Ezt nézd! – 150 éves a Képző
A heti ajánlónkba bekerült két újabb, az MKE 150 programsorozat keretében megvalósuló program, valamint egy közel ötven évvel ezelőtt megrendezett dizájnkiállítás is előtérbe kerül, amelynek szellemiségét a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói idézik meg. Továbbá ajánlunk egy solo show-t a Nyolcésfélben – az acb Galéria szervezésében.
Kedden 18:00-kor kezdődik a Magyar design – 10+1 kísérlet című kiállítás megnyitója a Fészek Galériában. Az 1972-es Magyar design (10 kísérlet) című kiállítás fókuszában a funkcionalizmus, a rendszerelvű tervezés, a gyárthatóság kérdései és a társadalmi igények tervezésben való figyelembevétele állt. A kiállítás szélesebb körben is közfigyelem tárgyává tette az iparművészet és a dizájn helyzetét az 1970-es évek Magyarországán, és hatással volt a magyar dizájn további alakulására is. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói egy egyetemi kurzus keretében arra vállalkoztak, hogy ennek a meghatározó kiállításnak az elemzésén, értelmezésén keresztül a dizájn mai helyzetén is elgondolkodjanak.
Csütörtökön 18:00-kor nyit Kiss Adrian Dunyha tomorrow című solo show-ja a Nyolcésfélben az acb Galéria szervezésében. Kiss legújabb, egész teret betöltő installációjának fő motívuma egy ágyneműszerű tárgy, a korábbi kiállításain fel-feltűnő dunyha, amely ezúttal egy teljes environment szerkezetét határozza meg. A dunyha egyszerű anyagiságában és őszinte, hétköznapi formájában is személyes emlékek, az emberi jelenlét hiányának szentimentális utalásosságával, valamint a hűvös, áramvonalas, sci-fiszerű dizájn eltávolító effektusaival tartja meg és tolja el a figyelmünket. Kiss összerendezett dunyhái akár az elmúlt évek alkotásainak összegzéseként is olvashatók.
Szombaton 15:00-tól startol A falanszter emlékezete című köztéri projekt, amelynek helyszíne az MKE környékének közterei, a Főépület 314-es terme, valamint online felületek. Az egyetem hallgatóinak valós és virtuális köztéri projektje olyan kérdésekkel foglalkozik, mint a jelen lehetséges emlékezete egy jövőbeli falanszterben; visszatérhetnek-e a gyermekkor elveszett emlékei; milyen az emberi és embertelen falanszter; szabad-e emlékezni a falanszterben? A kérdések tágabb értelemben összekapcsolódnak az egyéni és a kollektív emlékezet, illetve az archívum témakörével. A hallgatók munkái, illetve azok dokumentációi a köztérből az egyetem egyik legkisebb helyiségébe, a 314-es terembe kerülnek, ahol folyamatosan változó falanszter-installációt alkotnak.
Szombaton 18:00-kor egy újabb program kezdődik az MKE 150 égisze alatt: a Barcsay Teremben látható Modellállítás: az emberi test képi konstrukciói című kiállítás megnyitója. A tárlat az alakrajz/mintázás tanításának módszertanából kiindulva az emberi test ábrázolását a testtel kapcsolatos különböző társadalmi diskurzusok kontextusában, esettanulmányokon keresztül mutatja be. Az eredeti műtárgyak és archív dokumentumok egyes oktatási elvek intézményen belüli folytonosságára mutatnak rá, ugyanakkor azt is láthatóvá teszik, hogy a különböző korszakokban, egyes oktatók szemléletéből fakadóan hogyan kapott egyéni, sajátos színezetet az emberi test felépítésének tanítása. A kiállítás az MKE Egyetemi Könyvtár, Levéltár és Művészeti Gyűjtemény anyagára épít. A Gyűjteményben fennmaradt, Székely Bertalan által készített anatómiai rajzok, szemléltető ábrák, továbbá a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék gyűjteményének tárgyi emlékei átfogó képet adnak arról a pedagógiáról, mely hosszú évtizedekre lefektette a tárgyak oktatásának alapjait.