes hírfolyamból nagy munkával tájékozódók – az elfogulatlan gondolkodásra képesek – szűk táborát. (Jó, hogy ilyen egyáltalán létezhet.) Éleződik nyilván a szemben álló szövetségek ellentéte is, ami a fenyegetettség mellett reményt jelent.
Kulturális evolúciónk szempontjából például ragyogó eredmény lenne, ha a rettegés (vagy az egyensúly) ki tudná kényszeríteni a vegyi, biológiai és toxinfegyverek teljes betiltását, a hadititok megbízhatóan ellenőrzött feloldását – legalább ezen a területen*, illetve ha – a hatalmi propagandával szemben – mielőbb fel tudna állni egy, a Linux-elvhez és a tudományos paradigmához hasonlóan működő nyílt, kompetens, hitelesített adatokról és összefüggésekről tájékoztató médiaplatform.
A mitologikus példa a War of the Worlds (Világok harca), Orson Welles 1938-ban sugárzott rádiójátéka, egy H.G. Wells-adaptáció, ahol halálsugárral (l. lézerkard) felfegyverkezett marslakók érkeznek a Földre, és mészárlásba kezdenek – egyenes adásban. A Mindenszentek előtti estén közvetített műsor kisebb pánikot okozott. Nagyot a sajtó csinált belőle másnap, akik mindent megtettek, hogy lejárassák a hatóságok és a hirdetők előtt a reklámbevételeiket megcsapoló első elektronikus tömegmédiát. Nekik itt kezdődött a „War of the Words”.
„Kommentátor: Hölgyeim és Uraim, a Mercury Rádiószínház igazgatója, a Columbia adásainak sztárja, Orson Welles!
O.W.: Most már tudjuk, hogy a XX. század első éveiben Földünket szigorú megfigyelés alatt tartották az embernél szellemileg fejlettebb értelmes lények, akik azonban éppúgy halandók, mint az ember. Miközben az emberek ügyes-bajos dolgaikkal foglalkoztak, talán éppen olyan behatóan fürkészték és tanulmányozták őket, mint ahogy az ember fürkészné mikroszkópjával egy csepp vízben a nyüzsgő és szaporodó élőlényeket.” (A hangjáték első mondatai.)
* (Exactly 45 év – 1975. március 26-án lépett életbe a Biológiai- és toxinfegyver-tilalmi egyezményről szóló törvényerejű rendelet, amit számos ország – pl. Namíbia, Csád, Dél-Szudán, Comore-szigetek, Dzsibuti, Eritrea, Kiribati, Mikronézia, Tuvalu – nem írt alá, valamint szintén számos aláíró nem tart be.)