Ezt nézd! – Évindítás a festészet jegyében
Évindító ajánlónkban három, egymástól látszólag nagyon távol álló kiállítást ajánlunk, amelyeknek legfőbb közös tulajdonságuk, hogy új megvilágításba helyezik a festészetet mint médiumot a 21. században. A Paksi Képtárban Batykó Róbert, a Deák Erika Galériában pedig Bullás József egyéni kiállítása feszegeti a festészet határait, miközben a Q Contemporary első csoportos kiállítása a kelet-közép-európai kortárs művészet tendenciáit mutatja be két generáció szerepeltetésével.
A Paksi Képtárban egészen február 27-ig látogatható Batykó Róbert Zoompark című solo show-ja. A kiállítás a művész 2000-es években kezdődő pályájának napjainkig tartó, konzekvensen épülő karakterét vázolja fel. Az egymást követő, sorozatokba rendeződő művek a képalkotás – szűkebben nézve a festészet – szerepét és lehetőségeit vizsgálják a posztdigitális időszak sajátosságainak tükrében. Figuratív és absztrakt elemek, illetve ezek határain elhelyezkedő, elmosódott alakzatok tagolják Batykó munkáit – legyen szó építőipari eszközöket és gépeket megörökítő tárgyportréiról vagy a digitális világ, a számítógép képernyőjén megjelenő ikonográfiáról. Legújabb munkái is megtalálhatók a kiállításon, amelyeket egy, a művész által létrehozott festőgép segítségével hozott létre, s amelyek már nemcsak azzal foglalkoznak, hogy napjaink kérdéseit, a minket körülvevő világot hogyan lehet leképezni a festészet eszköztárának kibővítésével, hanem a művész és az alkotás szerepét is megkérdőjelezi.
A Deák Erika Galériában egy másik, konzekvensen épülő életmű legújabb alkotásai láthatók egészen január 21-ig. Bullás József Rolling Colors című anyaga a művésztől már megszokott képi világgal operál, különféle módokon. A vibráló színek, illuzionisztikus optikai effektusokkal tűzdelt szemkápráztató alkotások mellett éles vonalakkal, határozott formavilággal rendelkező művek is helyet kaptak, ezzel felvázolva a művész különféle, egymással párhuzamosan futó kísérleteit. Bullás sorozatai a geometrikus absztrakt művészet különféle válfajait vegyíti össze és variálja, s nyit ki egy tágas, végeláthatatlan univerzumot a különféle képsíkok rétegzésével. Az elmosódó, lüktető gömbök és az éles, határozott vonalú sávok váltakozása a nézőt egy új világba, egy új térbe integrálja.
Bár a Q Contemporary XY_now, Q_now című, február 26-ig nyitva tartó kiállítása nem kifejezetten a festészetet helyezi középpontba, tematikája mégis szorosan kötődik hozzá. Ahogy arra a cím is utal, a közép-kelet-európai régióban élő és tevékenykedő művészek két generációjának munkásságát mutatja be: az egyik a legfiatalabb alkotók, az Y (vagy millenniumi) generáció, a másik pedig az elődeik, az X generáció. A bemutatott művek jelentős része az új intézmény gyűjteményéből került a kilállítótérbe, illetve az anyag kiegészül öt olyan fiatal alkotó munkájával is, akikkel a jövőben együtt kíván működni a múzeum. A fiatalabb generációk tagjainál megfigyelhető egyfajta kötődés a digitális technológiához és lehetőségeihez, amelynek fontos komponense az útkeresés a posztdigitális érában. A kiállításon több olyan alkotás is látható, amelyek a festészet határait feszegetik vagy éppen a festészet tradícióit korszerűsítik, s újfajta, letisztult lehetőségeket kínálnak a 21. századi képözön káoszában.