Ezt nézd! – Dupla megnyitók hete
A héten két galéria is duplázik: az acb Galéria egy-egy egyéni kiállítást szentel Esterházy Marcellnak és Ladik Katalinnak, míg a Budapest Galéria két csoportos kiállítással készül – az egyik a láthatatlan és ismeretlen tudás nyomába ered, a másik pedig anyagközpontú vizsgálódásokat folytató festőművészeket helyez előtérbe. Ajánlunk egy solo show-t is a galeri ffrindiauban, ami az ember és a gép együttműküdésének meghökkentő eredményeit tárja fel.
Szerdán 18:00-kor két új kiállítással is várja a látogatókat az acb: a Galériában Esterházy Marcell FACTUM című anyaga startol, ami általános politikai és médiaelméleti kérdéseket – úgy mint a valóság hozzáférhetőségének és a képi reprezentációk megbízhatóságának krízise – tárgyal. A kommunikációval, a közléssel és a tényszerűség bizonytalanságával foglalkozó alkotásokban újraköszönnek az Esterházy gyakorlatára jellemző technikai és mediális eljárásmódok, így az újrajátszás, a talált képek kisajátításának gesztusa, az életművön is átvonuló kézszimbolika, vagy éppen olyan történelmi források és tárgyak megidézése, mint az első optikai telegráfkészülék. Az acb Attachmentben pedig Ladik Katalin Bevarrt hangok című anyaga várja a látogatókat, ami a hetvenes évektől napjainkig született szabásminta-kollázsaiból és varrott textilműveiből mutat be válogatást. Kollázsaiban, partitúráiban és vizuális verseiben a hetvenes évek közepén jelentek meg a női divatlapokból kivágott szabásminták, egyszerre teremtve feminin és feminista képi világot. A kollázsok egyszerre képversek és improvizatív fonikus költemények, amikre nem érvényesek a kottaírás normái: a rajtuk olvasható szöveg, illetve alakjuk alapján kell előadni őket. Minden darab mellett bemutatásra kerül annak interpretációja is a művész előadásában.
Csütörtökön 18:00-kor a Budapest Galéria is duplázik: az egyik az Elfelejtett tudások jegyzéke, ami olyan, kortárs művészek által bemutatott vagy kezdeményezett természettudományos – vagy annak tűnő – kutatási anyagokból, gyűjteményekből áll, amik valamilyen elfeledett vagy elveszett, láthatatlan és ismeretlen tudás nyomába indulnak, ezek feltárására vagy megteremtésére vállalkoznak – méghozzá Petra Feriancová, Camille Henrot, Kaszás Tamás, Joanna Rajkowska, Trapp Dominika és Ulbert Ádám alkotásain keresztül. A másik kiállításon, a Mikrotómián szereplő festőművészek hasonló, anyagközpontú vizsgálódást folytatnak. A festményt mint médiumot alapelemeire szedve, a vakráma-vászon-festék hármasát megbontva hoznak létre alkotásokat. Felhasogatják a vakrámát, szétvágják és összevarrják a vásznat, leoldják vagy visszaszedik a pigmentet a képfelületről. Feltárják a maszkolás technikájának nyomait, a szövet szálai között passzírozzák át a festéket, vagy épp a vásznat elhagyva, a falra festik meg a képet. A négy fiatal alkotó, bár más-más megközelítésből és indíttatásból végzi „anyagkísérleteit”, mégis mindannyiuk művei értelmezhetők az új absztrakt festészetre adott reakcióként, egyúttal kérdésfeltevésként a festészet aktuális megítéléséről és létjogosultságáról.
Pénteken 19:00-kor a galeri ffrindiau is új kiállítással jelentkezik: Lázár Kristóf You can’t take another ache inside your body. Press F1 to get help című solo show-jával. Az utóbbi időben számítógépes képalkotással foglalkozó művész munkái meglepő eredményei ember és gép kollaborációjának. A kiállításon a mesterséges intelligencia segítségével felülírt improvizatív képek szokatlan kontrasztot tárnak fel. Egy olyan hibrid világba engednek betekintést, ahol minden ismerős, mégis idegen.